top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ EMPLOYER BRANDING



In deze podcastaflevering verwelkomen we Erendiz van AZ Solutions, helemaal afgezakt vanuit het verre Limburg, en Fran en Emma, twee enthousiaste SINC’ers met een hulpvraag. Samen bekijken ze hoe je het beste LinkedIn kan inzetten om de juiste mensen aan te trekken.


“Geen rocket science, maar beter worden in wat je al goed doet”

Als start gebruiken Erendis, Fran en Emma het stappenplan van VLAIO om hun onderneming en vereniging te pitchen. Erendis mag het eerst want, zo zegt Mathias, hij komt het verst dus krijgt voorrang. De dames gaan gelukkig akkoord.


Erendiz: “Met AZ Solutions helpen we bedrijven, verenigingen, lokale besturen en iedereen die dat nodig heeft om te groeien en meer online aandacht te krijgen. We doen dit via hands-on trainingen die branding, identity building, contentcreatie, social recruiting en LinkedIn in het algemeen als thema’s hebben. We willen de emoties aanspreken om bij de juiste mensen zaadjes te planten. Daarom kan ik SINC perfect helpen met de vraag ‘hoe trekken we de juiste mensen aan voor onze vereniging?’”


Emma: “SINC wil studenten in Antwerpen informeren, inspireren en activeren om ondernemender door hun studietraject te gaan. We willen hen ook bijstaan bij hun zelfstandige onderneming. We zijn voornamelijk gekend door het organiseren van events rond netwerking en ondernemen en willen echt vanuit het studentenaspect voor en door studenten werken. Dit onderscheidt ons van de andere instanties die aan de scholen gelinkt zijn. Wij met onze team van 17 willen verder gaan dan deze instanties.”


Fran: “Emma is onze nieuwe voorzitter en ik ben marketing director. Aan het einde van vorig academiejaar vroegen we ons af hoe we onszelf beter in de kijker kunnen zetten. We zijn het gewoon om dat met onze events te doen, maar niet met ons als vereniging: mensen weten niet altijd wie we zijn en wat we doen.”


Op 11 oktober vindt het event Takeoffantwerp Live plaats, waar SINC ook altijd paraat is. Het zou fijn zijn, zeggen de dames, als tegen dan hun zichtbaarheid als vereniging al extra gestegen is. Extra helpende handen kan ook geen kwaad. Kan Erendis hen hierbij helpen?


_Waarom kiezen bedrijven en verenigingen voor LinkedIn?

Erendiz: “Je moet vooral uitzoeken op welk kanaal van sociale media jouw doelgroep zit. LinkedIn is slechts een van de vele touchpoints online. Maar in tegenstelling tot andere kanalen, beloont het algoritme van LinkedIn je nog steeds: als je iets post, is je bereik groter. LinkedIn hebben is in 2022 echt wel een must!”


_Wat willen de mensen online zien?

Erendiz: “Mensen gaan tegenwoordig niet meer op zoek naar enkel een job die bij hen past, maar ook naar een bedrijf dat bij hen past. Ze willen er deel van uitmaken. Ze zoeken uit of de values van het bedrijf bij hen past, waarom het bedrijf doet wat het doet, wie het team is en wat de achtergrond is van de mensen in dat team … Dat zijn dus allemaal dingen die je op je kanalen moet tonen.”


Emma: “Bij SINC is er vaak verwarring over wat we nu exact doen en hoe groot het team is. Er is te weinig achtergrond van ons allemaal gekend.”

Erendis: “Dat is waar, maar jullie mogen niet vergeten dat jullie ook helden zijn voor sommige mensen uit jullie publiek. Mensen kijken naar jullie op, want jullie doen het toch maar: studeren, ondernemen en andere ondernemers steunen. Jullie zijn echt al goed bezig.”


_Hoe ben je authentiek online?

Erendiz: “Tegenwoordig moet iedereen ‘authentiek’ zijn, daarmee word je rond de oren geslagen. Maar het is ook wel echt zo. Het moet niet altijd zo zijn, maar met enkel promo of enkel bloopers kom je er niet. Er mag wel iets authentieks tussen zitten, vind ik. Maar pas wel op, want onlangs verscheen op LinkedIn een CEO die huilde omdat hij 100 medewerkers had moeten ontslaan. Het filmpje werd totaal anders geïnterpreteerd als hij bedoelde, want het publiek vond natuurlijk dat het helemaal niet om hem en zijn zogenaamde empathie ging. Authenticiteit omwille van de authenticiteit werkt ook niet.


Je moet eerlijk communiceren: niet enkel de leuke dingen tonen, maar ook wat er van je verwacht wordt. Bij bedrijven gaat dat over veel meer dan vettige vrijdag of samen poolen. Voor SINC gaat het om wie jullie zijn, wat jullie struikelblokken geweest zijn, hoe je omgaat met dingen die fout gaan …”


Mathias: “Het gaat eigenlijk om laaghangend fruit: je moet geen extra moeite doen, er moet niet te veel voor gebeuren: het gaat om het capteren van momenten die er eigenlijk al zijn.”

Emma: “Het is pas achteraf dat je beseft dat je bepaalde dingen had moeten filmen of fotograferen, maar op het moment zelf, zeker bij events, ben je zo bezig met de laatste dingen regelen …”


_Wanneer slaat al die authenticiteit om in té eerlijk zijn?

Mathias: “Kan eerlijk zijn dan niet te eerlijk worden en afschrikken? Waar ligt de grens?”


Erendiz: “Het is belangrijk voor ieder lid van SINC (en voor iedere LinkedIngebruiker) om zichzelf af te vragen: ‘what’s in it for me?’. Mensen moeten intrinsiek gemotiveerd zijn om LinkedIn te gebruiken. Je kan dat op je eigen manier doen, niemand moet alle features gebruiken. Als je in het team kort afstemt wat je graag wil doen, dan lukt dat wel. Gewoon doen. Ga het niet forceren, maar neem het ook serieus. En als je zelf echt geen zin of tijd hebt, heb je vast een supporter die voor jou een leuk beeld kan maken.”

_Wat gebeurt er na de contentcreatie?

Erendiz: “Content moet je ook opvolgen, je moet niet zomaar blij zijn omwille van het engagement. Na een event heb je de interesse vast, maar hoe ga je van de aandacht van mensen naar hun vertrouwen?”


Fran: “We vragen aan onze leden altijd om de content van SINC mee te promoten, en niet per se om hun eigen netwerk uit te breiden. Nochtans is dat ook een grote meerwaarde voor iedereen en voor SINC.”

______________________

TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen



0 opmerkingen

Comments


bottom of page