top of page

JONG ZIJN EN ONDERNEMEN IN TIJDEN VAN CORONA [Slotshow KICKOFFDAYS 6 oktober]



Niemand minder dan Tom De Cock ontving ons op de druilerige tweede avond van de KICKOFFDAYS, part two! Wie zijn knappe radiostem al miste op MNM kon op het online platform terecht om hem nog eens bezig te horen (en te zien). Tom loodste ons door een aantalinteressante gesprekken, elk met eenverhaal over ondernemen in coronatijden. De eerste gasten in de buitenliving van Tom (compleet met comfortabele zetels én mooie kamerplanten) waren MoeniaLadhib en Ben Bellekens.


Moenia Ladhib| Ecossentials

Moenia is de enthousiaste bezielster van Ecossentials, een plasticvrije en ecologische webshop die als doel heeft een duurzame levensstijl zo toegankelijk mogelijk te maken. “Technisch gezien doe ik het alleen, maar ik heb veel hulp van mijn broer en ouders. Zonder de steun van SINC en TAKEOFFANTWERP_ was alles ook een pak moeizamer gegaan. Maar met al die steun gaat het heel goed met Ecossentials. De webshop is nog geen jaar open en groeit veel sneller dan verwacht.”

Voor Moenia betekende COVID een extra boost. “E-commerce heeft het sowieso heel goed gedaan tijdens de lockdown. Er werd ingezet op lokaal kopen, organische producten, duurzaamheid ... De webshop combineert dit allemaal.” Moenia verkocht ook quarantainedozen met producten om je situatie thuis duurzamerte maken. Die sloegen ook aan: een kwestie van het juiste product op het juiste moment. En ambitie bezit de jongedame zeker en vast: “De volgende logische stap wordt het verzamelen van een goed team. België wordt dan als eerste veroverd!” Dat er enkele concullega’s in het Belgische veld zijn, schrikt Moenia niet af. Ze focust zich liever op wat Ecossentials uniek maakt. “Het is ook goed dat meer mensen zich ermee bezig houden, maar dat neemt niet weg dat ik de nummer één wil zijn!”


ONDERNEMINGSTIP VAN MOENIA:

“Het is oké om je onderneming rustig en beredeneerd aan te pakken. Laat je omringen met mensen die fan zijn van je idee. Van hen krijg je gratis advies.”


Ben Bellekens| Crowdscan

Ook voor Ben betekende corona een hele nieuwe start. Met Crowdscan worden passantenstromen en mensenmassa’s opgemeten op een privacyvriendelijke manier. Er wordt elektromagnetische straling gebruikt via sensoren die signalen naar elkaar sturen. De aanwezigheid van mensen gaat die signalen verstoren, en het is deze storing die dan wordt opgemeten. “In precoronatijden was het opmeten van mensenmassa’s nodig voor de veiligheid. Denk maar aan het Heizeldrama. Maar intussen is de technologie broodnodig in de huidige situatie”, legt Ben uit. Crowdscan is een team van vijf. Naast hemzelf kan Ben rekenen op de expertise van o.a. een professor van Universiteit Antwerpen en een politiecommissaris. Dat is eens iets anders dan de ouders van Moenia, grapt Tom. COVID zorgde voor het einde van de speeltijd voor Crowdscan. Plots moest er écht van start worden gegaan. “Dat was spannend, want we wisten niet zeker of we er klaar voor waren. Plots kregen we actieve vragen van ordediensten en steden. Ook in de evenementenwereld zijn ze zich al aan het voorbereiden op de doorstart. We wisten niet wat er op ons afkwam.” Toch brachten de heren het er tot nu toe al goed vanaf. “We hebben dan ook een unieke technologie die we door zes jaar onderzoek hebben ontwikkeld.” De ambitie van Crowdscan is duidelijk: “Die is internationaal.”


ONDERNEMINGSTIP VAN BEN:

“Ga niet te snel, denk niet dat alles een momentum is. En vergeet niet om voldoende vragen te stellen.”

Wout Maerschalk| event director bij SINC

Tom verhuist even naar de mobiele bus om een gesprekje te doen met Wout, event director bij SINC. Hij namde interviews af bij verschillende student-ondernemers tijdens de Campus Tour. De ondernemersdrive en de wisselwerking tussen de ondernemers van de afgelopen dagen is hem erg bijgebleven. “Ik volgde ook de Instagramcursus van vandaag, die meteen zijn vruchten afwierp bij SINC. Eerlijkheid is belangrijk –je moet durven tonen dat je ook kan falen.” Wouter is zelf geen student-ondernemer, maar is wel ongelooflijk geprikkeld door alle verhalen van de ondernemers. Hij wenst dat alle deelnemers van de KICKOFFDAYS toe.



Frederik Van den Bril | Onderstroom

Een volgende gast die een blijvende indruk achterliet was Frederik Van den Bril van Onderstroom Antwerpen. Onderstroom is een creatieve krachtcentrale: “Wij organiseren evenementen en concerten en verhuren co-workingspaces aan creatieve ondernemers. Kom je bij de groep, dan vragen we je ook om je mee te engageren voor de plek. In die zin zijn we dus zeker ook sociaal actief.”Naast Onderstroom werkt Frederik als copywriter voor de social profitsector. Dit vond Tom opvallend: waarom werkt hij niet voor één of andere duur reclamebureau? Maar Frederik vond dit geen optie: “Ik wil werken voor organisaties waar ik kan achter staan met mijn normen en waarden.”

Door COVID-19 moest Onderstroom sluiten. Geen culturele evenementen meer en ook de co-working space sloot de deuren. Dit was een financieel zware domper voor de vzw. De inkomsten die in normale omstandigheden grotendeels gedragen werden door de bar, vielen weg en er zat niet meteen beterschap aan te komen. Onderstroom is gelukkig een creatieve machine die goed geolied is, want al snel kwamen ze op de proppen met een ludieke actie die de nationale pers haalde. Frederik: “We werkten maandenlang met vrijwilligers om onze zomeractie, het Stroomplein, klaar te krijgen. Telkens wanneer we dachten dat we in orde waren, veranderden de maatregelen of was er om een andere reden onduidelijkheid. Cultuur en horeca hadden bovendien verschillende regels. Toen kwam het nieuws dat je in de cinema naar live voetbal kon gaan kijken. Dat was de druppel. We hebben toen als grap een rebranding van Onderstroom gedaan: we werden FC Onderstroom. Een vriend wees ons op het feit dat dit eigenlijk geniaal was en we alle cultuurhuizen van Vlaanderen mee op de kar moesten krijgen.Dat hebben we toen gedaan: alle huizen gebeld en voetballogo’s laten maken, op één vrijdag was het gebeurd. Het werd overal opgepikt.”


ONDERNEMINGSTIP VAN FREDERIK:

“Fake it till you make it. Je haalt pas klanten binnen als je zegt dat je copywriter bént, niet als je het graag wil zijn. Sommige mensen wachten met starten op de perfecte branding, de ideale sociale mediastrategie ... Dat is verloren tijd. Start gewoon! Durf.”


Thomas Nouws | Jacob’s Conceptstore

In gesprek met Frederik en Tom was ook Thomas Nouws van Jacob’s Conceptstore. Deze straffe 21-jarige (!) ondernemer groeide in volle coronatijd van één naar drie winkels. In februari 2020 opende hij zijn eerste winkel met producten van creatieve ondernemers. Dat werd meteen een succes. Helaas werd na vijf weken alles dichtgegooid door de lockdown. “De verveling begon al snel toe te slaan. Toen stootte ik op een pop-uppand in Sint-Niklaas. Nadien volgde Mechelen. Ik kon veel online regelen en creatieve leveranciers had ik ruim voldoende. Toen de winkels weer open mochten, was het duidelijk dat de mensen blij waren dat ze weer buiten konden: ze hadden echt nood aan leuke hebbedingen.”

Zo jong en al eigenaar van verschillende winkels, hoe dat voelt wilde Tom wel weten. “Vermoeiend!” lacht Thomas. “Door corona heb ik niet de financiële middelen om de winkels met twee te runnen. En alle belangrijke beslissingen alleen maken, dat is wel zwaar. Maar het blijft een droom die in vervulling gaat.”


ONDERNEMINGSTIP VAN THOMAS:

“Gewoon blijven gaan. Ik heb me te veel laten doen in het begin. Hou in je achterhoofd dat over alles te onderhandelen valt. Ja, ook over een huurwaarborg. En negeer negativiteit. Je gaat altijd negatieve feedback krijgen, de kunst is om die los te laten en je eigen ding te doen.”

Yves Van Loy | Failing Forward Naarmate de show vordert, verplaatst Tom zich naar de mobiele studio. Bij hem zit Yves Van Loy van Failing Forward, een initiatief dat probeert om de Belgen af te helpen van de typische angst voor het nemen van risico’s. “Wij zijn als brave Belgen opgevoed om na de lagere school, de middelbare school en het hoger onderwijs voor een vaste werkzekerheid te kiezen. Het is gemakkelijk om naar een groot bedrijf te gaan en daar te gaan werken. We moeten zo weinig mogelijk buiten de lijntjes kleuren. Failing Forward gaat hier tegenin. In andere culturen, zoals bijvoorbeeld in de VS, wordt meer gedurfd om fouten te maken. We willen dat hier ook installeren.”

Deze coronatijd is volgens Yves ideaal om contacten te leggen en ideeën te valideren. Hij merkt een groter draagvlak om onze slechte risicoloze gewoontes uit te vagen, maar we zijn er nog lang niet. “Je moet waarde creëren. Je kan een fantastisch product hebben; als je het niet verkoopt, zal niemand het zien.”


ONDERNEMINGSTIP VAN YVES:

“Wees trots op wat je vanzelfsprekend vindt. Kan je iets goed? Maak er dan je specialiteit van.”




Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page