We zijn terug met een nieuwe Entrepreneur Essential, dit keer over prijszetting, één van de moeilijkste onderwerpen voor ondernemers. Het is belangrijk dat je vanaf het begin van je onderneming een goed zicht krijgt op de financiële kant van je zaak. Want als je niet genoeg verdient, kan je geen duurzaam bedrijf uitbouwen.
Er zijn heel wat methodes om je prijs te bepalen. Denk maar aan de kostplus-methode, de concurrentiemethode en de waardemethode. Prijszetting is niet enkel een verhaal van kosten en baten. Het hangt even goed samen met je doelgroep en marketing. Als je doelgroep bestaat uit studenten, maak je best je prijs niet te hoog. Tenzij het gaat om een luxe-segment, dan maak je je prijs best niet te laag. Er bestaat geen ‘ultieme’ strategie maar we proberen je hier een houvast te geven en de belangrijkste zaken in de kijker te zetten.
Het kerncijfer: Cost Of Goods Sold
We beginnen bij het begin. Je hebt een product of dienst die je wil aanbieden. Weet je wat de kost is van jouw dienst of product? Dat is wat we ook wel de Cost of Goods Sold (COGS) noemen. Daarvoor reken je alle variabele kosten samen die nodig zijn voor de creatie van één product of dienst. Het gaat hier om de directe kosten zoals werkuren en materialen. Indirecte kosten zoals marketing, sales en distributie worden hier dan weer niet meegeteld. Dat is iets wat je met je marges moet opvangen.
Eens je die Cost of Goods Sold hebt berekend, weet je wat een product echt kost en vertrek je altijd vanuit dat kerncijfer.
Daarna kijk je naar de marge. De marge is het bedrag dat je bovenop je COGS telt en dus wat je verdient op je product of dienst. Dit is dan ook waar je je winst haalt. in sommige industrieën wordt er met een standaard marge gewerkt. In de mode-industrie is het bijvoorbeeld gebruikelijk om een marge van x2 te gebruiken wanneer je direct verkoopt aan de klant. Daar doe je nog eens x2,6 bovenop als je gebruik maakt van bijvoorbeeld winkels om je producten te verkopen. Zij moeten natuurlijk ook iets verdienen en maken kosten om jouw product te verkopen.
Stel je start met een kledinglijn en verkoopt rechtstreeks aan je klanten via je webshop. Je rekent dus een marge door van x2. Na een succesvol jaar wil je graag uitbreiden en ga je op zoek naar winkels om jouw product te verkopen. Plots moet je je prijs x2,6 doen zodat de winkelier ook nog een marge kan nemen. Jouw klant wordt ineens geconfronteerd met een fikse prijsstijging die je moeilijk uitgelegd of verkocht krijgt. Daarom is het belangrijk dat je vanaf het begin de marge voor 3de partijen verrekend voor jouw product of dienst. In het begin hou je daar zelf meer van over en het laat je toe om in een verdere fase te schalen.
En dan komen we bij het laatste gedeelte: btw. Heel veel starters vergeten btw in hun financieel plan op te nemen. Het is nochtans iets wat ieder bedrijf moet betalen, tenzij je door uitzonderlijke redenen bent vrijgesteld van btw. Btw is een belasting, die kan verschillen naargelang je product of dienst (0, 6, 12 of 21%), die de overheid nog bovenop je prijs heft aan de eindgebruiker. Vergeet die dus zeker niet mee te nemen in je berekening.
Neem dit mee:
Prijszetting is niet alleen een financiële berekening. Deze wordt ook afgestemd op je doelgroep en ligt in lijn met je marketing.
Start altijd met een COGS berekening
Bouw marges in en kijk wat gebruikelijk is per sector
Vergeet de btw niet
De verkoopprijs = COGS + marge + btw
Zit je nog met vragen rond prijszetting? Heb je nood aan wat persoonlijk advies rond jouw product of dienst? Kom dan zeker eens langs of neem contact op met Nathalie De Schepper via nathalie.deschepper@voka.be
Comentários