BEST PRACTICES
Instelling
Soort project
Entrepreneurship and Business Modeling
Andere
Fashion Management
Opleidingsonderdeel
De focus ligt op hoe ondernemerschap en een innovatief businessmodel duurzaamheid van een modebedrijf kan versterken. Het uitdenken van een business model gebeurt in dialoog met het modebedrijf waarmee de studenten worden gematcht.
StartUp@Campus
Karel de Grote Hogeschool
Hogeschoolbreed project voor student-ondernemers
Opleiding
Met StartUp@Campus wil KdG Hogeschool – ook extra-curriculair – alle studenten ondersteunen om nog tijdens hun bacheloropleiding een eigen zaak op te richten. Studenten die een idee met potentieel indienen, krijgen een coachingtraject op maat in samenwerking met VOKA Antwerpen-Waasland.
Likelihood of survival of new firms
Universiteit Antwerpen
Handelsingenieur
Masterproef
Literatuuronderzoek naar de belangrijkste, verklarende variabelen die aanleiding geven tot overleving of faling van Belgische start-ups. Er wordt een vergelijkende studie gemaakt tussen logistische regressie en decision tree als falingspredictiemodellen voor Belgische start-ups.
Sociaal ondernemerschap in Vlaanderen: een schets van de belangrijkste uitdagingen en mogelijke oplossingen
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen
Masterproef
Deze masterproef beoogt de belangrijkste uitdagingen en mogelijke oplossingen voor sociale economie bedrijven in Vlaanderen a.d.h.v. twee cases in kaart te brengen. Verder verdiept de auteur een belangrijke uitdaging van sociale economie bedrijven: de professionalisering van de bedrijfsvoering.
Masterproef Critical success factors of corporate social responsibility
Universiteit Antwerpen
Meertalige Professionele Communicatie
Masterproef
Duurzaamheid, of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), lijkt op het eerste gezicht misschien tegenstrijdig met de doelstellingen van een bedrijf. Uit dit onderzoek dat zich richt op het bedrijfsleven blijkt dat MVO waarde creëert.
De impact van flexibel vastgoed op startend ondernemerschap
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
Het primaire doel van deze thesis is bepalen of de opkomst van flexibel vastgoed, en specifiek de coworking space, een invloed heeft op startend ondernemerschap. Dit is verwezenlijkt aan de hand van een uitgebreid literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek.
Masterproef Een exploratief onderzoek naar het belang van duurzaamheid bij snelgroeiende bedrijven
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen
Masterproef
Deze masterthesis onderzoekt of snelgroeiende ondernemingen aandacht besteden aan duurzaamheid in hun beleidsvoering. De link tussen duurzaamheid en snelle groei is nog niet uitgebreid behandeld en dat maakt dit onderzoek uniek. Dillen’s werk (2014) vormt de basis van deze masterproef.
Masterproef Crowdfunding: een internationale vergelijking
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur
Masterproef
Crowdfunding is een opkomend fenomeen in de wereld van alternatieve financiering. Ondernemingen maken er steeds vaker gebruik van om het gewenste kapitaal bij elkaar te krijgen. Er zijn verschillende vormen van crowdfunding, die zowel financieel als niet-financieel kunnen zijn.
Het effect van een vrije ondernemingsvorm op ambidexteriteit
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
In deze masterthesis werd het effect van een vrije ondernemingsvorm op ambidexteriteit onderzocht. Als onderzoeksdesign werd voor een exploratief kwalitatief onderzoek gekozen in de vorm van een case study. Decathlon België werd als onderwerp van de case study gekozen.
Enterprise risk management bij snelgroeiende ondernemingen: een casestudie
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur
Masterproef
In deze masterproef wordt geanalyseerd in welke mate het risicobeleid van een welbepaalde Belgische snelgroeiende onderneming ontwikkeld is.
Innovation Lab
Andere
Technische Universiteit Eindhoven
Netwerk
Innovation Lab aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) is een business-expertisecentrum dat erop gericht is wetenschappelijke en technologie kennis en innovatie te vertalen in business. Dit doet de TU/e door het bedrijfsleven en de universiteit intenser te laten samenwerken aan projecten.
Business Modeling
Karel de Grote Hogeschool
International Business Studies
Opleidingsonderdeel
Het vak Business Modeling wordt door de KdG Hogeschool in een internationale samenwerking met de Fachhochschule Vorarlberg (Oostenrijk) aangeboden. In een internationale setting ervaren studenten via zelfgestuurd en samenwerkend leren de uitdagingen en eisen van een start-up.
Masterproef De fiscale functie doorheen de ontwikkeling van een onderneming
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
Deze masterproef doet onderzoek naar de fiscale functie doorheen de ontwikkeling van een onderneming. Meer bepaald wordt onderzocht wat de bepalende factoren kunnen zijn voor het al dan niet internaliseren van de fiscale functie.
Masterproef Financieringsstructuur bij starters: een vergelijking tussen België, Frankrijk en Duitsland
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
Het doel van deze paper is ten eerste het vergelijken van de financieringsstructuur van Belgische starters met deze van Franse en Duitse starters. Aan de hand van Orbis werden datasets samengesteld bestaande uit bedrijven opgericht tussen 2014 en 2017.
TU/e innovation Space
Andere
Eindhoven University of Technology
Netwerk
Voortbouwend op een sterke wetenschappelijke samenwerking die de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft met de industrie, helpt TU/e innovation Space bij het ontwikkelen van een educatief ecosysteem om “Engineers for the Future” te leveren die 21st century skills hebben ontwikkeld.
De muzikale entrepreneur: een onderzoek naar de drijfveren en denkprocessen bij DIY-muziekproductie
Universiteit Antwerpen
Cultuurmanagement
Masterproef
Deze masterproef doet onderzoek naar wat muziekkanten ertoe drijft om hun muziek onafhankelijk van een platenlabel op de markt te brengen en hoe ze hun muziek bij het publiek brengen?
Dive into business
Universiteit Antwerpen
Dienst Valorisatie
Opleiding
Het Dive into Business programma werd op maat gemaakt van de valorisatienoden van onderzoekers. Het ondersteunt onderzoekers in hun vertaalslag van onderzoek naar de samenleving. Het Deep Dive into Business programma is gericht op die onderzoekers die een spin-off willen oprichten.
Innovatiemanagement en cultureel ondernemerschap
Universiteit Antwerpen
Cultuurmanagement
Opleidingsonderdeel
In het opleidingsonderdeel ‘Innovatiemanagement en cultureel ondernemerschap’ werken de masterstudenten Cultuurmanagement een innovatieve business case uit voor organisaties uit het culturele werkveld die zich komen voorstellen in het opleidingsonderdeel ‘Forum Cultuurmanagement’.
Masterproef Bringing the future into the classroom
Universiteit Antwerpen
Master Opleidings- en Onderwijswetenschappen
Masterproef
Kristien Verbist onderzocht hoe de leerapproach van leerlingen verandert door hen actief bij het vormgeven van hun lessen te betrekken. Ook de manier waarop de leraar voor de klas staat, wijzigt daardoor. Beide zijn nodig om ons onderwijs af te stemmen op de noden van een snel evoluerende wereld.
Maatschappelijk Verantwoord en betrokken Ondernemen
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen
Opleidingsonderdeel
Studenten ontwikkelen een visie op duurzaam ondernemen. Er wordt vertrokken vanuit gevalstudies die de interactie tussen de stakeholders illustreren en bij de studenten aanleiding geeft tot reflectie over de rol van het bedrijf in de samenleving.
European Project Semester (UAntwerp)
Universiteit Antwerpen
Productontwikkeling
Opleidingsonderdeel
European Project Semester is een voorbeeld van internationalisering@home en wordt aangeboden aan Vlaamse studenten en Erasmusstudenten. Het programma wordt als een korf van opleidingsonderdelen aangeboden.
StartUp Bootcamp
Andere
Master of Innovation & Entrepreneurship
Opleidingsonderdeel
De Master of Innovation & Entrepreneurship aan de Antwerp Management School trekt een zeer divers publiek aan. Zowel op vlak van nationaliteiten als op vlak van achtergrond. In ‘StartUp Bootcamp’ wordt dan ook multidisciplinair en internationaal samengewerkt.
Masterproef Co.connect
Universiteit Antwerpen
Productontwikkeling
Masterproef
Deze masterproef beschrijft het ontwerp van een product-dienstcombinatie die co-founders met elkaar in contact brengt en hen begeleidt bij het uitbouwen van een sterke samenwerking. Het idee voor de dienstverlening ontstond uit het onderzoek van F. Dams.
Bachelorproef De pre-internationalisatie fase van KMOs
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen Bedrijfskunde
Bachelorproef
De algemene vraag die in dit onderzoek gesteld wordt, is de volgende: De pre-internationalisatie fase van KMO’s: Welke persoonlijkheidskenmerken zetten ondernemers aan om te internationaliseren?
Masterproef Innovatiegedrag en persoonlijkheidskenmerken
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: bedrijfskunde
Masterproef
Hoe verschillen ondernemers van andere individuen op basis van hun persoonlijkheidskenmerken en innovatiegedrag, en kunnen deze persoonlijkheidskenmerken mee het innovatiegedrag (als een trade-off tussen exploratie/exploitatie) bepalen?