top of page

BEST PRACTICE: GLOBAL ENTREPRENEURSHIP

Karel de Grote Hogeschool

1_ Wat is de inhoud?

Binnen de opleiding International Business Management aan de Karel de Grote hogeschool, werken we momenteel aan de oprichting van twee nieuwe afstudeerrichtingen waaronder International Entrepreneurship. Het curriculum is zodanig opgebouwd dat de studenten een sterke basis in business management krijgen en gradueel doorheen de 3 jaren meer en meer vakken gericht op ondernemerschap.


2_ Voor wie is het bestemd?

De nieuwe afstudeerrichting is voornamelijk bedoeld voor studenten die interesse hebben om hun eigen zaak op te richten maar in plaats van dit gewoon te doen, hier graag de ondersteuning van de hogeschool voor krijgen zodat ze zich kunnen oriënteren (welk type ondernemer ben ik?), een duurzaam en innovatief businessconcept kunnen opstarten en een sterk netwerk kunnen opbouwen om zich mee te omringen. De studenten kunnen na afstuderen zowel aan de slag in hun eigen onderneming maar – door hun brede basis in International Business Management – ook terecht in een bestaand bedrijf.


3_ Hoe wordt het georganiseerd?

De opleiding is gradueel opgebouwd, dat wil zeggen dat er in het eerste jaar maar 2 vakken specifiek zijn voor de afstudeerrichting en de andere vakken gedeeld zijn met Global Business Management. In jaar 2 zijn 40% van de vakken specifiek toegespitst op ondernemers en in jaar 3 80%. Interessant aan de opleiding is dat de stage al in het tweede jaar georganiseerd wordt. De studenten worden hierbij tewerkgesteld in een start-up zodat ze onmiddellijk kunnen ervaren wat het is om een eigen onderneming te starten. Er wordt gedurende de stage ook maximaal ingezet op zelfreflectie: Wil ik dit? Kan ik dit? Welk type ondernemer ben ik? Wie heb ik nodig in mijn onmiddellijke omgeving om me met bepaalde aspecten te ondersteunen?


4_ In geval van evaluatie, hoe wordt deze toegepast?

In de algemene vakken wordt er gefocust op het vergaren en verwerken van de noodzakelijke kennis en skills. In de ondernemer-specifieke vakken proberen we de evaluatie zo hands-on en toegepast te maken door studenten een business case te laten analyseren of opstellen, een portfolio in te dienen of een presentatie te geven.


5_ Wat leert de student eruit?

Eerder dan gewoon een zaak op te starten en te leren uit problemen die hij en cours de route ervaart, krijgt de student in deze omgeving de kans om te falen en daar uit te leren zonder dat het hem op dat moment (letterlijk en figuurlijk) iets kost. Verder mikken we verder dan puur het lanceren van de onderneming maar willen we de student alle tools aanreiken om een zaak te starten die alle kans van slagen heeft in eender welk deel van de wereld omdat er voldoende voorbereiding en kritische reflectie aan vooraf is gegaan. Awareness creëren, trends volgen en toepassen, masterclasses en leren van experten zijn maar een paar van de vele accenten die we in de opleiding willen leggen.


6_ Hoe bevordert het ondernemerschap en ondernemingszin bij studenten?

Studenten zullen in het eerste jaar in groep kunnen proeven van het ondernemerschap om dan meer en meer losgelaten te worden en specifieker gecoacht te worden op basis van de noden van hun eigen onderneming. Ze zullen dus naarmate de opleiding vordert, meer en meer ‘uit hun kot’ moeten komen, hun comfortzone verlaten en gestimuleerd worden om hun idee te delen en kritisch te blijven evalueren. (design thinking)


7_ Mocht u iets willen veranderen/verbeteren hieraan, wat dan?

De nieuwe opleiding staat nog in de kinderschoenen en is zeker nog niet uitontwikkeld dus de opties zijn legio. Maximaal inzetten op het aanwerven van experts die nog met 1 been in het professionele leven staan en samenwerkingen opzetten met incubators of andere instanties staan met stip op 1.

 

Handige link:

 

Artikel door Annemie Soetewey



0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page