top of page

Entrepreneurial Essential: De tien geboden Deel 1




Gebod #1 - Bepaal Je Doelgroep


Bij de opstart van je bedrijf is het heel belangrijk dat je je doelgroep bepaalt. Je hebt als starter vaak niet zoveel middelen, dus is het heel belangrijk dat je je doelgroep aflijnt. Eens je een doelgroep hebt bepaald (bijvoorbeeld aan de hand van marktonderzoek), stel je daar ook je communicatie op af.


Een van de grootste fouten die starters maken, is de doelgroep niet definiëren. “Mijn product is voor iedereen’, horen we vaak. Dat kan, maar als je je doelgroep niet afbakent, kan je ook je communicatie daar niet op stemmen én moet je je middelen verspreiden over iedereen. Zo is de kans heel groot dat je niemand aanspreekt.



Gebod #2 - Marktonderzoek


Voor je je bedrijf opzet, is het van belang dat je een marktonderzoek doet. Zo kom je te weten of de doelgroep, die jij voor ogen hebt, ook wel de doelgroep is die interesse heeft in je aanbod. Je bekijkt ook wat er al op de markt is, wie je concurrenten zijn, wat hun prijszetting is en hoe groot de potentiële markt is. Een goed marktonderzoek kan je dus heel wat antwoorden bieden en legt de nood van jouw consument bloot. Het is dus belangrijk dat je hier genoeg tijd en energie aan spendeert. Zo maak je gefundeerde keuzes die je in een later stadium veel geld kunnen besparen.


Je kan heel wat informatie terugvinden online of opvragen bij o.a. VLAIO maar het is ook altijd interessant om je (potentiële) doelgroep te bevragen via enquêtes en interviews.




Gebod #3 - Continuïteit


Doorheen je hele bedrijf is het belangrijk dat de missie en de visie die je neerschrijft doorgetrokken wordt in je volledige werking. Als jij een bedrijf opbouwt rond ecologie en duurzaamheid, maar je rijdt rond in een vervuilde dieselwagen om je producten te leveren, zullen je klanten het moeilijker hebben zich achter jouw verhaal te scharen. Stel dat je een luxe kledingmerk opstart maar je maakt een gratis webshop in Weebly en bent nauwelijks bereikbaar voor vragen van klanten, zal je snel klanten verliezen. Verkoop je daarentegen wegwerpproducten aan €0,18/stuk, zal je klant daar veel minder belang aan hechten.




Gebod #4 - Elevator Pitch


Je kent ondertussen je doelgroep, hebt de markt onderzocht en de boodschap helemaal afgestemd en doorgetrokken. Kortom je bedrijf ziet er helemaal prima uit op papier. Maar dan kom je een potentiële klant, partner of investeerder tegen en verlies je je in details als je probeert uit te leggen wat je nu juist doet. Daarom is het heel belangrijk dat je aan een elevator pitch werkt. Een elevator pitch is een voorstelling van je bedrijf in minder dan 2 minuten, de tijd die je zou hebben in een lift om indruk te maken op je gesprekspartner. Het lijkt misschien voor de handliggend, maar afhankelijk van wie voor je staat, pas je best je pitch aan en benadruk je andere kwaliteiten.


Oefenen tot je het onder de knie hebt, is hier de boodschap.




Gebod #5 - Start Lean


En dan komen we bij het laatste gebod van deze Entrepreneur Essential: start lean. Deze methodiek komt van Eric Reis, die het boek The Lean Startup schreef. Het boek werd geschreven omdat heel wat startups faalden of heel veel geld verloren. Vaak wordt er een plan geschreven, een markt geanalyseerd en een strategie bepaald. In al die plannen worden van alle veronderstellingen gedaan, zonder de markt voldoende te bevragen of testen. Dan wordt er een product gebouwd en blijkt dat de eindgebruiker er geen nood aan heeft (in deze vorm). Zo verlies je natuurlijk heel wat geld. Wacht dus niet tot je product perfect is om het aan de wereld te tonen, maar ga constant op zoek naar feedback en pas je product of dienst aan aan de hand van die feedback. Kom zoveel mogelijk te weten van je potentiële klant, terwijl je zo weinig mogelijk middelen uitgeeft.





Benieuwd naar de volgende 10 geboden? Bekijk dan zeker onze volgende Entrepreneur Essentials - 10 geboden PART 2




0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page