top of page
< Terug naar overzicht
BEST PRACTICES
OMSCHRIJVING
Masterproef Innovatiegedrag en persoonlijkheidskenmerken
In deze masterthesis werd er een experimenteel onderzoek gevoerd naar hoe ondernemers verschillen van andere individuen op basis van enkele persoonlijkheidskenmerken, en of dat deze persoonlijkheidskenmerken mee het innovatieve gedrag van individuen kunnen bepalen. Innovatief gedrag wordt in deze studie gedefinieerd als de trade-off tussen exploratie en exploitatie. De persoonlijkheidskenmerken onderzocht in deze studie zijn; de nood voor affiliatie, extraversie, locus of control en de temporele focus. De meetinstrumenten die werden gebruikt zijn; de Bomb Risk Elicitation Task voor de exploratie/exploitatie level, de Liking People Scale en the Volunteer’s Dilemma voor de nood voor affiliatie, de Big Five Inventory voor Extraversie, de Rotter’s schaal voor de Locus of control, en een experiment op basis van imaginatieve verhalen voor de temporele focus. Er deden 100 participanten mee aan het onderzoek, waarvan er 10 ondernemers waren en de rest voor de meerderheid bestond uit studenten van de Universiteit Antwerpen. Uit de resultaten kan er geconcludeerd worden dat ondernemers significant niet verschillen van de andere individuen op alle gebruikte persoonlijkheidskenmerken, en op de level van exploratie/exploitatie. Hierdoor worden de ondernemers samen met de overige participanten samengenomen als één groep voor de verdere analyse. Verder wordt er geconcludeerd dat geen enkel persoonlijkheidskenmerk invloed heeft op het innovatief gedrag (exploratie/exploitatie).
TOOLS
GEGEVENS
Opleiding
Onderwijsinstelling
Soort project
Contactpersoon
Contactpersoon
LESSONS
LEARNED
ALGEMEEN
Kernwoorden
Partners
Doelgroep
bottom of page