top of page
< Terug naar overzicht
BEST PRACTICES
OMSCHRIJVING
Masterproef Crowdfunding: een internationale vergelijking
In dit werk wordt getracht met behulp van een kwalitatief onderzoek te achterhalen wat de motieven zijn voor het toepassen van financiële crowdfunding vanuit het standpunt van ondernemingen. Daarnaast wordt een vergelijkende studie gemaakt tussen de Belgische en de Nederlandse markt. Dit onderzoek werd gerealiseerd door het behandelen van cases via persoonlijke diepte-interviews. Uit de resultaten konden meerdere motieven worden afgeleid, die voor beide landen gelden. Het eerste is de financiële drijfveer. Het ophalen van kapitaal blijft de centrale reden voor het toepassen van crowdfunding. Het tweede motief komt voort uit het feit dat crowdfunding de toegang tot andere kanalen van financiering kan vergemakkelijken. Het derde motief is de, als het ware gratis, marketing die gepaard gaat met een crowdfunding campagne, doordat een netwerk van ambassadeurs wordt gecreëerd. Het vierde is de strategische input en know-how die verkregen kan worden van the crowd. Daarnaast kunnen er door middel van financiële crowdfunding vaak aanzienlijk grotere bedragen worden opgehaald dan door middel van niet-financiële crowdfunding.
TOOLS
GEGEVENS
Opleiding
Onderwijsinstelling
Soort project
Contactpersoon
Contactpersoon
LESSONS
LEARNED
ALGEMEEN
Kernwoorden
Partners
Doelgroep
bottom of page