Een idee heb je, maar het verkopen dat is nog een ander verhaal. In 1, 2, 3 weten hoe je jouw verhaal aan de man brengt? Tijdens de Innovation Days – Hackthon kregen de deelnemers deze tips en tricks mee om elke investeerder rond hun vinger te draaien:
Vooraleer je van start gaat met je pitch, denk je best eerst eens goed na wie je publiek juist is. Welke mensen zitten er voor je en waarom willen ze naar jouw idee luisteren? Om hen te overtuigen houd je steeds de ‘what’s in it for them’ in je achterhoofd. Denk dus op voorhand goed na, wat jouw publiek wil weten. Je main goal is namelijk om net hén te overtuigen.
STAP 1: Vertel een verhaal
Zorg dat mensen je boodschap volledig kunnen navertellen, dus spring niet van de hak op tak. Kom met een duidelijke boodschap naar voren en bedenk op voorhand met welke rode draad je pitcht. ‘SOS, ik ben chaotisch!’: alle chaoten kunnen aan de slag met een fictieve persoon die een probleem tastbaar maakt.
Hoe ziet zo’n pitch er dan precies uit?
Tijdens de INTRO vertel je wie je bent en wat je doet, zodat je publiek weet wie er voor hen zit. Verspil geen tijd aan een inhoudstabel en steek er meteen iets unieks in zodat je idereen meteen meehebt met je verhaal. Intrigeer het publiek met een weetje, een quote, een cijfer, een korte video met tempo, … . Het kan niet zot genoeg zijn! Belangrijk! TREK DE AANDACHT EN LAAT EEN INDRUK NA door een bepaalde emotie op te roepen bij de mensen die je aanspreekt.
Wanneer je aankomt bij het MIDDEN van je pitch, denk je terug aan de centrale boodschap. Wat wil je vertellen aan wie? Verspil opnieuw geen minuten aan irrelevante zaken, want je tijd is slechts beperkt. Haal kort het probleem aan waar mensen zonder jouw product of dienst mee kampen en geef meteen de oplossing die jij biedt. Vergeet hier niet te vertellen wat jouw product/dienst net zo uniek maakt! Sta ook even stil bij je business model: hoe ga je jouw idee doen renderen? Dat wil je publiek natuurlijk ook weten.
In het SLOTSTUK van je pitch is er geen plaats meer voor nieuwe informatie. Dit is net je moment om jouw kernboodschap nog een keertje te herhalen zodat iedereen het goed heeft onthouden. Vergeet op het einde je call to action niet: wat verwacht je van het publiek? Wat moeten ze nu doen en waar moeten ze naartoe? Vermeld dit duidelijk!
Geen idee wat dan eigenlijk die ó zo belangrijke kernboodschap is die we al belachelijk vaak aanhaalden? Probeer het in een tweet te formuleren!
STAP 2: Geef de presentatie vorm
Gebruik tijdens je pitch visuele ondersteuning, zorg dat die niet te veel afleidt van wat je vertelt! One slide is one purpose, wat betekent dat 1 slide maar 1 boodschap mag bevatten, anders gaat het publiek lezen en niet naar jou luisteren.
Lichaamstaal is het allerbelangrijkste, dat bepaalt voor 55% hoe jouw publiek je zal percipiëren! Hoe je voor je publiek staat, is een enorm belangrijke invloedsfactor. Ga daarom in high power poses staan (stevig met de voeten op de grond, handen in de zij). Of doe je armen in de lucht voor je het podium opgaat en ga met die kracht en opgeheven schouders je pitchpodium op! Vermijd zeker low power poses (armen in zakken, over elkaar, schouders hangend). Maak ook oogcontact met je publiek, dat zorgt voor verbinding en zo hebben ze het gevoel hebben dat je hen rechtstreeks aanspreekt, alsof jullie helemaal alleen zijn.
Lichaamstaal in virtuele coronatijden, hoe doe je dat dan? Een grote glimlach is gratis en daarmee heb je jouw publiek aan de andere kant van het scherm snel mee. Gebruik handgebaren om energiek over te komen en zorg dat je geen kledij met kleine prints draagt want die vervormt de camera en dat leidt af. Staar daarbij niet naar een papier dat voor je ligt naar buiten, maar kijk RECHT in de camera.
STAP 3: It ain’t over till it’s over
Wees voorbereid op een Q&A-sessie en anticipeer op mogelijke vragen, dat bezorgt je een pak minder stress. Om ook na je pitch sterk over te komen, zoek je best al uit wat de verwachtingen zijn van je publiek. Investeerders zullen bijvoorbeeld dieper ingaan op je financieel plan. So be prepared!
STAP 4: Oefenen, oefenen, oefenen
Oefen tot je er bij neervalt! Zoek een testpubliek bij elkaar en oefen je pitch zo vaak mogelijk. Met die feedback kan je weer aan de slag en zul je hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden.
Met al deze tips maak je van jouw pitch een prachtig plaatje!
Artikel: SINC
___
TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Hogere Zeevaartschool, Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland,BAAS en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
Comments