top of page

BEST PRACTICE: BROODJE ONDERNEMEN

Karel de Grote Hogeschool

1_ Wat is de inhoud?

De sessies duren telkens een uurtje (tijdens de lunch), gaan live of remote door, en behandelen een uiteenlopend aantal topics/vragen die we oppikten tijdens de individuele student-ondernemersgesprekken. Dit gaat van business model canvas tot bankfinanciering en boekhouding tot crowdfunding en online contracting. De sessies worden telkens gegeven door een industry expert van één van de partners.


2_ Voor wie is het bestemd?

Voor iedereen die startersambities heeft, aan een project werkt of al opgestart (geregistreerd) is. Zowel prille projecten als gevorderde projecten komen aan bod. We zien wel dat de inhoud meer aansluit bij specifieke vragen van reeds gestarte ondernemers. De pre-starters zoals we ze noemen gaan veeleer op zoek naar meer basale en generieke informatie.


3_ Wat wordt georganiseerd?

Dit kan ofwel live (in een aula) of online plaatsvinden. We nodigen een spreker uit, die geeft een presentatie en aan het eind is er een Q&A. We kiezen voor een tijdslot tijdens de middag, zodat dit niet inbreekt op de bestaande lesplanningen. De setting is informeel en iedereen mag terwijl een lunch nuttigen, vandaar: 'Broodje Ondernemen'.


4_ In geval van evaluatie, hoe wordt deze toegepast?

Een formele evaluatie is er niet. Wel kiezen we vanuit het ondernemerscentrum deze topics en sprekers die het meest bijval kregen. Sessies kunnen ook op jaarlijkse basis herhaald worden.


5_ Wat leert de student eruit?

De student krijgt een introductie tot een specifiek veld. Hij of zij leert terminologie, basisreflexen en zaken waaraan gedacht moeten worden. Belangrijkst is dat er een poort naar meer informatie wordt aangereikt, en dat de spreker ook beschikbaar is voor meer in-depth vragen na de sessie.


6_ Waarom zou dit een Best Practice zijn?

Contactmomenten in groep organiseren is moeilijk. Broodje Ondernemen combineert lunch met inspiratie en uitwisseling van ervaringen. Het brengt ook de partners dichterbij het student ondernemersveld. Het dicht actief de kenniskloof op vlak van ondernemen.


7_ Hoe bevordert het ondernemerschap en ondernemingszin bij studenten?

Het informele karakter zorgt voor een lage drempel. Eenieder die interesse toont kan meedoen en vervolgens een 1-to-1 sessie inboeken. Tegelijk zorgt het voor een toolkit en meer zelfvertrouwen bij onze bestaande student-ondernemers. In een vroeg stadium zien zij soms de bomen door het bos niet. Door hen mee te nemen in een topic en hen andere (dan de KdG-) experten aan te reiken, introduceer je hen actief tot een ecosysteem van 'eerste hulp bij ondernemen'. Anders dan bij meer gestructureerde incubatietrajecten (hogere drempel) kan je hier kort op de bal spelen.


8_ Mocht u nog iets willen veranderen/verbeteren hieraan, wat dan?

Nog iets breder uitnodigen. Vandaar wordt er actief gekeken naar de gekende pre-starters en starters. Mogelijk zijn andere studenten ook gebaat bij deze werking. In principe kan je twee types sessies doen: rond ondernemingszin (algemener), andere zouden dan meer rond een ondernemerscompetentie gaan (voor gevorderden).


 

Handige links:

 

Artikel door Annemie Soetewey



0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page