SINC is een Antwerpse studentenorganisatie voor en door studenten die zich inzet om jong ondernemerschap te stimuleren. Het multidisciplinaire team bestaat uit studenten van zowel de hogescholen als de universiteit. Op die manier kan de organisatie overkoepelend werken en zijn ze niet gebonden aan een specifieke faculteit. Alle studenten zijn dan ook welkom op hun events. We willen graag meer weten over hun werking en strikken voorzitter Raquel Janssen (25) en marketing director Jules Juten (24) voor een interview.
Jules Juten (links), marketing director SINC, student grafische en digitale media aan de AP Hogeschool, digital creative. Raquel Janssen (rechts), voorzitter SINC, studente meertalige professionele communicatie aan de UAntwerpen, werkt bij Duval Union.
Dit SINC-jaar is wat anders begonnen dan gewoonlijk, hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Raquel: “De uitbraak van het coronavirus viel samen met de voorbereidingen van een nieuw SINC-jaar. We hebben de sollicitaties daarom online moeten afnemen, maar we konden gelukkig toch heel wat geïnteresseerden bereiken. Ook onze geplande evenementen moesten we herbekijken. In april hebben we het CEO-TALKS-event omgetoverd tot webinar, waar deelnemers de kans kregen om hun vragen voor te schotelen aan een panel van CEO’s (van Accenture, ING België, Foodpairing en Becode.org). Dat hebben we onmiddellijk aangegrepen om een online campagne op te zetten en zo het nieuwe team voor te stellen. Hoewel we toen nog hoopten dat we eind april opnieuw fysiek zouden mogen samenkomen, besloten we niet te wachten op versoepelingen waarvan niemand met zekerheid wist wanneer ze zouden komen. We besloten om het heft in eigen handen te nemen en er gewoon online in te vliegen. Achteraf gezien een goede beslissing.”
In de maanden juni en juli leek de situatie toch te beteren en de maatregelen versoepelden. Keken jullie toen met andere ogen naar het komende jaar?
Raquel: “De snelle en noodgedwongen omschakeling naar een online leven heeft ons meer dan ooit doen inzien hoe belangrijk onze digitale aanwezigheid is. Door de versoepelingen kon het team elkaar voor de eerste keer in real life ontmoeten tijdens het brainstormweekend. Hoewel we inhoudelijk zeker bleven focussen op een sterke online aanwezigheid, was het toch een uitdaging om de focus te verleggen van fysieke events naar een online verhaal. Eind juli werd duidelijk dat grote events niet zomaar zouden kunnen doorgaan, dus kozen we ervoor om voluit te gaan voor die online ervaring. We gaan – waar mogelijk – zoveel mogelijk fysieke events organiseren, maar we zorgen altijd voor een online component. Op die manier zijn we zo min mogelijk afhankelijk van de maatregelen die de overheid neemt en kunnen we interessante events blijven organiseren. Die zullen volgens mij ook nodig zijn, want er zijn nu al meer aanvragen om student-ondernemer te worden dan vorig jaar. Het is tof om te zien dat de bijzondere omstandigheden eerder als uitdaging dan als hindernis gezien worden.”
Hoe ziet jullie semester er dan uit?
Raquel: “We hebben onze kalender eigenlijk niet echt aangepast. We gaan onze evenementen allemaal laten doorgaan, alleen op een andere manier. Het grootste event van het eerste semester ‘Students Today, Founders Tomorrow’ zal naar alle waarschijnlijkheid ook fysiek doorgaan. Samenkomen, naar elkaar luisteren en zich laten inspireren in real life blijft voor ons wel belangrijk. En zoals ik al eerder aangaf, zorgen we altijd voor een online component. Hier denken we aan een livestream zodat we meer deelnemers kunnen bereiken dan enkel de fysiek toegestane hoeveelheid.”
Jullie online aanwezigheid wordt duidelijk goed verzorgd. Hoe zetten jullie hier nog op in?
Raquel: “We zijn al een tijdje bezig aan de ontwikkeling van een nieuwe website, daar heeft onze marketing director Jules zich de laatste maanden over ontfermd.”
Jules: “Inderdaad, door de omschakeling naar veel online content hebben we ondervonden hoe belangrijk en krachtig een goede website kan zijn. Met oog op de toekomst is het voor ons dan ook interessant om deze verder uit te bouwen. In het verleden hebben we natuurlijk al gezien wat online mogelijk is. Het is geen nieuw gegeven, maar we wilden er nu snel bij zijn. We zijn dan ook een dikke week na de samenstelling van het team gestart met de ontwikkeling van de nieuwe website. Voor mij begon dat als schoolproject ter vervanging van een stage. Ik heb me samen met wat klasgenoten aan een nieuwe website voor SINC gezet. Op een bepaald moment was die voldoende afgewerkt voor mijn opleiding, maar ben ik hem samen met de vorige voorzitter, Olivier De Borger, verder blijven ontwikkelen. Half september is hij gelanceerd.
Als ik het goed begrijp, hebben jullie je eigen website dus volledig zelf gemaakt? Een studentenorganisatie rond ondernemerschap weet blijkbaar wel van aanpakken.
Jules: “Zo zou je het kunnen stellen. Het is vooral fijn om te zien wat je kan bereiken als je met een paar gemotiveerde mensen samen de schouders ergens onder zet. Het is een website geworden waar de gebruiker centraal staat, waar we relevante content aanbieden op een aantrekkelijke manier. Zo is er ruimte voorzien voor blogposts, waar bijvoorbeeld interessante tips en tricks of relevante ervaringen gedeeld worden. Maar ook interessante content en insights van onze partners, die natuurlijk op een bron van nuttige informatie zitten voor onze doelgroep. De nieuwe website zal in ieder geval een centrale rol spelen in onze werking, ga dus zeker eens kijken!”
------------------------------------------------
SINC
Students for Innovation & Cooperation
Opmerkingen