Nathalie De Schepper, Voka- Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland
Financiering is nu meer dan ooit een ‘hot topic’. Crowdfunding is één van de financieringsvormen die zich zowel leent voor starters als grotere bedrijven. Maar voor je start met het opstellen van een crowdfundingcampagne is het als ondernemer belangrijk dat je kan inschatten wat de meerwaarde is van een crowdfundingcampagne. Een crowdfundingcampagne opzetten en draaiende houden is immers zeer tijdsintensief en vraagt een enorme voorbereiding. Waarom zou dan je als ondernemer de moeite nemen om via deze weg financiering op te halen? Ik zet hier voor jou alle redenen op een rij.
FINANCIERING MET HEFBOOMEFFECT
Crowdfunding is en blijft in de eerste plaats een financieringsvorm. Je gaat projecten crowdfunden om met de opgehaalde financiering doelen te bereiken zoals bijvoorbeeld een eerste productie opstarten, een nieuwe locatie openen of internationaal doorbreken. Zeker voor projecten die niet via op de traditionele manier gefinancierd raken, is crowdfunding een mooi alternatief.
Naast deze initiële financiering, zorgt crowdfunding ervoor dat je makkelijker toegang hebt tot financiering via andere instanties. Als een bank jou geen lening wil geven, is dat gebaseerd op onzekerheid. Onzekerheid of je hen wel kan terugbetalen en over het toekomstbeeld van jouw bedrijf. Zal het jou bijvoorbeeld lukken om voldoende klanten kan aantrekken? Wanneer je diezelfde instanties na een succesvolle crowdfunding opnieuw contacteert, kan je aantonen dat er wel degelijk vraag is naar wat je aanbiedt in de markt. Bovendien heb je op dat moment misschien al een reserve opgebouwd door de crowdfunding en word je meteen als minder risicovol beschouwd, zo kan je alsnog een lening of investering krijgen.
Hetzelfde geldt voor investeerders. Als zij zien dat jouw concept leeft op de markt, is er meer kans dat ze jou zullen benaderen of met jou in zee willen gaan. Maar ook voor familie en vrienden kan een crowdfunding betekenen dat ze zullen investeren in jou. Door een campagne op te zetten, ben je als ondernemer gedwongen om te professionaliseren. Wat voor jouw omgeving een hobbyproject kon lijken, krijgt nu een concrete vorm. Een succesvolle crowdfunding wekt vertrouwen op. De tractie die je vermoedde, kan je als ondernemer nu bewijzen.
MARKTONDERZOEK
Toch wordt crowdfunding niet altijd gebruikt om financiering op te halen. Vaak is het ook een manier om te peilen naar de reactie van de markt op een product of dienst. Traditioneel marktonderzoek houdt in dat je jouw doelgroep gaat ondervragen over jouw product of dienst. Crowdfunding gaat een stap verder. Wil het product of wil je de dienst? Dan geef je een bijdrage aan de campagne. Het is dus een veel accuratere manier om in te schatten of er al dan niet vraag is naar wat je aanbiedt. Het helpt ook om als ondernemer een beter inzicht te krijgen in wie jouw klanten zijn.
Crowdfunding kan je als ondernemer aanwenden om in eerste instantie te bekijken of jouw project leeft bij mensen. Slaagt jouw campagne niet? Dan kan dit een teken aan de wand zijn dat er niet genoeg vraag is. Als je dit merkt, kan je jouw project opnieuw evalueren. Stel dat je dit niet doet en jouw traditioneel marktonderzoek is positief, dan zou je misschien investeren in de uitwerking van jouw concept om later pas te merken dat niemand ervoor wil betalen. Als ondernemer ben je deze investeringen dan kwijt. Met crowdfunding kan je dit vermijden omdat je een betrouwbare marktest hebt die hieraan voorafgaat. Zo past crowdfunding thuis in de lean startup methode.
Een niet of minder succesvolle crowdfundingcampagne hoeft trouwens niet te betekenen dat er geen vraag is naar jouw product of dienst. Crowdfunding kan niet het juiste kanaal zijn voor jouw doelgroep. Of het kan zijn dat je jouw campagne niet voldoende hebt voorbereid. Een niet succesvolle crowdfundingcampagne betekent wel dat je nog extra onderzoek zal moeten doen om met zekerheid te zeggen of er vraag is naar jouw concept.
INPUT
Nauw verbonden met marktonderzoek, is input krijgen van jouw (eerste) klanten. Een crowdfunding biedt een forum waarop klanten hun mening kunnen geven over een product of een dienst en de manier waarop jij het aan de klanten presenteert. Dit is zeer waardevolle informatie als je jouw bedrijf verder wil uitbouwen en een strategie wil opzetten voor de toekomst. Veel bedrijven die crowdfunden, krijgen niet alleen van klanten maar ook van experten input over hun aanbood en de branding.
Heb je een gamma van meerdere producten of diensten? Dan kan een crowdfunding ook inzicht bieden in welke zaken binnen jouw aanbod goed liggen in de markt. Zeker voor een startend bedrijf is dit cruciale informatie omdat je zo jouw aanbod kan afstemmen op de markt.
MARKETING & PR
Een goed uitgewerkte crowdfundingcampagne bevat een marketingcampagne. Als ondernemer probeer je een manier te vinden om het publiek te overtuigen van jouw project en hen te mobiliseren om een bijdrage te leveren. Dit houdt in dat je moet proberen inzetten op verschillende kanalen en een sterke boodschap moet brengen op een unieke manier. Tijdens een crowdfundingcampagne probeer je een hype te bouwen rond jouw concept en ga je pers en andere media benaderen. Als je dit goed doet, zorgt dit voor heel wat extra visibiliteit waardoor je naam kan maken als bedrijf.
Om je voor te bereiden op een crowdfunding ga je als ondernemer teksten en beeldmateriaal moeten voorzien. Eens uitgewerkt kan je dit ook na de campagne als het ware ‘recycleren’ om je bedrijf te promoten. Benader dit dus op een slimme manier. Als je content creëert, zorg dat die multi-inzetbaar is en dat je de content via verschillende kanalen kan verspreiden. Laat je een video maken? Zorg er dan ook voor dat je het audiobestand krijgt en vraag of er screenshots uit de video genomen kunnen worden.
Bij veel internationale campagnes zie je dat het beeld- en videomateriaal ook na de campagne blijft circuleren via sociale media. Dankzij die circulatie slaag je erin om ook na jouw campagne nog meer mensen naar jouw website te lokken.
(NIEUWE) KLANTEN GENEREREN
Zoals vermeld bij marktonderzoek, kan je bij een crowdfunding op zoek gaan of er vraag is naar jouw concept. Dat wil ook zeggen dat je op deze manier (nieuwe) klanten kan aantrekken als bedrijf. Met een crowdfunding bereik je een publiek dat je misschien niet bereikt zou hebben met een traditionele marketingcampagne. Maak van de crowdfunding gebruik om nieuwe doelgroepen te onderscheiden binnen de profielen die jouw campagne funden. Waar je anders een langdurig en duur onderzoek voor nodig hebt, kan je met een crowdfundingcampagne in realiteit snel aftoetsen.
AMBASSADEURSROL
Een extra reden waarom crowdfunding het overwegen waard is, is voor de ambassadeursrol die jouw funders opnemen. Tijdens een crowdfundingcampagne zullen vele van de funders een ambassadeursrol opnemen omdat ze zich zo betrokken voelen bij het project. Door hen mee deel te laten uitmaken van een campagne geef je hen een stuk ownership en hierdoor engageren ze zich makkelijker voor jouw project. Als funder een bijdrage leveren aan een succesvol project, geeft je op het einde van de rit een gevoel dat je mee aan het bedrijf gebouwd hebt. Meer nog, je voelt je onderdeel van het succes.
Die ambassadeursrol komt niet alleen van pas tijdens de campagne, wanneer meer mensen gemobiliseerd moeten worden om bij te dragen, maar het effect zindert ook na als de campagne al is afgelopen. Mensen blijven immers graag praten over projecten die ze mee gesteund hebben omdat ze dat deels ook zien als hun eigen succes. Doordat het nieuws via via blijft verpsreiden, heb je als resultaat een grote scope van netwerken die in contact komen met jouw product/dienst.
Als bestaand bedrijf heb je hier nog een extra opportuniteit. Je kan je jouw klanten en andere stakeholders betrekken bij de campagne zodat je hen nog meer bindt aan jouw bedrijf. Jouw succes wordt hun succes en zo gaat de relatie veel dieper. Een ambassadeursrol is iets dat groeit over tijd en sterker wordt naarmate je mensen vaker betrekt. Dat is waarom serial crowdfunding echt een ‘ding’ is onder de crowdfundingbelievers. Serial crowdfunding houdt in dat je als ondernemer crowdfunden onderdeel maakt van jouw strategie. Bij elke nieuwe stap die je neemt met jouw bedrijf organiseer je een nieuwe campagne waarbij je jouw ambassadeurs betrekt. Het grote voordeel aan serial crowdfunding? Je hebt al ervaring met het mobiliseren van een community en het engagement van de bestaande ambassadeurs wordt groter bij elke stap.
Dit is een artikel van Nathalie De Schepper, Startersadviseur en Crowdfundingexpert bij Voka Antwerpen-Waasland
Hou op maandag 30 november de Facebookpagina van TAKEOFFANTWERP_ in de gaten! Je komt te weten hoe je in deze tijden online verkoop aanpakt. Dat hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Tenslotte zitten we in Antwerpen, een smart city: digitaal ondernemen zit in ons bloed!
Dus wil je graag weten hoe je een webshop lanceert? Hoe je een crowdfunding kan organiseren, op een gemakkelijke manier een mooie website kan bouwen? Of misschien heb je wel wat hulp nodig met personal branding en wil je weten hoe je jezelf op een leuke manier online kan verkopen?
Omcirkel 30 november dan maar met een dikke rode stift in je agenda! Om 20u00 gaan we live met een talkshow in het teken van 'online verkopen'.
Meer informatie vind je HIER.
Comments