Filip Smet, oprichter van softwarebedrijf Lemon, bracht onlangs zijn geesteskindje onder in de technologiegroep Road21. Die familie van technologiebedrijven bouwde hij uit samen met zijn vennoot Fabian Van Kerkhove. Road21 telt 104 enthousiaste werknemers die gebeten zijn door technologie. Of Filip ons wat meer kan vertellen over e-commerce? Dat hoefden we geen twee keer te vragen.
“Van zodra ik afgestudeerd was, ben ik met Lemon begonnen. We wonnen verschillende prijzen en deden het heel goed, maar ik wilde meer. Ik was altijd al geobsedeerd door groei. En dus bouwde ik samen met Fabian de grootste familie van technologiebedrijven in de Benelux, geïnspireerd door Rocket Internet in Duitsland. Fabian is echt een heel complementaire partner voor mij. Dat is een zalig gevoel. We noemden ons project Road21.”
Smartphones hebben een beperkte batterijduur en dus moet Filip tijdens het interview even op zoek naar een battery pack. In een technologiebedrijf kan dat geen moeilijke opdracht zijn, maar we kregen voor de zekerheid een van Filips collega’s Greg aan de lijn, die wat meer vertelde over Road21.
“Road21 is eigenlijk een ecosysteem van gelijkgestemde ondernemers. We hebben allemaal een gemeenschappelijk doel: we zijn the road to one. Snap je ‘m? Onze rode draad is technologie en ondernemerschap. We hebben allemaal expertise in IT, maar op verschillende vlakken. Zo verkoopt mijn bedrijf bijvoorbeeld ondersteuning op vlak van brand design. Filip heeft bij Road21 zo niet alleen een competente, maar ook een toffe bende verzameld.”
Filip is terug!
Heb je altijd al geweten dat je ondernemer wilde worden?
“Technologie was altijd mijn passie. Toegegeven, als kind wist ik niet dat ik in software aan de slag zou gaan, maar dat ik wilde ondernemen wist ik al vroeg. Ik was altijd al geïnteresseerd in dingen creëren. Ik heb een tijdje aan architect gedacht – en eigenlijk ben ik dat ook geworden. Een architect van de digitale wereld. Ik heb drie kernwaarden waar ik aan wil beantwoorden: plezier, impact en kennis. Zolang ik die drie met elkaar kan combineren in mijn job, denk ik niet aan stoppen.”
E-commerce is jouw middle name. Wat is het belang van e-commerce in de toekomst?
“E-commerce IS de toekomst. Kijk nu naar de bedrijven die in Road21 zitten. Eentje daarvan is Rond. Zij verkopen slimme stopcontacten die er ook nog eens prachtig uitzien. Hun verkoop loopt enkel via hun webshop en Instagram. Dat zou vroeger toch totaal onmogelijk geweest zijn? En toch lanceren we hier een stopcontactenmerk helemaal online. Zot hè?! Ook hebben we hier de grootste webshop voor natuurbeheer en jacht in huis, huntingeurope.be. Ben je dus op zoek naar een knap stopcontact of een camouflagepak – in beide gevallen kan je bij de bedrijven van Road21 terecht. En helemaal online. Zoiets hadden onze ouders nooit durven dromen.”
Stel: je hebt een heel goed businessidee. Wanneer begin je best met online verkopen?
“Vanaf dag 1. En eigenlijk maakt het niet uit of je B2B of B2C werkt, en of je diensten of een product verkoopt. Je hebt cashflow nodig, dat is het bloedvatenstelsel van je organisatie. Hoe je aan die cashflow geraakt, hangt van jou af. Je kan vandaag heel low budget je online aanwezigheid uitbouwen via verschillende websitebouwers en sociale media. Je kan verkopen via een webshop, via Instagram of TikTok. Mijn tip is dat je een inschatting maakt van de kost die je zou willen maken en daar dan een terugverdientijd aan koppelt. Er zijn zo veel opties. Maak daar gebruik van: hoe sneller je online bent, hoe beter!”
Lemon zat al in je hoofd toen je nog studeerde. Welke tips heb je voor student-ondernemers?
“Ga ervoor. Je hebt niet zo veel te verliezen. Wat is je opportuniteitskost op deze leeftijd? Of zoals mijn schoonvader tegen me zei toen ik afstudeerde: wat heb je te verliezen? Je kan goed prutsen nu, tijdens je studies. Je hebt geen hypotheek, geen kinderen … Je kan met een minimale investering al heel ver geraken. Geloof mij: hoe ouder je wordt, hoe kleiner de stappen zijn die je wil zetten. Omdat je meer te verliezen hebt. Ik hoorde eens iemand zeggen dat de ideale leeftijd om te ondernemen 45 jaar is. Daar kan ik het niet minder mee eens zijn. Nu is jouw moment.
Een andere tip is: maak je studie af. Haal je diploma. Iets afmaken waaraan je begonnen bent: daaraan herken je een echte ondernemer. Je diploma bewijst dat je kan volharden in iets, dat je je in iets kan vastbijten. Het bewijst dat je discipline hebt opgebouwd. En dat heb je nodig wanneer je bijvoorbeeld een klant binnenhaalt en je een nee in een ja wil omtoveren.”
Waar zie jij jezelf binnen tien jaar?
“Een paar jaar geleden had ik ongetwijfeld geantwoord dat ik groter wilde worden. Nu twijfel ik daaraan. Waarom? Is groter per se beter? Dat denk ik niet. Het maakt je niet gelukkiger, het geeft je enkel meer kopzorgen. En gelukkig zijn, dat is écht het belangrijkste.
Ik was vroeger een sprinter, nu kijk ik meer naar de toekomst op lange termijn. Ik moet nu leren hoe ik de marathon moet lopen. Ik denk dat ik over tien jaar mezelf eerder zie als een mentor voor mijn mensen dan als iemand die operationeel aanwezig is. Maar anderzijds ben ik ook een boer die graag op zijn tractor zit. En het veld omploegt. En nieuwe zaadjes zaai. Dus we zullen wel zien wat het wordt.”
==
Hou op maandag 30 november de Facebookpagina van TAKEOFFANTWERP_ in de gaten! Je komt te weten hoe je in deze tijden online verkoop aanpakt. Dat hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Tenslotte zitten we in Antwerpen, een smart city: digitaal ondernemen zit in ons bloed!
Dus wil je graag weten hoe je een webshop lanceert? Hoe je een crowdfunding kan organiseren, op een gemakkelijke manier een mooie website kan bouwen? Of misschien heb je wel wat hulp nodig met personal branding en wil je weten hoe je jezelf op een leuke manier online kan verkopen?
Omcirkel 30 november dan maar met een dikke rode stift in je agenda! Om 20u00 gaan we live met een talkshow in het teken van 'online verkopen'.
Meer informatie vind je HIER.
Hozzászólások