Mathias Mallentjer ontving een bekend KICKOFF-gezicht in de mobiele studio. Haar naam is Eva Goethals en ze is het aanspreekpunt voor ondernemen aan UAntwerpen. Samen introduceerden ze de spreker van deze sessie rond ondernemen in de zorgsector: Tom Braekeleirs van BlueHealth Innovation Center. Eva en Tom organiseren namelijk samen een inspiratie-avond rond ondernemen in deze sector op 19 november. Alle studenten, zowel in zorgopleidingen als daarbuiten, mogen zich zeker uitgenodigd weten.
Tom steekt meteen van wal: “Al bij al hebben we in ons land redelijk kwalitatieve gezondheidszorg. 10 à 11 % van ons BBP (bruto binnenlands product) wordt besteed aan onze gezondheidszorg. Dat is een gemiddeld percentage in vergelijking met andere landen, maar is niet voldoende wanneer we naar de uitdagingen van de toekomst kijken: denk maar aan de vergrijzing en de ongezonde levensstijl van veel mensen. Om de zorg daarvoor te kunnen blijven betalen, zullen we 33 % van het BBP moeten investeren en dat kunnen we niet betalen. Om de kwaliteit die we nu hebben te blijven bewaren, moeten we investeren in innovatie, en andere businessmodellen waarbij de gezondheidszorg gefinancierd kan worden door andere mechanismes. Hierbij is het erg belangrijk dat we jong ondernemerschap in de zorg gaan stimuleren.”
BlueHealth doet dit voornamelijk door het begeleiden van start-ups, door innovatiedagen voor studenten en student-ondernemers te organiseren (de volgende is dus op 19/11 rond het thema ‘Op zoek naar een blauwe banaan’ en tussen 27 en 29 november volgt normaliter een hackaton in Flanders Expo Gent) en ook door in de zorgopleidingen zelf ondernemerschap en digitalisering te promoten. Daarnaast leggen ze de link met de zorginstellingen zelf: door de instellingen en de start-ups met elkaar te linken, zijn zorgvragen en de antwoorden daarop sneller verbonden.
Op dit moment beleeft onze maatschappij een kantelpunt. Het digitale heeft zijn intrede gedaan en nu moeten wij daarmee leren leven, maar dat is niet altijd gemakkelijk. “Dat zie je bijvoorbeeld aan onze wetgeving, die niet altijd is aangepast op de digitale tijd. Technologie is ook geïntroduceerd in de gezondheidszorg, maar dat creëert ook vragen, zoals bijvoorbeeld ethische vragen rond de inzet van A.I. En dan heb je tenslotte nog de twilight zone, de spanning die er is tussen mensen die de digitale omslag gemaakt hebben en de mensen die dat nog niet gedaan hebben,” legt Tom uit.
Er wordt vaak van gezondheidszorg gezegd dat het geen digitale organisatie is, maar daar zit de algemene opinie toch mis. In 2017 werden er bijvoorbeeld pacemakers teruggeroepen omdat de software die erin zat gehackt kon worden. En in 2018 werd er een experiment gedaan met een Chinees algoritme, dat hersenscans moest onderzoeken op mogelijke hersentumoren. Er werd een team van radiologen naast geplaatst dat dezelfde opdracht kreeg binnen een bepaalde tijd. Na een halfuur hadden de radiologen 66 % van de scans juist beoordeeld, terwijl het algoritme 87 % juist had in de helft van de tijd. In onze huidige samenleving heeft COVID-19 er ook voor gezorgd dat de sector sneller digitaliseerde. Teleconsultatie was vroeger bijvoorbeeld niet mogelijk.
Wil je ondernemen in de zorg, dan moet je eerst nadenken over de impact van jouw onderneming op patiënten en hoe je deze impact kan creëeren. Je zal moeten inzetten op een betere kwaliteit van de behandeling, een betere ervaring van de patiënt of een betere business (kortweg: is jouw oplossing meer kostenefficiënt?).
Tom gaf ons zijn visie op de toekomst van de gezondheidszorg mee in enkele pijlers en illustreerde die telkens met een voorbeeld.
“De toekomst van de gezondheidszorg is in mijn ogen …
Meer mobiel: denk maar aan Fibricheck, een app op je gsm die je kan gebruiken om een elektrocardiogram te maken en die intussen al wereldwijd erkend is als een medisch device;
Sociaal gedreven: zoals je kan zien bij Helpper, een platform dat mensen met een zorgvraag matcht met mensen die tijd en zin hebben om aan die zorgvraag te beantwoorden;
Plezierig: bijvoorbeeld Creative Therapy, die een interactieve spelmat voor kinderen met DCD (Developmental Coordination Disorder, in het Nederlands vertaald coördinatie- ontwikkelingsstoornis) ontwikkelden;
Interactief: denk maar aan Oncomfort, die via virtual reality patiënten onder klinische hypnose kunnen brengen om zo angst te verminderen;
Gedreven door data: zoals Epcon doet, het Antwerpse bedrijf dat grote stromen data kan verwerken en inzichtelijk maken;
Geautomatiseerd: daar heb je misschien al mee te maken gehad de komende maanden: een chatbot die jouw gesprek met je huisarts voorbereidt en die tegenwoordig ook gebruikt wordt om de symptomen van COVID te checken;
Gepersonaliseerd: bijvoorbeeld de app Sneezz, die je realtime data geeft in verband met de pollenpopulatie op een bepaalde plek.
Let wel, al deze hulpsystemen zijn ter ondersteuning van de zorgprofessional, niet ter vervanging van de zorgprofessional!”
Stel dat je graag wil ondernemen in de gezondheidszorg, welke zaken moet je dan zoal weten voor je begint? De gezondheidszorg lijkt geen erg voor de hand liggende sector, maar volgens Tom is de opportuniteit groter dan wat je tegenhoudt en is een positieve mindset het belangrijkste. “Veel zaken zijn hetzelfde als ondernemen in een andere sector: er is geld aanwezig, maar je moet voldoende waarde kunnen aantonen om het geld los te krijgen en je team is cruciaal.” Daarnaast zijn er ook enkele zaken die typisch zijn aan de gezondheidssector: “Alles verloopt trager en meer gestructureerd, omdat je met patiënten bezig bent. Er is niet één businessmodel dat domineert, je zal er dus meerdere moeten combineren. En ook belangrijk is: blijf je concept testen, maar doe het wel volgens de regels van de sector.”
Tom besloot zijn interessante sessie met de gevleugelde woorden:
TEST
De KICKOFF DAYS 2020 werden georganiseerd door stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, Hogere Zeevaartschool, SINC, BAASen VOKA. Met steun van EFRO en VLAIO.
Thumbs up for :
Comments