Aushim Koumar | Konligo
Met veel bewondering en een potlood en notitieboekje in de aanslag luisterden we naar Aushim Koumar. Hij is een gekend figuur aan de VUB, waar hij zelf afstudeerde en nu werkt als gastprofessor. Daarnaast is hij co-founder van Konligo, een bedrijf dat duurzame pop-upstructuren levert. Ook tijdens zijn studie was hij ondernemend door een eigen vzw te starten dat solidariteitsprojecten organiseert in het Zuiden. Hoe blijft Aushim productief met zo’n gevulde agenda? We hebben nog heel wat te leren…
“Ik ben altijd ondernemend geweest en moest mijn tijd goed indelen om voldoende tijd te krijgen voor sociaal leven, sport enzovoort”, steekt Aushim van wal. Dus zocht hij een manier waarop hij zijn onderneming zo efficiënt en productief mogelijk kon leiden. Deze zoektocht leverde een hoop ideeën en tips op die Aushim graag met ons deelde. Allereerst stelde hij dat productief zijn niet hetzelfde is als meer doen in minder tijd. Denzel Washington heeft daar een goede uitspraak over: “Je kan heel veel doen en weinig realiseren.” En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Hoe moet het dan wel? Productief zijn betekent dat je meer tijd krijgt voor jezelf. Maar hoe je dat bereikt, is iets dat je zelf moet oefenen en uitdokteren: het is een lange termijnplan en geen kant-en-klaar keukenreceptje. Allereerst moeten we, volgens Aushim, nadenken over ons bedrijf. Wat doen we? Waarom doen we dat? En hoe bereiken we ons doel? Als we dat eenmaal vastgelegd hebben, kunnen we verder.
“Je moet starten met je goals te definiëren. Je kiest een jaarlijks doel en splitst dat dan verder op in trimestriële doelen, maandelijkse, wekelijkse … Als je een wekelijks doel hebt, kan je dagelijks doelen stellen om dat wekelijks doel makkelijker te halen. En zo werk je uiteindelijk naar dat grote doel op jaarlijkse basis.”
Op maandag begint Aushim met iets positiefs. Hij kijkt naar de afgelopen week en haalt daar drie wins uit. Vervolgens maakt hij een evaluatie van zijn afgelopen week: wat was goed en wat kon beter? Dan bepaalt hij het doel van die week. Nadien is het pas tijd voor e-mails en nota’s. Deze werkwijze zorgt ervoor dat hij niet meteen verdrinkt in de race van elke dag, maar bewust even tijd maakt voor het grotere doel van de onderneming.
Voor Aushim is het heel belangrijk om bewust tijd te nemen voor zichzelf. Zo kiest hij overtuigd voor een vrijdagvoormiddag zonder laptop en smartphone. Hij probeert dan zaken te doen die niet-werkgerelateerd zijn, maar uiteindelijk plukt hij daar op het werk toch de vruchten van:
“Geen afleiding hebben zorgt voor de beste ideeën. Het is pas dan dat creativiteit de kans krijgt om zich te laten zien.”
Een andere niet te onderschatten do is het maken van een goede planning. Aushims planning zorgt ervoor dat hij veel taken op een dag kan zetten en toch van zijn dag kan genieten. Hij splitst zijn week op in themadagen, zodat hij zijn taken per thema kan behandelen en niet te veel van mindset hoeft te wisselen. Uit ervaring weet hij ook dat zijn ochtenduren productiever zijn dan zijn middaguren. Daarom staat hij op tijd op en plant hij zijn cognitieve taken in de ochtend. Daarnaast plant hij in zijn agenda buffers in en enkele vaste blokken om taken af te werken, zodat andere mensen in die blokken geen meetings kunnen plannen. “Plan ook je vrije tijd trouwens. En houd je weekends zo veel mogelijk open.”
Aushim had naast enkele do’s, ook een paar don’ts meegenomen.
“To do-lijsten zijn to-stress lijsten. Ze werken niet, want je hebt maar één lijntje per taak en dat lijntje is totaal tijdsonafhankelijk. Je bent dan sneller geneigd om dingen van je lijstje te gaan doen die sneller gedaan zijn, zodat je die kan schrappen. Daardoor raken de grote opdrachten achterop, wat je meer stress oplevert.”
“Stop met mails te sturen, dan ontvang je er ook veel minder. Maak je mailbox op tijd leeg. Stop met ‘read’ en ‘unread’ klikken. Verdeel je mails in folders en delegeer mails die niet voor jou bedoeld zijn. Mails zijn niet belangrijk – als mensen je dringend nodig hebben, zullen ze je wel bellen. Geef er dus ook geen voorrang aan.”
“Een tool gaat je nooit productiever maken. Jij moet de tool goed gebruiken.”
“Laat je niet afleiden door meldingen op je smartphone. Mijn meldingen staan bijvoorbeeld allemaal af. Enkel klanten kunnen me altijd bereiken.”
AUSHIMS ONDERNEMINGSTIP:
“Wees op voorhand heel duidelijk over verwachtingen en jouw manier van werken. Definieer je grenzen.”
De KICKOFF DAYS 2020 werden georganiseerd door stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, Hogere Zeevaartschool, SINC, BAAS en VOKA. Met steun van EFRO en VLAIO.
Thumbs up for :
Comments