Nathalie De Schepper is naast de powervrouw achter het modelabel Tiny Dreams en adviesbureau Seymore ook crowdfunding expert. Deze expertise bouwde ze op bij VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en gebruikt ze onder andere in haar lessen rond ondernemerschap bij AP en KDG Hogeschool. Ze schreef naast nieuwe cursussen voor beide hogescholen intussen ook een boek rond crowdfunding: Crowdfunding Essentials, wat nu in de rekken ligt. In dit webinar leidt ze ons langs deze essentials en geeft ze de nodige tips om van jouw campagne een succes te maken.
De basis van crowdfunding is dat je bij een grote groep mensen een klein bedrag ophaalt, om met al die kleine bedragen jouw project te financieren. Maar dit is niet zo simpel als het lijkt. Zo moet je bijvoorbeeld beginnen met een hoop denkwerk.
Hoe concreter je project is, hoe beter het overkomt naar je doelpubliek. Daarnaast moet je ook nadenken over je doelbedrag: hoeveel heb je nodig? Zet je het doelbedrag lager dan wat je nodig hebt omdat je nog geldbronnen hebt? Of kies je juist voor een hoger bedrag omdat je denkt dat je een grote groep mensen gaat bereiken? Bovendien moet je ook beslissen welke beloning je aan je funders zal geven.
Een andere beslissing die je moet nemen is welk platform je kiest voor je campagne. Een platform is een online ruimte waar je je campagne op kan lanceren. Je hebt veel verschillende platformen: internationale, nationale en zelfs lokale. Jij kan het beste uitmaken welke bij jou past. Je vraagt je misschien af of je zo’n platform wel nodig hebt – het antwoord is nee, dat moet niet, maar het is wel een volledig waterdicht systeem met goede algemene voorwaarden en degelijke functionaliteiten. Bovendien hebben je funders dan het idee dat er een tussenpersoon is tussen hun geld en jouw project en dat boezemt meer vertrouwen in.
Last but not least heb je een goed eigen netwerk nodig. Je mag gerust voor je project verder kijken dan je intieme kring, maar het is wel die kring waar je start met geld ophalen. Later bouw je stapsgewijs op naar een grotere crowd.
Wil je volledige transparantie tonen? Wil je je netwerk inzetten? Vind je het niet erg om constant mensen te mobiliseren voor jouw project? Dan is crowdfunding iets voor jou. Het is namelijk niet enkel het zoeken naar financiering, maar ook een marketingcampagne. Als je het goed doet, haal je niet enkel geld op, maar vind je ook klanten, doe je marktonderzoek, kom je bij nieuwe doelgroepen terecht en haal je de pers. Crowdfunding kan bovendien gecombineerd worden met andere financieringsvormen en is vaak ook een hefboom voor andere financieringsvormen.
De campagne zelf is meestal gauw voorbij. De meeste crowdfundingcampagnes lopen 40 tot 45 dagen. Dit is goed om het sense of urgency gevoel aan te wakkeren, zodat mensen hun bijdrage niet gaan uitstellen.
Maar hoe krijg je nu die bijdrage van mensen? Er zijn verschillende vormen van crowdfunding die deze vraag beantwoorden. De eerste vorm is donation based: een crowdfunding puur gebaseerd op de goodwill van mensen. Dit zie je vaak bij campagnes van bijvoorbeeld 11.11.11. Voor bedrijven is het echter heel moeilijk om op deze manier geld op te halen.
Een tweede vorm, voornamelijk geschikt voor ondernemers die al even bezig zijn, is reward based: in ruil voor donatie krijg je iets tastbaars. En een laatste vorm is financiële crowdfunding, waar je een lending based variatie van hebt (je gebruikt het geld als lening en betaalt interest terug aan de funder), een equity based variant (de funder koopt een aandeel in jouw bedrijf) of een tussenvorm van beide (de funder kan zijn lening omzetten naar aandelen).
Het is belangrijk voldoende tijd te besteden aan de communicatie in je campagne. Nathalie gebruikte de golden circle van Simon Sinek om dit meer uit te spitten. Het is namelijk erg belangrijk dat je bij crowdfunding vertrekt vanuit de reden waarom je iets doet, in plaats van enkel te focussen op wat je doet. Daarnaast is positive framing ook niet te onderschatten. Het is de bedoeling dat je mensen betrekt in je verhaal en vanuit die betrokkenheid geld ophaalt. Communication is key!
In haar webinar gaf Nathalie ook enkele concrete tips voor crowdfundingsacties mee. We onthouden vooral dat je een goede PR-campagne moet voeren via verschillende kanalen nog voor de crowdfunding zelf van start gaat, want het succes van een crowdfunding kan je meten aan de eerste vier uur dat hij online is. De PR-campagne bestaat uit een goede perskit en een kwalitatieve pitchvideo, een korte en dynamische campagnetekst en het efficiënt gebruiken van de updatepagina van het platform dat je gekozen hebt.
Tenslotte eindigde Nathalie haar les met drie do’s voor je crowdfundingcampagne:
Neem zoveel mogelijk obstakels weg voor je funders: leg uit wat crowdfunding is en hoe ze kunnen funden.
Je netwerk spammen met je project is een must.
Kapitaliseer je succes door het natraject van crowdfunding niet te negeren.
Een goede toolkit voor crowdfunding vind je gratis via crowdfundingessentials.be. Ben je op zoek naar meer informatie, dan vind je het boek Crowdfunding Essentials in de boekhandel. Voor begeleidende ateliers kan je bij Nathalie terecht. Succes!
Comments