Victor (24) volgt een bachelor bedrijfsmanagement met afstudeerriching marketing en is voorzitter van PRTSR. Daar staat hij ook in als foto -en videograaf en helpt hij met de website, Instagram en marketing.
Dag Victor. Bedankt om even de tijd voor ons te nemen. Laten we meteen met de deur in huis vallen: waarvoor staat het letterwoord PRTSR en wat betekent het?
PRTSR staat letterlijk voor ‘prutser’. Wij vinden dat we af moeten van het idee dat prutsen louter tijdverdrijf is. Elke expert is ooit van nul moeten beginnen en was dus een prutser. Mensen die op dit ogenblik maar wat aanmodderen of prutsen worden vaak meewarig bekeken. Maar Iedereen is op een bepaald moment wel eens een prutser. Een prutser is iemand die de tijd neemt om dingen uit te zoeken, om te experimenteren. Die ruimte willen we bewust voor onszelf en voor anderen creëren. Uit die ongedwongen context komen vaak heel creatieve, innovatieve ideeën.
Maar Iedereen is op een bepaald moment wel eens een prutser. Een prutser is iemand die de tijd neemt om dingen uit te zoeken, om te experimenteren.
Hoe zijn jullie op het idee van PRTSR gekomen?
Het idee is voor alle duidelijkheid niet van mij gekomen. Het was van Hans Verhoeven, CEO bij iVox en ‘serial prutser’. Hij kwam op het idee en bracht alle mensen samen. In het begin waren we met een groep van twintig personen. Ondertussen zijn we nog met 7 erg uiteenlopende profielen met andere interesses. Deze variatie is super boeiend: iemand heeft een passie voor mode, iemand anders houdt zich graag bezig met zeefdrukken en ikzelf ben bezeten door videografie. Het is die combinatie die een erg interessante dynamiek creëert. Met mijn rol als voorzitter zorg ik voor de uitvoering van de gemeenschappelijke visie en zorg ik ervoor dat iedereen betrokken blijft. Ik help natuurlijk ook met de organisatie van alle workshops, kampen, evenementen en lanceringen van onze kleding.
Hoe is het om in zo’n waardengedreven organisatie met iedereen op één rechte lijn te blijven?
Zoals binnen elke organisatie is er ook bij ons een grote verscheidenheid aan persoonlijkheden en talenten. In het begin heeft dit wel al eens gebotst en soms is het niet altijd eenvoudig om hier op een goede manier mee om te gaan. Het belangrijkste in mijn ogen is dat je naar elkaars mening moet luisteren en deze ook respecteert. Het mooie is dat hier verschillende perspectieven worden samengebracht waar we allemaal iets van kunnen leren. Sommige geven praktische input, anderen zijn meer creatief bezig. Zo draagt iedereen zijn of haar steentje bij.
Daarnaast is er ook de gewenste omgangsvorm die kan verschillen van persoon tot persoon. Een goed boek in dit verband dat me enorm helpt is ‘Omringd Door Idioten’ van Thomas Erikson. Hans heeft me dit boek aangeraden en geleend. Het schetst een kort, theoretisch kader van verschillende gedragsstijlen en geeft dan enkele praktische tips om constructief met anderen te communiceren. Van zodra je écht denkt dat je omringd wordt door idioten zit je in een neerwaartse spiraal. Het ergste van dat fenomeen? De grootste idioot ben je dan eigenlijk zelf!
Wat doen jullie eigenlijk met PRTSR concreet?
Momenteel hebben we net een eigen kledingmerk gelanceerd. Hiermee hopen we geld in te zamelen om onze eerste workshops op poten te zetten. Net zoals wij kansen krijgen willen wij jongeren (voornamelijk jong volwassenen of adolescenten), de mogelijkheid geven om zichzelf creatief te ontplooien.
In de toekomst zullen er workshops georganiseerd worden door onze leden. Een praktisch en concreet voorbeeld zou een workshop flexdrukken op textiel zijn. Een deel van de inkomsten uit onze webshop zal hiervoor worden gebruikt. De reële kostprijs doorrekenen aan de deelnemers zou ervoor zorgen dat een bepaalde groep uitgesloten wordt, wat natuurlijk niet de bedoeling mag zijn. Samengevat: webshop, workshops, kampen én events die de prutser filosofie tot doel hebben: “het is super goed om te experimenteren en nieuwe uitdagingen aan te gaan”. Een collectief van creatieve mensen die de drang om te creëren niet meer kunnen weerstaan. Dit willen we dan ook graag delen met de rest van België in de vorm van fantastische kleding!
“Het is super goed om te experimenteren en nieuwe uitdagingen aan te gaan”
Hebben jullie inspiratie gehaald uit het boek ‘Start With Why’ van Simon Sinek?
Sinek is inderdaad bekend geworden met de popularisering van het gedachtegoed rond ‘Why’. Maar zelf ga ik liever terug tot Jordan Peterson. Peterson is een klinisch psycholoog en in zijn ‘12 Rules of Life’ geeft hij de handvaten mee om tot een werkbare structuur te komen voor jezelf. Het klinkt nogal conceptueel, maar zelf heb ik veel aan het boek gehad. Ik zou het iedereen willen aanraden die geïnteresseerd is in persoonlijke groei. Zijn basisidee is dat hij erkent dat het leven soms rot kan zijn. Dan gaat het erom om het enigszins aangenamer te maken voor jezelf en voor de mensen rondom jou. ’Why’ is hiervoor een goede leidraad. Kort gezegd gaat het boek over hoe je betekenis geeft aan je bestaan.
Wat heeft jou tot het lezen van het boek gebracht?
Hoewel ik het zelf zo niet direct wil zien zou je kunnen zeggen dat mijn familiale achtergrond niet de meest gunstige was. Zoals bij veel kinderen zijn ook mijn ouders vroeg gescheiden. Daarbovenop kampte mijn moeder met een alcoholproblematiek. Om de negatieve sfeer thuis te ontvluchten zocht ik mijn toevlucht in online games. Meer dan eigenlijk goed voor me was. Door me zo weg te stoppen heb ik uiteraard veel kansen gemist. Ik ben nu 24 jaar en als ik naar leeftijdsgenoten kijk krijg ik soms de indruk dat ik best al veel tijd verloren heb. Het leven is vaak al moeilijk genoeg, dus als ik vaak gemaakte fouten van anderen kan vermijden door boeken te lezen, is me dat de tijdsinvestering zeker waard.
Boeken lezen vraagt veel tijd. Dwing je jezelf tot lezen of komt die goesting eerder vanzelf?
In het begin was het even zoeken naar de juiste structuur. En het gebeurt nog af en toe dat ik tegen mijn zin begin met lezen. Maar achteraf heb ik nooit spijt. Als je je toelegt op iedere dag een pagina of 20, dan lees je vlotjes 2 boeken uit per maand. De meesten bekijken dingen zoals dit op korte termijn maar als je het opdeelt in kleine stukjes kan je op een maand heel wat bereiken.
Even terug naar PRTSR. Het vinden van het juiste businessmodel om aan sensibilisering te doen lijkt me niet eenvoudig?
Met de verkoop van onze kleding hebben we drie doelgroepen voor ogen. Met een basic collectie die voldoende mainstream is, willen we 40’ers en 50’ers aanspreken die onze boodschap genegen zijn. Deze collectie vullen we aan met minimalistische ontwerpen voor de meer modebewuste consument. En tot slot is er een derde groep die eerder toevallig op onze radar terecht is gekomen. Zo was er een bedrijf dat al zijn medewerkers van een PRTSR T-shirt wilde voorzien als werkplunje. Origineel wel. (lacht)
Zit er ook een juridische structuur achter PRTSR?
Ja. We zijn officieel een vzw, inclusief een organisationele structuur met Raad Van Bestuur. Niet dat we denken bergen geld te zullen gaan verdienen, maar datgene dat er binnenkomt van opbrengsten herinvesteren we meteen weer in onze werking. Bijvoorbeeld door het financieren van de workshops of het opzetten van evenementen.
Welke plannen hebben jullie op lange termijn?
Een dynamische en warme community van allemaal prutsers en veel verschillende kleding om onze activiteiten voor een breed publiek te kunnen organiseren. Op termijn komen daar hopelijk ook nog andere services of producten bij, zodat de PRTSR-bal pas écht kan gaan rollen. Ook hopen we dan aanwezig te kunnen zijn op meerdere locaties. Momenteel zitten we enkel nog in Leuven, maar daar mag dus best een locatie in Antwerpen of Gent bijkomen.
Tot slot: welke tip zou je nog willen meegeven aan onze lezers?
Blijven prutsen natuurlijk. (lacht) En als je nog niet bezig bent zoek dan zeker iets nieuws waar je nog niet helemaal in thuis bent. Nee, wees gewoon niet bang om fouten te maken. Da’s best normaal en ook helemaal oké. Probeer bewust eens iets te doen waarbij je tegen een muur loopt. Maar laat dat je zeker niet afremmen. Gewoon leren uit je fouten en weer doorgaan!
"Blijven prutsen."
Interview: BAAS
______
TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Hogere Zeevaartschool, Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland,BAAS en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
Comments