top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PARTNERWERVING



Mathias Mallentjer zit aan tafel naast Youri Vanlommel, Niels Geys en Vanessa Grigoryan. Youri is oprichter van Studant, een organisatie die bijles geeft, en van We fynd, een platform dat studenten matcht met een (studenten-)job of stage. Bij We fynd zoeken ze naar een job die echt bij je skills en interesse past.

Niels en Vanessa zijn voorzitter en eventmanager bij SINC (Students for Innovation and Coöperation). SINC is een studentenorganisatie die studenten aanmoedigt om te ondernemen. Zij definiëren ‘ondernemen’ niet enkel als het starten van een onderneming, maar ook als ondernemend in het leven staan en kansen zien en grijpen. Maar hoe doen ze dat dan? Elk jaar organiseert SINC een aantal events waar studenten kunnen connecteren met mensen die hen verder kunnen helpen. Ze doen dus eigenlijk ook aan een soort matchmaking.

 

SINC heeft een grote werking en een uitgebreid activiteitenaanbod dat draait op vrijwilligers. Daar hebben ze natuurlijk ook middelen voor nodig om dat waar te maken. Hoe pakken zij dat aan?

Niels: “Wij beginnen in april met het samenstellen van ons team. We hebben bijvoorbeeld een partnership director en een partnership manager. In de zomermaanden hebben we evaluatiegesprekken met onze bestaande partners. We willen als organisatie echter ook groeien en nieuwe partners aantrekken, maar dat is heel moeilijk. Dat is vandaag onze vraag: hoe kunnen we nieuwe partners werven die meegeloven in ons verhaal?



 Mathias: “Youri, hoe zou jij een partner omschrijven?”

Youri: “ Het is belangrijk om op voorhand goed te beschrijven wat je van een partner verwacht. Het bedrijf moet duidelijk weten wat jullie meerwaarde is voor hen en vice versa, want dat is voor een bedrijf heel moeilijk om in te schatten.”

 

Mathias: “Wat zijn de standaard pakketten die SINC aanbiedt en wat zijn de mogelijkheden  om in te stappen als partner? Hoe ziet een jaar eruit voor een partner die zich bij jullie intekent?”

Niels: “Partners kunnen bij ons kiezen tussen drie partnership pakketten. We hebben een standaard pakket (content op sociale media, sprekers op onze evenementen…), een recruitment pakket (studenten van bij ons tot op de werkvloer van het bedrijf krijgen) en een content pakket (uitsluitend gefocust op content op onze sociale media om naamsbekendheid van het bedrijf te creëren).”

Youri: “Dat is alvast goed om van te vertrekken. Maar maak ook zeker duidelijk wat jullie onderscheidt van andere verenigingen in Antwerpen. Wat is de extra laag die SINC aanbiedt? Wat is jullie onderscheidende troef?”

Niels: “Ik denk dat wij als enige vereniging in Antwerpen toegang hebben tot een uniek netwerk van gemotiveerde studenten die ondernemend ingesteld zijn en alles van zichzelf willen geven. Wij zitten echt heel dicht bij die doelgroep.”

Youri: “Je moet zorgen dat je dat dan heel sterk communiceert. Je kan bijvoorbeeld cijfers naar buiten brengen van het aantal ex-SINC’ers dat nu bij een bedrijf werkt. Dat is als bedrijf heel interessant om te weten. Dan weten ze dat ze het bereik hebben van een unieke groep ondernemende studenten als ze promo maken bij SINC.”

 

“Maak heel duidelijk wat jou onderscheidt van anderen. En speel die troef uit.”

- Youri


Niels: “Is het beter om naar een partner te gaan met een heel aanbod aan opties of is het toch beter om met één op maat gemaakt pakket naar een bedrijf te gaan?”

Youri: “Het kan in je voordeel spelen als je naar een bedrijf toegaat met een op maat bedacht pakket. Dat getuigt van een inspanning die je hebt geleverd op voorhand en dat je al hebt nagedacht over jullie match. En dan kan je bespreken met het bedrijf dat er binnen dat pakket nog aanpassingen kunnen gebeuren. Dat kan beter overkomen dan een aanbod van enkele onpersoonlijke basispakketten waar ze zonder overleg eentje uit moeten kiezen.”

 

“Een persoonlijke benadering geeft vaak een goede indruk.”

- Youri





Niels: “We hebben onze missie en visie helemaal uitgeschreven, maar we hebben er nog moeite mee om deze vanuit onze kanalen duidelijk te maken. Hoe doen we dat best?”

Youri: “De valkuil bij jullie is dat je met twee partijen werkt: je wil bedrijven aantrekken én informeren naar studenten. Het is moeilijk om op één kanaal twee dingen te delen. Dat zorgt voor onoverzichtelijkheid. Je moet op voorhand bepalen op welk kanaal de meeste mensen van een bepaalde doelgroep zitten en daarop focussen. Met We fynd plaatsen we bijvoorbeeld op Instagram en TikTok enkel posts voor studenten en bijna nooit bedrijfscontent, terwijl onze LinkedIn net vooral bedrijfsgerelateerd is. Voor een bedrijf zou het heel moeilijk zijn als ze zelf moeten zoeken wat voor hen bedoeld is en wat niet. Zorg er dus voor dat er geen posts voor de twee verschillende partijen door elkaar staan, zodat een bedrijf gemakkelijk online kan vinden wat jullie doen en wat jullie visie is. Zorg ook zeker dat je website overzichtelijk is want een bedrijf zal altijd een eerste indruk opdoen op je website. Uit een website kan je al veel dingen afleiden: hoe professioneel zijn jullie en zegt jullie website eigenlijk iets nuttig?”

 


 Vanessa: “Wat kan je doen om je bestaande partners binnen te houden?”

Youri: “Je moet heel goed weten hoe je klant in elkaar zit en een persoonlijke band opbouwen met je klant. Probeer bijvoorbeeld te communiceren via Whatsapp en probeer wat informeler met de klant om te gaan. Je contact met het bedrijf verloopt zo veel vlotter dan uitsluitend via mail. Onderhoud de band met je partner en hou regelmatig contact.”

 

Zo komen we aan het einde van deze podcast. Wat we zeker onthouden van vandaag:

  • Weet goed wat jouw vereniging onderscheidt van andere verenigingen.

  • Wees je bewust van het interne en externe aanbod en besef dat je verschillende communicatiekanalen hebt met verschillende doelgroepen. Verschillende storylines horen niet samen op één kanaal.

  • Maak gebruik van getuigenissen van tevreden partners.

  • Onderscheid jezelf. Breng in kaart wat je te bieden hebt.

  • Houd de vinger aan de pols bij je klanten. Ken je klanten. Zorg dat je kan meedenken met je klanten.



 ______________________


TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


Logo's VLAIO en TAKEOFFANTWERP

 

Recente blogposts

Alles weergeven

Kommentare


Die Kommentarfunktion wurde abgeschaltet.
bottom of page