Nathalie De Schepper verzamelt weer een expert en een student-ondernemer bij zich aan tafel. Aan haar rechtzijde zit Michiel Moens en aan haar linkerzijde Stijn Buijsrogge. Michiel studeerde grafische en digitale media en richtte zijn eigen zaak Creaturn op, waaronder hij op maat gemaakte urnes ontwerpt en produceert.
Tijdens de Roundup in Het Steen had Michiel een vraag naar voor geschoven over financiering voor eenmanszaken. Creaturn is een eenmanszaak en geen vennootschap. De expert die alles over deze vraag kan beantwoorden, is Stijn van Venture Campus. Zij begeleiden bedrijven met het identificeren van subsidies en bekijken samen welke subsidies mogelijk zijn. Stijn benadrukt dat het belangrijk is om jezelf eerst deze vraag te stellen vooraleer je een subsidie aanvraagt: wat zijn de toekomstplannen van je onderneming en hoe past een subsidieprogramma in die toekomstplannen.
Om te beginnen, wat is een subsidie?
Stijn: “Een subsidie is een ondersteuning van een overheid of van een andere organisatie die gebonden is aan een project dat die organisatie wil stimuleren. Vaak zijn dat projecten die zich bezighouden met onternationalisering, ontwikkeling, innovatie, duurzaamheid… Als je voldoet aan een van deze vereisten en de aangevraagde subsidie is toegelaten, krijg je een subsidie. Een subsidie is een steun en moet je niet terugbetalen. Een subsidie kan toegewezen worden in de vorm van een bedrag of een ondersteuning. Subsidies zijn dus zowel interessant voor startende ondernemers als voor grote ondernemingen.”
Nathalie: “Michiel is een startende ondernemer met een eenmanszaak. We merken vaak dat eenmanszaken niet altijd in aanmerking komen voor subsidies. Zijn er bepaalde subsidies die wél in aanmerking komen voor Michiel?”
Stijn: “Jazeker, er zijn er verschillende. Maar opnieuw is dat afhankelijk van de toekomstplannen van je ondernemeing. Flanders Investment & Trade heeft bijvoorbeeld een aantal subsidies die eenmanszaken kunnen aanvragen. De kmo-groeisubsidie van VLAIO staat ook open voor eenmanszaken. Via deze subsidie probeert Vlaanderen kmo’s (kleine en middelgrote ondernemingen) te doen groeien door externe kennis aan te bieden. Hiervoor moet je project wel binnen een bepaald onderwerp kaderen: internationalisering, digitalisering of innovatie.”
* Internationalisering: je product in het buitenland op de markt zetten
* Digitalisering: het gebruik van data om je product slimmer te maken
* Innovatie: een innovatief product in de huidige markt implementeren
Nathalie: “Michiel, hoe ben jij innovatief?”
Michiel: “Urnes op zich zijn geen nieuw product, het is zelfs een verzadigde markt. Maar ik innoveer door met een configurator en 3D printers te werken en het product persoonlijk te maken. Ik gebruik dus moderne technologie en digitalisering in een ‘ouderwetsere’ markt. “
Michiel: “Ik heb nog innoverende plannen voor de toekomst van mijn onderneming. Als ik een bepaalde subsidie krijg, wat gebeurt er dan met mijn langetermijnplannen?”
Stijn: “We kijken naar ontwikkeling. Een ontwikkelingstraject bij VLAIO duurt twee jaar. Je moet dus goed kijken wanneer je een subsidie aanvraagt binnen de ontwikkeling van je product van idee tot prototype. Eenmaal je een subidie hebt gekregen, mag je beginnen aan je ontwikkeling. De subsidie stopt dan voor de commercialisering van je product. Op dat punt herevalueren we of het prototype nog innovatief is, want de markt verandert heel snel, en kijken we of het product commercialiseerbaar is.
Nathalie: “Welke organisaties geven subsidies aan Belgische ondernemers?”
Stijn: “Allereerst kijken we naar de locatie van de onderneming. Wij begeleiden Vlaamse subsidies, want in Brussel en Wallonië is het subsidielandschap anders. Dan kijken we naar de lokale subsidies: gemeenten geven ook subsidies om bepaalde onderwerpen te stimuleren. Daarnaast kijken we naar de Vlaamse subsidies, die vooral focussen op innovatie, groei en ecologie. VLAIO bevindt zich op dat niveau. En dan zijn er ook nog de Europese subsidies, voor brede projecten die focussen op innovatie.”
Nathalie: “Hoe blijf je op de hoogte van al die subsidies? Is er een centraal punt waar deze allemaal gebundeld staan?”
Stijn: “Helaas staat die informatie overal verspreid. Op de VLAIO website kan je er wel heel veel terugvinden.”
Nathalie: “Michiel, wat zijn jouw plannen nog met Creaturn? Wat zijn jouw volgende stappen?”
Michiel: “Mijn volgende stap is om vertrouwen te winnen in de uitvaartsector door producten te verkopen zonder personalisatie. Dat spreekt wel mijn filosofie tegen, maar ik heb gemerkt dat ik soms moet pivotten met mijn bedrijf om aan te voelen wat werkt in de markt. Ik heb gemerkt dat veel begrafenisondernemers eerst mijn standaardproducten willen uittesten om te zien of ik wel op tijd kan leveren, mijn kwaliteit wel goed is, of ik de afspraken nakom… Ik moet dus eerst het vertrouwen winnen van mijn doelgroep vooraleer ik kan beginnen personaliseren.”
“Doen, durven en vragen stellen. Ik heb heel veel geleerd door gewoon mensen aan te spreken.”
- Michiel
Nathalie “Stel dat Michiel een van die subsidies wil aanvragen, welke documenten en informatie is er vereist bij een subsidiedossier?”
Stijn: “Dat verschilt bij elk subsidiedossier. Er wordt gekeken naar je kapitaal, je resultaten en je project. Je kan op de website van VLAIO templates van subsidieaanvragen downloaden."
“Een subsidie kan ook een weg zijn naar andere types financiering. Vaak duidt het verkrijgen van een subsidie op een zekere credibiliteit van je project en kan je investeerders gemakkelijker overtuigen.”
- Nathalie
Nathalie: “Als je kijkt naar de best practices van starters bij Venture Campus, wat zijn de belangrijkste lessons learned voor jonge ondernemers die subsidies aanvragen?”
Stijn: “Projecten die een grote kans maken op subsidies, zijn projecten die ontwikkeld worden vanuit een gat in de markt. Daarnaast is het een voordeel als de zaakvoerder de nodige kennis heeft en zich laat helpen door externe partijen.”
Nathalie: “Michiel, je hebt waarschijnlijk ook gemerkt dat netwerk en partnerships een belangrijke factor zijn in het slagen van een onderneming.”
Michiel: “Ik heb de uitvaartsector beter leren kennen door een studentenjob te doen als drager bij een uitzendbureau. Ik leerde zo de juiste mensen en de markt kennen. Je moet als ondernemer echt naar buiten komen en met veel mensen praten.”
Onthoud dus zeker:
Er zijn veel verschillende subsidies, dus laat je informeren.
Kijk goed of je in aanmerking komt voor een bepaalde subsidie en kijk naar de voorwaarden.
Kom naar buiten en leer de markt (en de mensen) kennen
______________________
TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
Comments