Sven de Vocht | VOKA Antwerpen
Sven de Vocht, directeur ondernemerschap bij VOKA Antwerpen, had een plaatsje in zijn overvolle agenda gereserveerd om ons de basics van crowdfunding bij te brengen. Van de soorten crowdfunding tot tips om je eigen crowdfundingcampagne succesvol te maken: hij vertelde het ons allemaal.
Sven begon met de vier typische modellen voor crowdfunding uit te leggen:
Donation based: je geeft je geld aan een goed doel, je krijgt er enkel een bedanking voor terug;
Reward based: je krijgt iets waardevols terug en doet als het ware een presale;
Lending based: je krijgt je geleende geld met interest terug op het einde van de rit;
Equity based: je krijgt aandelen of iets gelijkwaardigs aan aandelen terug.
Voor start-ups is de meest geschikte vorm reward based. Wat je in de presale zet, kan je zelf kiezen: merchandising of het product zelf. Je moet niet verwachten dat je winst zal maken, maar als doel hebben voldoende bij elkaar te krijgen om de start van je product te kunnen maken.
Via vele voorbeelden en good practices nam Sven ons mee in de wereld van de ondernemers voor wie crowdfunding echt het verschil heeft gemaakt. Het heeft dan ook vele voordelen: je krijgt een objectief beeld van de markt, je hoeft de eigendom van je project niet af te geven, je hebt je eerste klanten bereikt, het is vrij gemakkelijk te doen zonder veel in te investeren en geeft je een goede introductie tot de markt.
“Maar crowdfunding heeft ook een paar serieuze contra’s. Zo kan crowdfunding niet voor alle bedrijven werken en als het mislukt, kan het ook tot ernstige imagoschade leiden.”
Er zijn verschillende mogelijke platformen om je crowdfunding te hosten. Elk platform heeft zijn voor- en nadelen. Zo kan je bij Kickstarter voor een vast bedrag ophalen, maar moet je project onder een bepaald thema vallen. Bij Indiegogo heb je de keuze tussen een vast of een flexibel bedrag en kan je je product blijven verkopen aan dezelfde crowd. Ulule is een Europees platform, waar je je project in het Nederlands kan voorstellen.
Ook heb je een variatie aan verschillende crowdlendingplatformen: ze hebben verschillende voor-en nadelen. Je kan geld geven in ruil voor aandelen, wat bijzonder aantrekkelijk klinkt, maar er zijn anderzijds ook veel voorwaarden waaraan je project of onderneming moet voldoen.
Bij VOKA ontwikkelden ze een crowdfunding canvas om de voorbereiding van je crowdfunding en de crowdfunding zelf goed te laten verlopen. Belangrijk is na te denken over je motivatie: waarom ga je doen wat je wil doen? Een persoonlijk verhaal is hierbij belangrijk, net zoals je eerste indruk en het creëeren van een community voor je de crowdfunding start.
Zorg ervoor dat je je doelgroepen kent. Zo kan je een pre-crowdfunding houden met bepaalde rewards, gaande van de vernoeming van de sponsors op je website over het product zelf tot een heel unieke ervaring of ontmoeting.
“Je kon zo bij een Nederlands restaurant deelnemen aan de crowdfunding en vanaf een bepaald bedrag een eigen tafel sponsoren. Als je daar dan ging eten, kon je je eigen tafel met je naam erop reserveren. Heel leuk.”
Ken je je doelgroep? Pluis dan ook uit wat ze kunnen betalen. (Tip: € 30 - € 50 is de categorie die het vaakste gefund wordt.) “Ga pas naar de pers wanneer je crowdfunding bijna rond is: mensen houden van successen en maken er graag deel van uit. Vergeet niet om te engagen met je community: communiceren is essentieel!”
ONDERNEMINGSTIP VAN SVEN:
“Crowdfunding is een voltijdse job. E-mailmarketing, communicatie … Je kan je er gemakkelijk uren mee bezig houden. Zoek je ondersteuning voor je crowdfunding, neem dan zeker contact op met VOKA. Wij zorgen ervoor dat je crowdfunding succesvol verloopt. En vergeet niet om plezier te hebben!”
De KICKOFF DAYS 2020 werden georganiseerd door stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, Hogere Zeevaartschool, SINC, BAAS en VOKA. Met steun van EFRO en VLAIO.
Thumbs up for :
Comments