Tom De Cock was al erg verdrietig toen hij besefte dat er slechts één dag overblijft van deze KICKOFFDAYS, maar verloor er gelukkig zijn enthousiasme niet om. Ook op de herfstige woensdagavond van 7 oktober 2020 stelde hij weer enkele inspirerende ondernemers aan ons voor.
Luca Separovic en Joren Vervoort | Velusta
De eerste gasten die plaats namen in de outdoor living van Tom waren Luca Separovic en Joren Vervoort van Velusta. Velusta organiseert op dit moment een crowdfunding via Kickstarter voor een wel zeer speciale koersbroek. De PROTEC 1 is een broek met ingebouwde bescherming. “Twee van onze mede-oprichters hebben op hoog niveau gekoerst. Ze staan nog vol met littekens en weten te vertellen dat de nazorg van het soort wondes dat je aan een serieuze val overhoudt ook heel pijnlijk is. Onze broek vangt de impact van een val op en vermijdt wonden en schaafwonden. Hij kan zo heel wat pijn vermijden.” De crowdfunding had als doel € 5.000 op te halen, maar met nog een maand te gaan staat de teller al op € 6.600. “Dat komt goed uit, dan kunnen we aan de ontwikkeling van t-shirts met bescherming beginnen.”
De heren hebben nochtans geen opleiding in de textielwereld achter de rug: alle vier de oprichters van Velusta zijn ingenieur in de bouwkunde. Toch wisten ze de juiste mensen te contacteren en zo de geschikte expertise te verzamelen. En dat het werkt, is duidelijk: ook van andere sporten kwamen er signalen van interesse.
De ambitie zit er goed in bij Velusta: “We willen ons meten met de Castelli’s van deze wereld. We willen een eigen webshop en samenwerkingen met winkels om onze kledinglijn te verkopen.” En dan te bedenken dat ze twee jaar geleden nog een opleiding volgden bij VOKA over het opstarten van een crowdfundingcampagne. Door de steun van TAKEOFFANTWERP_, SINC en VOKA staan ze waar ze nu staan. Samengevat door presentator Tom De Cock: “Binnenkort mag Wout Van Aert eens goed in jullie broek zitten.”
ONDERNEMINGSTIP VAN LUCA EN JOREN:
“We wisten niet hoe we ons idee konden verwezenlijken. Even leek het alsof het bij een idee zou blijven. Maar we besloten om gewoon heel veel mensen te contacteren, te netwerken en toen kwamen we vanzelf bij de juiste mensen uit. Je moet zelfvertrouwen hebben. Just do it!”
Taha Riani | Allyens
De volgende gast was een vertrouwd gezicht bij TAKEOFFANTWERP: Taha Riani van Allyens. Zijn communicatiebureau, gespecialiseerd in inclusieve marketing, kan je kennen van de campagnes voor onder andere Unilever, Colruyt en Henkel. Hij is blij te zien dat het ecosysteem in Antwerpen zo geëvolueerd is: “Toen ik startte, was er niet veel ondersteuning. Mijn school wist zelfs niet wat het statuut student-ondernemer was. Ik heb veel grote fouten gemaakt en heb hard moeten werken. Van de huidige steun kan ik alleen maar zeggen: profiteer ervan.”
Taha is al sinds zijn twintigste bezig met Allyens. In 2018 stond hij nog samen met zijn zakenpartner in de Forbes-lijst van meest invloedrijke mensen onder de dertig in Europa. “Dat was vooral een reality check eigenlijk. Ik dacht meteen: ‘Shit, ik moet die en die klant nog bellen, ik moet nog harder mijn best doen, amai we hebben nog heel veel werk.’ Ik besefte pas wat voor een serieuze mijlpaal het was omdat andere mensen het mij zeiden.”
Toen Taha’s zakenpartner besliste een andere weg te kiezen was dat emotioneel heel zwaar. Maar Taha liet zich niet kisten: “Ik geloof in wat ik heb verwezenlijkt en dat ik sterk werk lever. Setbacks zijn de momenten waarop je beseft dat je aan het ondernemen bent. Het hoort erbij.”
ONDERNEMINGSTIP VAN TAHA:
“Fake it till you make it is een veelgehoord advies, maar ik wil dat graag aanvullen met ‘and make it!’. Neem de verantwoordelijkheid die op je af komt.”
Amad Sabimbona
Tom nodigde na dit groepsgesprek een geboeide bezoeker uit in de bus. Hij heet Amad en is geen student in Antwerpen. Meer zelfs, hij is eigenlijk van plan om in Brussel te gaan studeren. Toch zit hij iedere dag van de KICKOFFDAYS trouw in het publiek. “Een vriend van me bracht me mee omdat ik graag wil ondernemen. Ik wil Antwerp Root Productions, of ARP, oprichten: een productiehuis dat werkt met lokale artiesten.” Dit evenement vindt Amad fantastisch. Er is hem dan ook veel bijgebleven. “Het begon al met de dag rond studeren en ondernemen, het geven van de basis info voor start-ups. Ik heb nooit een economische richting op school gedaan, dus het programma vulde veel gaten in mijn kennis. En dan had ik ook nog de kans om te netwerken met mensen die me veel bruikbare tips gaven!”
Het is duidelijk: Amad is wakker geschrokken door naar het event te komen. “Studeren en ondernemen lijkt me in Antwerpen heel goed ondersteund door het ecosysteem … Misschien moet ik toch maar in Antwerpen komen studeren?”
Dat kon Tom enkel toejuichen.
Maïté De Haan en Julia Alegra | filosofisch platform Troebel
De laatste student-ondernemers van de dag sijpelen intussen de woonkamer binnen: Maïté De Haan en Julia Alegra van het filosofisch platform Troebel. Zij startten het platform vanuit hun studie filosofie aan Universiteit Antwerpen. “We leerden zo veel interessante dingen die binnen de muren van de universiteit bleven. Dat vonden we jammer, dus gingen we op zoek naar een manier om dat te delen en toegankelijk te maken.”
Tom is meteen lyrisch: “Filosofie bestaat hoe lang, 5.000 jaar? En eindelijk zijn er twee filosofen die ook willen dat we het begrijpen!”
Troebel verzorgt workshops in kleine kring waarin ze dieper ingaan op bepaalde thema’s. Momenteel zijn ze vooral bezig rond een gratis cultureel en filosofisch festival rond klimaatverandering. Er zal een podcast gemaakt worden, er zullen films vertoond worden, workshops gegeven, er is een poëzieavond en een fietstocht georganiseerd … Kortom, er zal veel te doen zijn en met wat geluk zal je na het festival ook anders naar bepaalde dingen kijken, want dat is uiteindelijk het doel van Troebel.
Julia en Maïté maakten gebruik van een BAAS-traject om hun prille idee tijdens hun studie te ondersteunen. Via BAAS kregen ze gratis begeleiding en een introductie tot een groot netwerk van partners. Dat gaf hen een grote boost. “Zonder BAAS hadden we dit nooit kunnen doen.”
ONDERNEMINGSTIP VAN MAÏTE EN JULIA:
“In de culturele en sociale sector leeft vaak de verwachting dat je als je je job graag doet, je het wel gratis of voor een onfaire verloning zal doen. Daar moet je tegenin durven gaan. Durf spreken over de financiële kant van de zaak. Niet enkel als ondernemer, maar ook als bijvoorbeeld organisator van een evenement.”
Raquel Janssen | SINC
Naast de dames van Troebel zat Raquel Janssen van SINC. Zij is zelf geen student-ondernemer, maar is wel trots te zeggen dat SINC onlangs de duizendste student-ondernemer in Antwerpen in de bloemetjes kon zetten. “Dat aantal komt niet als een verrassing. Er is niet voor niks TAKEOFFANTWERP_: iedereen werkt samen om dingen van de grond te krijgen. Met zo’n ecosysteem kan het niet anders dan dat studenten zich gesteund voelen. Met SINC zijn we dan ook heel trots daar deel van uit te maken. We willen mensen informeren over en inspireren om te ondernemen en daar organiseren we heel wat voor. Check onze sociale media maar voor alle info!”
Silvia Lenaerts | vicerector Valorisatie en ontwikkeling UAntwerpen Tom kruipt nog een laatste keer de bus in om te babbelen met Silvia Lenaerts. Zij werkt voor Universiteit Antwerpen als vicerector Valorisatie. “Ik ben niet zo belangrijk, maar valorisatie wel. We moeten waarde creëren voor onze samenleving. We genereren als universiteit veel kennis, maar we moeten er ook wat mee doen!” Silvia is ervan overtuigd dat ondernemen een meerwaarde kan zijn voor iedere student. “Er is meer in het leven dan studeren. Je moet kunnen samenwerken, kritisch denken, andere aspecten dan enkel die van jouw expertise in rekening brengen …” De trots springt ervan af wanneer ze het heeft over de vele student-ondernemers in Antwerpen. “De huidige crisis toont ons de échte ondernemers: zij die niet bij de pakken blijven zitten en iets doen, in plaats van in hun kot te kruipen. Er wordt vaak door andere steden jaloers naar Antwerpen gekeken omdat we het zo goed doen. En ik ben daar heel fier op.”
De KICKOFF DAYS worden georganiseerd door stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, Hogere Zeevaartschool, SINC, BAAS en VOKA. Met steun van EFRO en VLAIO.
Thumbs up for :
ACERTA
SBB ACCOUNTANTS & ADVISEURS
KBC
BLUEHEALTH INNOVATION CENTER
ANTWERP STARTUP FAIR
FAILING FORWARD
ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.
ASPI
Comments