top of page
< Terug naar overzicht
BEST PRACTICES
OMSCHRIJVING
De muzikale entrepreneur: een onderzoek naar de drijfveren en denkprocessen bij DIY-muziekproductie
Net zoals zelfstandige ondernemers, staan muzikale Do-It-Yourself (DYI)-entrepreneurs aan de start van hun productie klaar met passie in het hart en een neus voor opportuniteit. Daarbij zullen ze moeten beslissen hoe ze hun proces gaan organiseren. Alleen op die manier kunnen ze hun artistiek idee kneden tot een kwaliteitsvol eindproduct, waarmee ze zich tenslotte kunnen differentiëren ten opzichte van hun competitieve omgeving.
Organiserende taken zoals de promotie en distributie van een plaat, het managen van concertboekingen, studiosessies inplannen of contracten opmaken zijn slechts een greep uit een zeer uiteenlopend takenpakket. Zelfs technische knowhow zoals het mixen en masteren van een plaat zal een steeds grotere rol spelen. Opvallend is dat naarmate (DIY-)muzikanten dichter bij de release komen, ze meer lijken over te schakelen van een flexibele houding (effectuationlogica) naar een strategische houding met oog op concrete targets (causationlogica). Dat komt sterk overeen met het gedrag van entrepreneurs uit andere industrieën.
TOOLS
GEGEVENS
Opleiding
Onderwijsinstelling
Soort project
Contactpersoon
Contactpersoon
LESSONS
LEARNED
ALGEMEEN
Kernwoorden
Partners
Doelgroep
bottom of page