top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PERSONAL BRANDING



Nils Dedroog staat als student-ondernemer aan de startblokken met zijn onderneming en heeft moeite met zijn personal branding. Hoe kan zijn onderneming snel meer zichtbaarheid krijgen?

Ervaringsexpert An Luyten zal de prangende vragen van Nils beantwoorden onder begeleiding van Nathalie De Schepper. An heeft zelf al een hele ondernemende carrière achter de rug en startte haar eigen onderneming SAM Sensory & More met prikkelarme kleding en accessoires.  


Nils startte recent zijn onderneming Get On Track, een openlucht fitness. Als fervente krachtsporter is hij het beu om elke dag tussen dezelfde vier muren van de fitness te sporten. Zo ontstond zijn idee om de fitness naar buiten te brengen en startte hij zijn eigen mobiele fitness: een aangebouwde aanhangwagen met fitnesstools voor groepslessen in de buitenlucht. Hoofdzakelijk focust hij op bedrijven, maar ook particulieren kunnen bij hem terecht.

 

Nils en An startten allebei hun onderneming vanuit een persoonlijke ervaring en tekortkoming. Maar hoe geraakt Nils’ onderneming nu echt on track? Hoe kan hij zijn brand naar buiten brengen en zichtbaar maken? Hoe kan hij nieuwe klanten lokken? An had ook hetzelfde probleem bij de start van haar onderneming en kan ons vandaag dus als ervaringsdeskundige verderhelpen met haar persoonlijke verhaal.

 

De eerste stap die An zette naar meer visibiliteit van haar merk is naar de pers stappen. Vooraleer grote sommen geld aan branding en marketing uit te geven, zocht ze naar manieren om gratis onder de radar te komen. Ze schreef zelf een perstekst en stuurde die zelf naar de pers. Een uniek verhaal wekt vaak de interesse op van de pers en zo geschiedde.

 

Niels zette deze belangrijke eerste stap ook al. Hij mailde naar ATV, HLN en Gazet van Antwerpen en kreeg zo gratis publiciteit. Je bouwt een online legacy op: mensen zoeken je merk online op en komen bij die artikels terecht. Maar nu stoot Nils tegen een muur: wat kan hij nog meer doen dan naar de pers sturen?

 

An: “Het helpt ook als je inspeelt op de juiste timing. In mijn geval is dat de start van het nieuwe schooljaar. Je kan je content daarop afstemmen. Over het algemeen zit het moment voor Get On Track ook heel goed want mensen zijn meer bezig met welzijn.”



Nathalie: “Welke andere acties heb jij nog ondernomen om je merk meer zichtbaar te maken?”

An: “Instagram is ook een belangrijk medium. Stuur mensen en bedrijven persoonlijk aan en vraag of ze jouw merk al kennen en het misschien eens willen uittesten. Als ze akkoord gaan, stuur ik een proefpakket dat ze kunnen uitproberen. Ze schrijven dan een review of een blog op hun website of delen deze via hun sociale media met hun volgers. Eigenlijk creëer je zo ambassadeurs van je merk. Dat zijn ook gratis manieren om je zichtbaarheid te vergroten.”

Nathalie: “Hoe selecteer je die mensen en bedrijven dan? Hoe bepaal je naar wie je zo’n proefpakket stuurt?”

An: “Ik kijk naar de doelgroep. Enerzijds stuur ik naar mensen die een groot netwerk hebben, maar anderzijds ook naar de mensen met een klein netwerk die grondig de tijd nemen om alles eens uit te testen en er een heel mooie en uitgebreide review over schrijven. Ik zoek steeds een tussenweg tussen de grotere en kleinere bedrijven.”

 

Nathalie: “Behalve die externe kanalen en sociale media, heb je ook eigen kanalen waar je op inzet?”

An: “Mijn beginnersfout was om veel te laat een e-maillijst te verzamelen. Ik zet nu echt actief in om e-mailadressen te verzamelen. Bijvoorbeeld via gratis downloads voor een vakantieplanning voor het gezin. Vooral onze blogs genereren veel nieuwe klanten. Omdat we zo uniek zijn op de markt en veel content maken, komen we vanboven in Google Search bij zoektemen zoals prikkelarme kleding."



 Nils: “Alle particulieren die zich inschrijven krijgen automatisch een mail met een deal: als ze mij kunnen aanprijzen bij een bedrijf en dat bedrijf mij vervolgens boekt, dan krijgen ze een gratis tienbeurtenkaart.”

 

Nathalie: “Heb je al gehoord van de puppy dog close? In Nils zijn geval zou dat betekenen dat een particulier persoon iemand anders voor de eerste keer gratis kan meenemen. Iets proberen kan een positief effect hebben en aansteken tot meer. Door iets te proberen, gaan mensen sneller intekenen op iets."

Niels: “Klanten krijgen sowieso al één gratis proefles. Maar om die proefles te boeken, moeten mensen mij dus eerst vinden en moet ik dus zichtbaar zijn. De mensen tot bij mij krijgen is nog heel moeilijk.”

An: “Je kan eens proberen een give-away te doen met grote partners die veel volgers hebben. Partnerships kunnen veel betekenen en voor exposure zorgen.”

 

Nathalie: “Nog een belangrijke zaak: budgetten alloceren. Hoe bepaal je hoeveel geld je aan een bepaald kanaal geeft?”

An: “Vooraleer je begint met betalend adverteren, moet je echt heel goed weten wie je doelgroep is zodat je gericht kan handelen. Ik heb eerst gezorgd dat mijn website helemaal in orde is, want de eerste stap die mensen zetten is een website bezoeken. Onze grootste budgetten gaan naar buitenlandse beurzen. Daar kan je ook subsidies voor krijgen. Maar ik probeer zo weinig mogelijk met betalende advertising te werken en eerst zoveel mogelijk te testen zonder budget.”

 

An: “Hou ook zeker bij hoeveel mensen je effectief bereikt. Kijk naar je omzet, het aantal websitebezoekers, het aantal lezers van je blogs, de instroom van nieuwe gebruikers en via welke kanalen ze op je website terechtkomen, etc. In Google Analytics kan je heel veel statistieken bijhouden. Hou dus deze alle data bij als je experimenteert met verschillende kanalen.”

 

Nathalie: “Doe jij ook aan fysieke reclame?”

An: “Flyers werken ook nog steeds. Ik leg bijvoorbeeld flyers en affiches in groepspraktijken en op beurzen. Maar om flyers te drukken, heb je budget nodig dus online adverteren blijft het goedkoopste. Durf ook je mond open te trekken: spreek mensen aan en vraag hen om mondeling reclame te maken voor je product of dienst. En als laatste, probeer creatief te zijn en met weinig middelen veel te bereiken.”



________


TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


Logo's VLAIO en TAKEOFFANTWERP


Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page