top of page
Fullres_prodoff_livestream_JelleJanseger

ZOEKEN_

Wie zoekt, die vindt

420 items gevonden voor ""

  • TECHNIGHT 2025

    Are you ready to be inspired by the brightest minds in technology? On 25 February (6PM - 11PM) at Antwerp Expo, leading and emerging tech heroes will unveil their vision for the future in captivating keynotes that will leave you brimming with ideas and possibilities. 🎤 Enlightening KeynotesExperience visionary talks from industry leaders who are shaping tomorrow’s world. Gain insights that will empower you to stay ahead in the ever-evolving tech landscape. ​ 🌟 Our Local HeroesMeet young entrepreneurs and researchers with groundbreaking ideas. These pioneers are tackling today’s challenges with fresh perspectives and innovative solutions. Be among the first to discover their bold projects! ​ 🤝 Info Booths & Demo ZonesDive into the latest tech applications at interactive booths hosted by companies, startups, and partners. This is your chance to explore, ask questions, and connect with the movers and shakers of the industry. ​ TECHNIGHT is your ultimate evening for networking, learning, and igniting your passion for technology. Don’t miss this opportunity to advance your career, discover new possibilities, and be inspired by the future of innovation. ​ 🎟️ Reserve your spot now! FREE EVENT BY TAKEOFFANTWERP_ TAKEOFFANTWERP is an initiative by the Antwerp University Association, in collaboration with the City of Antwerp, University of Antwerp (UAntwerpen), KdG University of Applied Sciences, AP University of Applied Sciences and Arts, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Chamber of Commerce Antwerp-Waasland, and SINC. This ecosystem is supported by VLAIO. #youngentrepreneurship

  • Afstuderen en ... starten als zelfstandige?

    Droom je ervan om je eigen zaak te starten na je studies ? Dan is het tijd om de sprong te wagen! Maar voordat je officieel van start gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wat moet je regelen? Hoe zit het met btw, boekhouding en een sociaal secretariaat? En welke steun kan je krijgen in Antwerpen? Om al jouw vragen te beantwoorden, organiseren MOVING FORWARD en TAKEOFFANTWERP_ opnieuw exclusieve starterssessies voor laatstejaars en jonge ondernemers. In een hands-on format krijg je praktische inzichten en advies van experts in boekhouding, fiscaliteit, ondernemingsloketten en financiering. Woensdag 26 februari 2025 @ Antwerp Expo tijdens MOVING FORWARD . Schrijf je HIER gratis in. Maak kennis met onze partners Om jouw ondernemersavontuur zo vlot mogelijk te laten starten, werken we samen met drie toporganisaties die starters zoals jij ondersteunen met advies, tools en begeleiding. 📌 PIA Group Met meer dan 60 lokale kantoren staat PIA Group letterlijk dicht bij alle zelfstandigen en ondernemers. Achter de schermen biedt hun hoofdkantoor in Gent ondersteuning op vlak van IT, HR, administratie en digitale tools, zodat jij je kan focussen op het uitbouwen van jouw zaak. 📌 Xerius Xerius is jouw go-to partner voor alles rond sociale zekerheid en wettelijke administratie. Als ondernemingsloket zorgen ze ervoor dat je officieel als zelfstandige geregistreerd wordt en als sociaal verzekeringsfonds regelen ze je sociale bescherming, van pensioen tot ziektekosten. Meer dan 238.000 zelfstandigen vertrouwen op hun expertise – binnenkort jij ook? 📌 Belfius Droom je ervan om je eigen zaak te starten? Belfius helpt je op weg met een handige startersgids vol tips, financiële oplossingen en tools om je business te lanceren. Open eenvoudig een Business-rekening in een Belfius-kantoor of online, en zet je eerste stappen als ondernemer met de juiste ondersteuning. Hoe werkt het? In kleine groepjes schuif je langs verschillende experts om al je vragen te stellen. Je krijgt meteen de juiste informatie om vlot van start te gaan. Vooraf ontvang je een handige lijst met ‘good to knows’ over ondernemen. Workshops on repeat – zodat jij nooit hoeft te stressen! Elk uur start er een nieuwe sessie, telkens met dezelfde inhoud. Zo hoef je je geen zorgen te maken als je wat later bent of als je eerst nog een koffie (of moed) nodig hebt. Kies gewoon het tijdstip dat jou het beste uitkomt en spring in wanneer het past. Geen stress, wél waardevolle inzichten! 💡🚀 13u00 - 14u00 ( SOLD OUT ) 14u00 - 15u00 15u00 - 16u00 16u00 - 17u00 17u00 - 18u00 Deze sessies zijn speciaal voor wie serieus overweegt om als zelfstandige of vrij beroeper te starten . Schrijf je snel in voor één van deze sessies en zorg ervoor dat je goed voorbereid aan jouw ondernemersavontuur begint. Woensdag 26 februari 2025 @ Antwerp Expo tijdens MOVING FORWARD . Schrijf je HIER  gratis in.

  • Afstuderen ... en wat nu?

    Je diploma is (bijna) binnen – proficiat! 🎓 Maar wat komt er daarna?  Moving Forward  helpt je om de juiste keuze te maken. Ontdek op  woensdag 26 februari in Antwerp Expo (13u00 - 18u00)  alles over  je eerste job, verder studeren, ondernemen of een buitenlands avontuur . Goed nieuws: jij en 11.000 andere laatstejaars in Antwerpen hebben die middag lesvrij!  Dit is hét moment om je carrière- of studieplannen serieus te nemen en de juiste keuzes te maken. Zien we je op 26 februari in Antwerp Expo? Schrijf je dan gratis in via ... www.movingforward.be Wat kan je verwachten? Ontmoet meer dan 200 werkgevers en ontdek welke jobs bij jou passen Verken je studiekeuzes: master, micro-credentials of werken & leren combineren? Start je eigen zaak en krijg advies over financiering, administratie en je eerste factuur Ontdek internationale kansen voor werken, studeren en vrijwilligerswerk in het buitenland Laat je inspireren op de Campfire Stages & in het Meeting Center met talks, workshops en expertsessies Extra’s om jouw toekomst een boost te geven. ‘Shine Online’ fotoshoot (met VDAB) – een professionele foto voor je CV en LinkedIn CV-check door HR-professionals – krijg directe feedback Speeddates met werkgevers – leg in enkele minuten een waardevolle connectie Wie organiseert dit? Moving Forward is een initiatief van AUHA (de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen), in samenwerking met Universiteit Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool en Antwerp Maritime Academy (HZS). Dankzij de steun van meer dan 250 partners krijg jij de kans om jouw toekomst een vliegende start te geven!

  • 14/12 & 15/12_START-UP YOUR X-MAS

    Altijd al jouw product willen verkopen op een prachtige plek in ’t stad? Dat kan binnenkort! Antwerpen is een geweldige verkoopstad. Wil je graag ook eens proeven van wat de stad jou te bieden heeft om zelf in real life te verkopen? Zou jij graag eens jouw product laten schitteren op een verkoopplek in de stad? Dat kan! TAKEOFFANTWERP en Het Steen slaan de handen in elkaar voor START-UP YOUR X-MAS. Op 14 en 15 december kan jij jouw producten en diensten verkopen op de verkoopmarkt in Het Steen . Een betere locatie kan niet: het bruisende centrum van dé retailstad! En met de feestdagen in aantocht ook geen betere timing toch? Inschrijven dus! Dat kan tot 1 december , maar let wel op: first come, first serve! Deelname is echter niet geheel vrijblijvend. De verkoopstand heeft een waarde van 1050 euro. We verwachten dus jullie engagement om aanwezig te zijn. Bij afwezigheid vragen we een tegemoetkoming van de kosten.    In het kort: WAT? Een gezellige kerstmarkt met producten van jonge Antwerpse ondernemers WAAR? Het Steen, Steenplein 1, 2000 Antwerpen WANNEER? 14 en 15 december tussen 12u00 en 18u00  ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen

  • Kickoff Day van TAKEOFFANTWERP: het Festival voor de Antwerpse student-ondernemer

    De Antwerpse concerttempel TRIX stond afgelopen week volledig in het teken van jonge ondernemers in spe tijdens de  Kickoff Day van TAKEOFFANTWERP . Dit jaarlijkse event bood een platform voor talent. En eerlijk? Het was dik de moeite! Artistieke ondernemers in de spotlight Tijdens de middag legden we de focus op artistieke ondernemers, die steeds vaker hun weg vinden naar TAKEOFFANTWERP. In samenwerking met Cultuurloket werden er twee workshops georganiseerd waarin ondernemen in de kunst- en cultuursector centraal stond. Maar dat was niet alles: een boeiend panelgesprek bracht enkele initiatieven van de stad Antwerpen naar voren, een geanimeerde blik op de mogelijkheden voor onze studenten. Avond vol inspiratie en inzichten 's Avonds ging het programma in overdrive met een gevarieerd aanbod aan workshops. Onderwerpen als prijszetting, welzijn bij ondernemers, design thinking en zelfs AI kwamen aan bod. Als kers op de taart nam  Raf Njotea , scenarist en schrijver, het podium over voor een inspirerend panelgesprek waarin hij het had over de uitdagingen en kansen voor jonge ondernemers. Naast hem stonden enkele student-ondernemers die hun eigen verhalen deelden, en niemand minder dan  Mark Andries , administrateur-generaal van VLAIO , die het belang van ondernemerschap voor de toekomst van Vlaanderen onderstreepte. Van Expo tot Start-up Huddle: De Kracht van Verbinding Doorheen het hele event kon je ook terecht bij een expo waar meer dan 20 student-ondernemers hun projecten presenteerden aan het grote publiek. Van innovatieve tech-oplossingen tot sociaal geëngageerde start-ups, de diversiteit was inspirerend. Xerius stond eveneens klaar om alle prangende vragen over het (para)fiscaal statuut van onze student-ondernemers te beantwoorden, wat voor velen een geruststellend moment was. Voor het eerst verwelkomde TAKEOFFANTWERP ook  Start-up Antwerp , die een 'academic edition' van hun  Start-up Huddle  organiseerden tijdens onze Kickoff. Internationaal talent wordt niet vergeten TAKEOFFANTWERP denkt verder dan de stadsgrenzen. Voor internationale studenten werd er een programma georganiseerd door  Nathalie Deschepper . Hiermee toonde het event zijn open geest voor internationaal talent en benadrukte het de meerwaarde van diversiteit binnen het Antwerpse ondernemerslandschap. Waarom Antwerpen dé plek is voor studenten en ondernemers Met TAKEOFFANTWERP biedt Antwerpen een uniek ecosysteem voor jonge ondernemers. Niet alleen kunnen studenten hier rekenen op een bruisende stad met tal van culturele en professionele mogelijkheden, maar ook op een sterke steun vanuit een unieke samenwerking tussen onze onderwijspartners, de stad, verschillende organisaties en dienstverleners mét de steun van de Vlaamse overheid. Studeren én ondernemen in Antwerpen betekent omringd worden door een netwerk van gelijkgestemden die, net als jij, een verschil willen maken. Een dikke merci aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit onvergetelijke event. TAKEOFFANTWERP kijkt alvast uit naar de vele andere activiteiten die dit jaar op het programma staan. Antwerpse student-ondernemers, blijf dromen en vooral… blijf doen! TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen

  • Laat je inspireren op de SOHO-dag van VLAIO!

    VLAIO organiseert op vrijdag 13 december 2024 i.s.m. TAKEOFFANTWERP_ en het Forum OHO de vierde editie van het SOHO! leerevent. We blikken terug op het traject van de afgelopen tien jaar en kijken vooruit naar de toekomst van student-ondernemerschap in Vlaanderen. Of je nu beleidsmaker, docent of coach bent – met of zonder affiniteit met ondernemen – deze dag biedt concrete handvatten en quick wins om het ondernemende denken en handelen van jongeren te versterken zowel curriculair als extra-curriculair, op en rond jouw campus.  Voor wie? (ondernemende) studenten Bestuurders, directie- en stafleden  Docenten en onderzoekers  Beleidsmedewerkers Ecosysteempartners en dienstverleners in het kader van student-ondernemerschap Wat kan je verwachten? Inspirerende talks van experts en rolmodellen  Praktische workshops met concrete tools en methodieken  Panelgesprek(ken) met uiteenlopende perspectieven en ervaringen  Ruimte om te netwerken en te connecteren met collega’s en partners  Een programma op maat dat je zelf samenstelt   Praktisch De SOHO! Leerdag vindt plaats in congrescentrum Vestar in Antwerpen (op wandelafstand van station Antwerpen Centraal). Het event start om 9.30 uur en we ronden af om 17.30 uur. Lunch en catering zijn voorzien. Deelname is gratis. Mis deze unieke kans niet om verder mee te bouwen aan de toekomst van ons ondernemend hoger onderwijs! 💻 Je kan niet de hele dag deelnemen aan ons programma? Geen nood, want bezoekers kunnen tijdens het event ook gebruikmaken van onze coworking-ruimte op locatie. Je kan deelnemen aan een mix van leer- en werksessies in een fijne setting, waarbij je je eigen programma samenstelt op basis van jouw interesses. Je krijgt de kans om te netwerken en te connecteren met andere organisaties en ecosystemen voor student-ondernemerschap, zodat je ook na deze dag verder kunt bouwen aan een ondernemende toekomst van ons hoger onderwijs.   Je kan gratis inschrijven tot uiterlijk 3 december . ONTDEK HET PROGRAMMA EN SCHRIJF JE HIER IN

  • 💻 Op zoek naar alle informatie over het statuut student-zelfstandige?

    In Antwerpen kiezen steeds meer studenten ervoor om naast hun studie een eigen onderneming te starten. Het combineren van studeren en ondernemen is populairder dan ooit, maar het brengt ook de nodige vragen met zich mee. Hoe regel je dit administratief? Welke voordelen zijn er voor jou als student-ondernemer? De website van  VLAIO   (Agentschap Innoveren & Ondernemen) biedt een schat aan informatie over hoe je dit statuut kunt aanvragen en welke stappen je moet ondernemen om succesvol te starten. Wat vind je op de website? Inzicht in het statuut:  Een duidelijke uitleg over wat het betekent om student-zelfstandige te zijn en welke voordelen dit met zich meebrengt. Voorwaarden en verplichtingen:  Leer aan welke criteria je moet voldoen en welke administratieve stappen je moet doorlopen. Stap-voor-stap begeleiding:  Praktische gidsen en checklists om je onderneming succesvol op te starten. Advies en tips:  Handige informatie over het combineren van je studie met je eigen zaak, inclusief time management en balans vinden. Heb je vragen over hoe je studeren en ondernemen kunt combineren? Of wil je weten hoe je kunt profiteren van het statuut van student-zelfstandige? Bezoek dan de VLAIO-website voor alle informatie die je nodig hebt: 👉  Wat is het statuut 'student-zelfstandige' en hoe start je op?

  • SOHO! Leerevent 2024 – Samen bouwen aan een ondernemend hoger onderwijs

    Op vrijdag 13 december 2024 organiseert VLAIO samen met TAKEOFFANTWERP_ en het Forum OHO de vierde editie van het SOHO! Leerevent. Dit jaarlijkse event is dé gelegenheid om stil te staan bij tien jaar student-ondernemerschap en te kijken naar de toekomst van ondernemerschap in het hoger onderwijs in Vlaanderen. Voor docenten, studenten, beleidsmakers en andere betrokkenen die ondernemende vaardigheden willen stimuleren – met of zonder voorkennis – biedt deze dag concrete handvatten en "quick wins" om het ondernemende denken en handelen van studenten te bevorderen, zowel binnen als buiten het curriculum. Wat kun je verwachten?  Het programma bestaat uit inspirerende talks, praktische workshops en een panelgesprek, waarbij uiteenlopende perspectieven en ervaringen centraal staan. Bezoekers kunnen hun eigen programma samenstellen, gericht op hun eigen interesses. Daarnaast is er ruimte om te netwerken en te connecteren met andere organisaties en partners binnen het ecosysteem voor student-ondernemerschap, zodat we samen verder kunnen bouwen aan een ondernemende toekomst binnen het hoger onderwijs. Programma 09:00 – 09:30  Ontvangst met koffie 09:30 – 10:00  Verwelkoming en matchmaking 10:15 – 11:45  Keuzeprogramma (deel 1) 12:00 – 13:00  Lunch en netwerkmoment 13:15 – 14:45  Keuzeprogramma (deel 2) 15:00 – 16:00  Panelgesprek 16:00 – 17:30  Afsluitende receptie en netwerkmoment Praktisch  Het event vindt plaats in congrescentrum Vestar , op wandelafstand van station Antwerpen Centraal. Deelname is gratis, inclusief lunch en catering. Ook als je niet de hele dag aanwezig kunt zijn, ben je welkom; er is een coworking-ruimte beschikbaar voor bezoekers. Mis deze kans niet om inspiratie op te doen en samen te werken aan de toekomst van ondernemend hoger onderwijs! INSCHRIJVEN KAN VIA DEZE LINK

  • ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PERSONAL BRANDING

    Nils Dedroog staat als student-ondernemer aan de startblokken met zijn onderneming en heeft moeite met zijn personal branding. Hoe kan zijn onderneming snel meer zichtbaarheid krijgen? Ervaringsexpert An Luyten zal de prangende vragen van Nils beantwoorden onder begeleiding van Nathalie De Schepper. An heeft zelf al een hele ondernemende carrière achter de rug en startte haar eigen onderneming SAM Sensory & More met prikkelarme kleding en accessoires.   Nils startte recent zijn onderneming Get On Track , een openlucht fitness. Als fervente krachtsporter is hij het beu om elke dag tussen dezelfde vier muren van de fitness te sporten. Zo ontstond zijn idee om de fitness naar buiten te brengen en startte hij zijn eigen mobiele fitness: een aangebouwde aanhangwagen met fitnesstools voor groepslessen in de buitenlucht. Hoofdzakelijk focust hij op bedrijven, maar ook particulieren kunnen bij hem terecht.   Nils en An startten allebei hun onderneming vanuit een persoonlijke ervaring en tekortkoming. Maar hoe geraakt Nils’ onderneming nu echt on track ? Hoe kan hij zijn brand naar buiten brengen en zichtbaar maken? Hoe kan hij nieuwe klanten lokken? An had ook hetzelfde probleem bij de start van haar onderneming en kan ons vandaag dus als ervaringsdeskundige verderhelpen met haar persoonlijke verhaal.   De eerste stap die An zette naar meer visibiliteit van haar merk is naar de pers stappen. Vooraleer grote sommen geld aan branding en marketing uit te geven, zocht ze naar manieren om gratis onder de radar te komen. Ze schreef zelf een perstekst en stuurde die zelf naar de pers. Een uniek verhaal wekt vaak de interesse op van de pers en zo geschiedde.   Niels zette deze belangrijke eerste stap ook al. Hij mailde naar ATV, HLN en Gazet van Antwerpen en kreeg zo gratis publiciteit. Je bouwt een online legacy op: mensen zoeken je merk online op en komen bij die artikels terecht. Maar nu stoot Nils tegen een muur: wat kan hij nog meer doen dan naar de pers sturen?   An : “Het helpt ook als je inspeelt op de juiste timing. In mijn geval is dat de start van het nieuwe schooljaar. Je kan je content daarop afstemmen. Over het algemeen zit het moment voor Get On Track ook heel goed want mensen zijn meer bezig met welzijn.” Nathalie : “Welke andere acties heb jij nog ondernomen om je merk meer zichtbaar te maken?” An : “Instagram is ook een belangrijk medium. Stuur mensen en bedrijven persoonlijk aan en vraag of ze jouw merk al kennen en het misschien eens willen uittesten. Als ze akkoord gaan, stuur ik een proefpakket dat ze kunnen uitproberen. Ze schrijven dan een review of een blog op hun website of delen deze via hun sociale media met hun volgers. Eigenlijk creëer je zo ambassadeurs van je merk. Dat zijn ook gratis manieren om je zichtbaarheid te vergroten.” Nathalie : “Hoe selecteer je die mensen en bedrijven dan? Hoe bepaal je naar wie je zo’n proefpakket stuurt?” An : “Ik kijk naar de doelgroep. Enerzijds stuur ik naar mensen die een groot netwerk hebben, maar anderzijds ook naar de mensen met een klein netwerk die grondig de tijd nemen om alles eens uit te testen en er een heel mooie en uitgebreide review over schrijven. Ik zoek steeds een tussenweg tussen de grotere en kleinere bedrijven.”   Nathalie : “Behalve die externe kanalen en sociale media, heb je ook eigen kanalen waar je op inzet?” An: “Mijn beginnersfout was om veel te laat een e-maillijst te verzamelen. Ik zet nu echt actief in om e-mailadressen te verzamelen. Bijvoorbeeld via gratis downloads voor een vakantieplanning voor het gezin. Vooral onze blogs genereren veel nieuwe klanten. Omdat we zo uniek zijn op de markt en veel content maken, komen we vanboven in Google Search bij zoektemen zoals prikkelarme kleding."   Nils : “Alle particulieren die zich inschrijven krijgen automatisch een mail met een deal: als ze mij kunnen aanprijzen bij een bedrijf en dat bedrijf mij vervolgens boekt, dan krijgen ze een gratis tienbeurtenkaart.”   Nathalie : “Heb je al gehoord van de puppy dog close ? In Nils zijn geval zou dat betekenen dat een particulier persoon iemand anders voor de eerste keer gratis kan meenemen. Iets proberen kan een positief effect hebben en aansteken tot meer. Door iets te proberen, gaan mensen sneller intekenen op iets." Niels : “Klanten krijgen sowieso al één gratis proefles. Maar om die proefles te boeken, moeten mensen mij dus eerst vinden en moet ik dus zichtbaar zijn. De mensen tot bij mij krijgen is nog heel moeilijk.” An : “Je kan eens proberen een give-away te doen met grote partners die veel volgers hebben. Partnerships kunnen veel betekenen en voor exposure zorgen.”   Nathalie : “Nog een belangrijke zaak: budgetten alloceren. Hoe bepaal je hoeveel geld je aan een bepaald kanaal geeft?” An : “Vooraleer je begint met betalend adverteren, moet je echt heel goed weten wie je doelgroep is zodat je gericht kan handelen. Ik heb eerst gezorgd dat mijn website helemaal in orde is, want de eerste stap die mensen zetten is een website bezoeken. Onze grootste budgetten gaan naar buitenlandse beurzen. Daar kan je ook subsidies voor krijgen. Maar ik probeer zo weinig mogelijk met betalende advertising te werken en eerst zoveel mogelijk te testen zonder budget.”   An : “Hou ook zeker bij hoeveel mensen je effectief bereikt. Kijk naar je omzet, het aantal websitebezoekers, het aantal lezers van je blogs, de instroom van nieuwe gebruikers en via welke kanalen ze op je website terechtkomen, etc. In Google Analytics kan je heel veel statistieken bijhouden. Hou dus deze alle data bij als je experimenteert met verschillende kanalen.”   Nathalie : “Doe jij ook aan fysieke reclame?” An : “Flyers werken ook nog steeds. Ik leg bijvoorbeeld flyers en affiches in groepspraktijken en op beurzen. Maar om flyers te drukken, heb je budget nodig dus online adverteren blijft het goedkoopste. Durf ook je mond open te trekken: spreek mensen aan en vraag hen om mondeling reclame te maken voor je product of dienst. En als laatste, probeer creatief te zijn en met weinig middelen veel te bereiken .” ________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen

  • ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ INTELLECTUAL PROPERTY

    In de Boekentoren in Het Steen verzamelt Nathalie De Schepper een student-ondernemer en een expert aan tafel om het over een moeilijk onderwerp uit de ondernemerswereld te hebben. Wat hebben zij vandaag gemeen? Wannes De Locht is trompettist aan het conservatorium én student-ondernemer met zijn eigen bedrijf Boardkey , een platform dat jonge muzikanten in contact brengt met orkesten en podiumplaatsen. Bij het starten van een eigen onderneming komt heel wat kijken en Wannes heeft nog veel vragen omtrent het intellectuele eigendom van zijn platform. Advocaat Mathieu Mortelé van Pitch.law zal als expert al zijn prangende vragen rond intellectual property beantwoorden.   Intellectual property, oftewel de intellectuele eigendomsrechten, is het identificeren en daarna beschermen van de eigendomsrechten van een product of dienst. Er bestaan verschillende vormen van intellectual property. Hoe commercialiseer je een product of dienst en hoe dwing je uiteindelijk de rechten ervan af? Dat komen we vandaag te weten!   Mathieu : “Intellectual property bestaat eigenlijk al vanaf de periode dat we als mensheid zijn afgestapt van het jager-verzamelaarprincipe en ons zijn beginnen specialiseren. De intellectuele eigendomsrechten zorgen er eigenlijk voor dat een onderneming zich onderscheidt van een andere onderneming binnen dezelfde activiteit. Elke onderneming specialiseert zich in een bepaald gebied en trekt een bepaald gespecialiseerd publiek aan. Boardkey is bijvoorbeeld een platform voor een specifieke sector met een specifiek publiek. Het is belangrijk om je product of dienst te identificeren, te specialiseren en zo een doelpubliek aan te trekken. Twee bakkers in eenzelfde straat gaan zich bijvoorbeeld ook onderscheiden van elkaar.” "Wanneer je een product of dienst ontwikkelt, moet je eerst nadenken wat je wil doen en je product of dienst identificeren en specificiëren."  - Mathieu   Binnen intellectual property heb je vier grote categorieën: het auteursrecht, het modelrecht, het gemeenschapsmodel en het patent (= het octrooi).    Mathieu : “Het auteursrecht is de bescherming van de intellectuele inspanning van een persoon en beschermt dus de persoon die het product heeft bedacht. Als iemand bijvoorbeeld het platform Boardkey kopieert, dan is dat een inbreuk op Wannes’ auteursrechten.”   Mathieu : “Je hebt ook nog twee specifiekere vormen van auteursrecht: het modelrecht en het gemeenschapsmodel. Het modelrecht beschermt het uiterlijk van een product en kan een belangrijk bewijs zijn als je moet optreden tegen iemand die dezelfde verschijningsvorm van jouw product gebruikt. Als je dat niet doet, dan val je terug op het gemeenschapsmodel: een niet-geregistreerd model dat een product enkel beschermt tegen namaak.   Nathalie : “Hoe kan je de basis van je eigen auteursrecht vastleggen? Is daar een bepaalde procedure voor?”   Mathieu : “Het goede – maar ook soms het lastige – aan auteursrecht is dat het een registratieloos systeem is in Europa. Je hebt dus eigenlijk niets nodig om je auteursrechten vast te leggen. Vanaf een product ontstaat, komt het auteursrecht tot stand op dat werk.” Nathalie : “Hoe los je dat registratieloos systeem dan op en hoe kan je het auteursrecht van je product of dienst uiteindelijk bewijzen?”   Mathieu : “Je moet ervoor zorgen dat je een tijdsstempel (een i-DEPOT) hebt. Vanaf je een basis hebt gecreeërd voor je product, dan dien je het elektronisch leesbaar bestand in bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) . Je krijgt dan een wettelijke tijdsstempel die bewijst dat je op dat moment jouw basisidee hebt ingediend. Let wel op: een tijdsstempel is slechts een bewijsstuk en geen eigendom. Een tijdsstempel toont vooral aan dat je als eerste met het idee kwam en kan dienen als bewijsstuk (dat dus nog weerlegd kan worden door een tegenpartij)."   "Bij het auteursrecht is het ook geen vereiste dat jouw idee nieuw is. Het auteursrecht vereist enkel dat het een intellectuele schepping is. Je staat dus het sterkst met je i-DEPOT en voeg daarbij bijvoorbeeld mails toe die je hebt gestuurd naar je developer of een logboek van je creatieproces.”   Nathalie : “Wannes ontfermt zich bij Boardkey vooral over het creatieve maakproces en het technische besteedt hij uit aan developers. Hoe bekijk je dat vanuit het perspectief van intellectual property? Bij wie liggen de auteursrechten dan?”   Mathieu : “Als de developers de instructies van Wannes exact navolgen en geen eigen creatieve inbreng hebben, dan blijft Wannes de auteur. Maar als zij wél een eigen creatieve inbreng hebben dan is er sprake van cocreatie en worden zij beschouwd als medeauteurs. Je hebt altijd toestemming nodig van je medeauteurs voor de verdere uitwerking van je dienst of product.”   Nathalie : “Wannes heeft ondervonden dat het niet altijd van een leien dakje gaat om met een team samen te werken en samen te creëren. Wat is er gebeurd en wat heb je daaruit geleerd over samenwerken in een team?”   Wannes : “Het probleem met een jong team is vooral de onwetendheid met betrekking tot de contractuele en juridische zaken, wat allemaal nieuw en angstaanjagend is. We maakten amper afspraken op papier.”   Mathieu : “Dat probleem komt inderdaad vaak voor bij samenwerkingen. Het is heel belangrijk om vanaf het begin een contract te maken met duidelijke afspraken met betrekking tot de intellectual property van het product waar je samen aan werkt. Je moet op voorhand al vastleggen op papier wat er gaat gebeuren als je samenwerking wordt stopgezet.”   "Intellectual Property is enerzijds om je eigendomsrechten af te dwingen tegenover een andere partij , maar het is ook je ‘freedom to operate’ om je dienst of product effectief te kunnen exploiteren.” - Mathieu  “Zet zeker vanaf de start van de ontwikkeling van je product of dienst alles op papier.” - Nathalie   Nathalie : “een goede tip: maak een aandeelhoudersovereenkomst aan. Dat is een simpel starterscharter waarin deze zaken worden besproken. Maak daarin zeker afspraken over wat er gebeurt met je intellectual property als je partnership uiteen gaat, hoe de aandelen worden verdeeld, hoe alles wordt gecommuniceerd…”  Nathalie : “Wannes, welke lessons learned heb je nog geleerd uit jouw samenwerking?”   Wannes : “De grootste les was om een juridisch kader op te bouwen. Discipline is key in een startup en dat moet steeds in evenwicht zijn en van al de partijen komen. Als er een onevenwicht is, is er kans op misverstanden binnen je samenwerking. Je hebt een duidelijke en gemeenschappelijke visie op werkethiek nodig.”   Nathalie : “Zijn er nog bepaalde struikelblokken die je als student-ondernemer bent tegengekomen waar je misschien andere student-ondernemers voor wil behoeden?”   Wannes : “Het is ook heel belangrijk om je bewust te worden van je juridische en economische rechten en op zoek te gaan naar de juiste informatie.”   Nathalie : “Hoe en waar heb je die kennis opgedaan? Welke tools of opleidingen heb je gebruikt?”   Wannes : “Ik heb me ingeschreven in het postgraduaat Ondernemen aan AP Hogeschool. Hier leerde ik het kader en durfde ik het ook aan om buitenschoolse netwerkevents te bezoeken.”   “Een tip voor jonge ondernemers: get out of the building en ga met veel mensen praten.” - Nathalie   Nathalie : “Als laatste hebben we nog de vierde categorie van intellectual property: de patenten, oftwel het octrooi. Wanneer is een patent nu effectief relevant?”    Mathieu : “Een patent staat voor een uitvinding: een oplossing voor een technisch probleem die nieuw is en toepasbaar in de industrie. Dat kan je heel ruim interpreteren, bijvoorbeeld een nieuwe soort ritssluiting met een nieuwe bewegingsvorm van je pols. Die nieuwe uitvinding wil je natuurlijk beschermen. Dan moet je jezelf weer de belangrijke eerste vraag van het intellectuele eigendomsrecht stellen: waar zit je markt en waar wil je naartoe en hoe identificeer je je product of dienst? In de volgende stap beschrijf je jouw uitvinding in een octrooiaanvraag, waarna een heel proces in gang wordt gezet. Als je aanvraag wordt goedgekeurd, dan heb je 20 jaar lang de monopolie op de markt. Laat je in dat proces zeker bijstaan door experten met kennis van zaken, want het is een heus doolhof aan valkuilen. Je kan bijvoorbeeld op de website van Pitch.law een template vinden voor je NDA (non disclosure agreement).” De belangrijkste zaken om te onthouden: Er zijn verschillende soorten intellectuele eigendom Het is belangrijk om bij de start van je onderneming meteen uit te zoeken welk intellectueel eigendomsrecht het meest interessant is voor jouw startup. Wacht er zeker niet te lang mee! Stel het contractuele kader niet te lang uit Laat je bijstaan door experts   Mathieu geeft ook nog enkele tips mee om kennis op te doen. Zit je toch nog met vragen? Mathieu staat altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden! *Belangrijke bronnen: het wetboek, de website van pitch.law en andere advocatenkantoren, de website van VLAIO, FISCONET (zoek op auteursrechten).   *Om je merk te vergelijken in brand databases kan je zoeken op: designview, BOIP.int , VBO.  ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen

  • ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PARTNERWERVING

    Mathias Mallentjer zit aan tafel naast Youri Vanlommel, Niels Geys en Vanessa Grigoryan. Youri is oprichter van Studant , een organisatie die bijles geeft, en van We fynd , een platform dat studenten matcht met een (studenten-)job of stage. Bij We fynd zoeken ze naar een job die echt bij je skills en interesse past. Niels en Vanessa zijn voorzitter en eventmanager bij SINC (Students for Innovation and Coöperation). SINC is een studentenorganisatie die studenten aanmoedigt om te ondernemen. Zij definiëren ‘ondernemen’ niet enkel als het starten van een onderneming, maar ook als ondernemend in het leven staan en kansen zien en grijpen. Maar hoe doen ze dat dan? Elk jaar organiseert SINC een aantal events waar studenten kunnen connecteren met mensen die hen verder kunnen helpen. Ze doen dus eigenlijk ook aan een soort matchmaking.   SINC heeft een grote werking en een uitgebreid activiteitenaanbod dat draait op vrijwilligers. Daar hebben ze natuurlijk ook middelen voor nodig om dat waar te maken. Hoe pakken zij dat aan? Niels : “Wij beginnen in april met het samenstellen van ons team. We hebben bijvoorbeeld een partnership director en een partnership manager. In de zomermaanden hebben we evaluatiegesprekken met onze bestaande partners. We willen als organisatie echter ook groeien en nieuwe partners aantrekken, maar dat is heel moeilijk. Dat is vandaag onze vraag: hoe kunnen we nieuwe partners werven die meegeloven in ons verhaal? ”   Mathias : “Youri, hoe zou jij een partner omschrijven?” Youri : “ Het is belangrijk om op voorhand goed te beschrijven wat je van een partner verwacht. Het bedrijf moet duidelijk weten wat jullie meerwaarde is voor hen en vice versa, want dat is voor een bedrijf heel moeilijk om in te schatten.”   Mathias : “Wat zijn de standaard pakketten die SINC aanbiedt en wat zijn de mogelijkheden  om in te stappen als partner? Hoe ziet een jaar eruit voor een partner die zich bij jullie intekent?” Niels : “Partners kunnen bij ons kiezen tussen drie partnership pakketten. We hebben een standaard pakket (content op sociale media, sprekers op onze evenementen…), een recruitment pakket (studenten van bij ons tot op de werkvloer van het bedrijf krijgen) en een content pakket (uitsluitend gefocust op content op onze sociale media om naamsbekendheid van het bedrijf te creëren).” Youri : “Dat is alvast goed om van te vertrekken. Maar maak ook zeker duidelijk wat jullie onderscheidt van andere verenigingen in Antwerpen. Wat is de extra laag die SINC aanbiedt? Wat is jullie onderscheidende troef?” Niels : “Ik denk dat wij als enige vereniging in Antwerpen toegang hebben tot een uniek netwerk van gemotiveerde studenten die ondernemend ingesteld zijn en alles van zichzelf willen geven. Wij zitten echt heel dicht bij die doelgroep.” Youri : “Je moet zorgen dat je dat dan heel sterk communiceert. Je kan bijvoorbeeld cijfers naar buiten brengen van het aantal ex-SINC’ers dat nu bij een bedrijf werkt. Dat is als bedrijf heel interessant om te weten. Dan weten ze dat ze het bereik hebben van een unieke groep ondernemende studenten als ze promo maken bij SINC.”   “Maak heel duidelijk wat jou onderscheidt van anderen. En speel die troef uit.” - Youri Niels : “Is het beter om naar een partner te gaan met een heel aanbod aan opties of is het toch beter om met één op maat gemaakt pakket naar een bedrijf te gaan?” Youri : “Het kan in je voordeel spelen als je naar een bedrijf toegaat met een op maat bedacht pakket. Dat getuigt van een inspanning die je hebt geleverd op voorhand en dat je al hebt nagedacht over jullie match. En dan kan je bespreken met het bedrijf dat er binnen dat pakket nog aanpassingen kunnen gebeuren. Dat kan beter overkomen dan een aanbod van enkele onpersoonlijke basispakketten waar ze zonder overleg eentje uit moeten kiezen.”   “Een persoonlijke benadering geeft vaak een goede indruk.” - Youri Niels : “We hebben onze missie en visie helemaal uitgeschreven, maar we hebben er nog moeite mee om deze vanuit onze kanalen duidelijk te maken. Hoe doen we dat best?” Youri : “De valkuil bij jullie is dat je met twee partijen werkt: je wil bedrijven aantrekken én informeren naar studenten. Het is moeilijk om op één kanaal twee dingen te delen. Dat zorgt voor onoverzichtelijkheid. Je moet op voorhand bepalen op welk kanaal de meeste mensen van een bepaalde doelgroep zitten en daarop focussen. Met We fynd plaatsen we bijvoorbeeld op Instagram en TikTok enkel posts voor studenten en bijna nooit bedrijfscontent, terwijl onze LinkedIn net vooral bedrijfsgerelateerd is. Voor een bedrijf zou het heel moeilijk zijn als ze zelf moeten zoeken wat voor hen bedoeld is en wat niet. Zorg er dus voor dat er geen posts voor de twee verschillende partijen door elkaar staan, zodat een bedrijf gemakkelijk online kan vinden wat jullie doen en wat jullie visie is. Zorg ook zeker dat je website overzichtelijk is want een bedrijf zal altijd een eerste indruk opdoen op je website. Uit een website kan je al veel dingen afleiden: hoe professioneel zijn jullie en zegt jullie website eigenlijk iets nuttig?”     Vanessa : “Wat kan je doen om je bestaande partners binnen te houden?” Youri : “Je moet heel goed weten hoe je klant in elkaar zit en een persoonlijke band opbouwen met je klant. Probeer bijvoorbeeld te communiceren via Whatsapp en probeer wat informeler met de klant om te gaan. Je contact met het bedrijf verloopt zo veel vlotter dan uitsluitend via mail. Onderhoud de band met je partner en hou regelmatig contact.”   Zo komen we aan het einde van deze podcast. Wat we zeker onthouden van vandaag: Weet goed wat jouw vereniging onderscheidt van andere verenigingen. Wees je bewust van het interne en externe aanbod en besef dat je verschillende communicatiekanalen hebt met verschillende doelgroepen. Verschillende storylines horen niet samen op één kanaal. Maak gebruik van getuigenissen van tevreden partners. Onderscheid jezelf. Breng in kaart wat je te bieden hebt. Houd de vinger aan de pols bij je klanten. Ken je klanten. Zorg dat je kan meedenken met je klanten.  ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen

  • ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PRIJSZETTING

    Margit Wuyts van Voka zit aan tafel in Het Steen naast Paris Le Beer en Robin Cuypers. Paris presenteerde als student-ondernemer haar onderneming op de Entrepreneurial Roundup en vertelde dat ze nog met heel wat vragen zit rond prijszetting. Ze richtte Carrousel Agency op en geeft onder deze naam een creatieve draai aan jouw sociale media en blaast nieuw leven in jouw brand. “Hey besties!,” groet ze iedereen aan tafel en zo benadert ze ook haar klanten, want ze maakt content op maat met een persoonlijke touch. De expert die al Paris’ vragen zal beantwoorden, is Robin van STREVER . Zij maken prijszettingsanalyses voor bedrijven en helpen mensen dus met het bepalen van hun prijzen.   Om te beginnen, wat is prijszetting juist en waarom is dat zo belangrijk voor een startende ondernemer? Robin : “Prijszetting houdt in dat je voor het product of de dienst die je aanbiedt een bedrag opstelt dat als inkomst gaat gelden. Want je verkoopt een product/dienst aan een klant, maar je wilt dat niet voor niets doen en daar inkomsten voor terugkrijgen. Met een  prijszetting bepaal je een vast bedrag waardoor je een duurzame onderneming kan uitbouwen, want als je prijszetting niet goed is dan zijn de groeikansen voor je onderneming ook moeilijker.”   Paris : “ Met Carrousel Agency bied ik diensten op maat aan. Ik hou me voornamelijk bezig met sociale media en creeër posts. Ik vind het heel moeilijk om mijn prijszetting in te schatten. Hoe bepaal ik mijn prijszetting en hoe begin ik aan een correcte prijszetting?” Robin : “Het komt er eigenlijk op neer dat je met veel verschillende zaken rekening moet houden. Het is ook sectorafhankelijk met welke zaken je meer of minder rekening gaat houden. Iets dat echter wel voor iedereen gelijk is, zijn de kosten. Ten tweede moet je ook rekening houden met concurrentie. Kijk eens bij je concurrentie en wat zij vragen voor hun dienst of product. Ten derde moet je je doelgroep goed leren kennen. Niet elke doelgroep hecht evenveel belang aan de diensten die je aanbiedt. Je zal ook merken dat hoe verder je bedrijf zich uitbouwt, je steeds sterker op de markt zal staan en je prijs mee kan groeien met je naamsbekendheid, je klanten, etc. Deze zaken hebben dus allemaal invloed op je prijs.”   “Er is geen eenzijdig antwoord op het bepalen van je prijszetting. Het zijn net veel verschillende factoren die samen helpen om je prijs te bepalen.” - Robin  Robin voegt er ook nog aan toe: “Probeer je prijs niet te onderhandelen met klanten en kortingen te geven als de klant niet akoord gaat met de prijs. Probeer net die energie te steken in het overtuigen van die klant door bijvoorbeeld je marketing te verbeteren.”   Margit : “Heb je nog tips hoe je je prijswaarden naar buiten kan brengen? Hoe kan je duidelijk maken waarom dit de prijs is van je dienst of product?” Robin : “Je moet grenzen stellen en op voorhand duidelijk maken aan je klanten wat je werkwijze is en hoe je met hen zal samenwerken. Zo leg je de lat zelf en maak je duidelijk hoe de klant met jou zal moeten werken. Bij contentcreatie kan je bijvoorbeeld in plaats van steeds ad hoc posts te maken al op voorhand met de klant een strategie en contentplanning bedenken. De klant ziet zo ook dat je professioneel werkt en van aanpakken weet. Zo verhoog je uiteindelijk ook de waarde voor die klant.”   Robin : “Om jezelf op de markt te positioneren, kan je ook nadenken over de sterktes van je bedrijf. Zeker als je alleen werkt kan je je persoonlijke troefen uitlichten en de goede en sterke punten van jezelf als persoon inzetten om de klant te overtuigen. Je persoonlijkheid is dus ook een troef die je mag uitspelen en dat mag je heel expliciet communiceren. Zo geef je de klant extra redenen om specifiek met jou samen te werken.”   Margit : “Heb je nog advies over het verhogen en verlagen van je prijs en welke timing daar het beste voor is?” Robin : “Je moet goed nadenken vooraleer je je prijs gaat verhogen. Je doet dat best zo weinig mogelijk. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die verschillende keren per jaar hun prijzen wijzigen en zo klanten verliezen. Als je tóch je prijs verhoogt, moet er een onderbouwde redenering achter zitten en moet je die duidelijk communcieren. Nog een tip: pas je nieuwe prijzen toe bij je nieuwe klanten en niet bij bestaande klanten, zodat je niet het risico loopt klanten te verliezen. Je communcieert je prijsverhoging dan best op een goed moment, bijvoorbeeld na een succesvolle campagne. Doe dit liefst via een gesprek zodat je een persoonlijke band creëert met de klant. Doe dit ook goed op voorhand zodat de klant zich niet onder druk gezet voelt.”   Margit : “Paris werkt nu alleen, maar moet je in je prijszetting rekening houden als je extra mensen in dienst neemt?” Robin : “Als je extra mensen inschakelt, moet je daar inderdaad ook rekening mee houden in je prijszetting want die mensen moeten ook vergoed worden. Je moet daar ook een marge op nemen. Die marge is echter geen pure winst want er komt dan nog een extra taak bij kijken: coördinatie. Je steekt ook tijd in het briefen en opvolgen van de extra werker. Die tijd moet je dekken met die marge."   Margit : “Hoe weet je zeker of je prijszetting goed gekozen is? Wat zijn de parameters voor een goede prijszetting?” Robin : “Een 100% correcte prijs ga je nooit hebben omdat er altijd beweging zit in je bedrijf. Er zijn factoren als de groei van je bedrijf, de groei van je klanten, etc. Een interessante parameter is het convertiepercentage: het percentage echte klanten op het aantal aanvragen die binnenkomen van potentiële klanten. Het convertiepercentage geeft een eerste indicatie of je prijs al dan niet goed is gekozen. Als je percentage heel laag is, bijvoorbeeld 10%, kan je concluderen dat je prijs te hoog is. Als het percentage heel hoog is, bijvoorbeeld 90%, dan is dat ook geen goed teken want dan is je prijs waarschijnlijk te laag. Een tweede parameter is je gevulde agenda en je capaciteit. Als je agenda gevuld is met klanten tot het einde van het jaar, dan is je prijs waarschijnlijk ook te laag.”   “Als je met iemand wilt praten over je prijszetting, doe dat dan niet met de klant zelf (want die hebben een verborgen agenda en denken in hun eigen voordeel). Praat met experts, boekhouders, andere ondernemers, opleidingstrajecten, STREVER…” - Robin   Margit : “Zet je best je prijzen op je website of niet?” Paris : “Ik heb geen prijzen op mijn website omdat ik op maat werk en per unieke opdracht een prijs bepaal.” Robin : “Voor maatwerk is het inderdaad afgeraden prijzen op de website te zetten. Je kan wel met een ‘vanaf zoveel euro’ prijs zetten, maar daar moet je mee oppassen want de klant kan verschieten als de prijs toch veel hoger ligt. Als je een afgebakend product hebt, kan je wel prijzen op je website zetten. Als je geen prijzen online plaatst, is de kans groot dat een klant contact gaat opnemen. Dat kan een voordeel zijn. Je kan dan heel persoonlijk gaan verkopen en een persoonlijke band creëren met de klant.” Robin : “Mijn laatst tip: zorg dat je prijs de kosten goed dekt. De kost van je product of dienst staat gelijk aan je break even . Probeer je kosten eens te herberekenen naar je aanbod. Het slimste wat een startende ondernemer kan doen is niet perse te kijken naar de huidige kosten maar wel naar de toekomstige kosten waar je naartoe gaat evolueren. Probeer eens te simuleren wat je product of dienst gaat kosten als je voltijds in hoofdberoep zou gaan. Bereken de kosten van je loon, opleidingen, nieuwe laptop, co-working space, etc. en calculeer die al in je huidige prijs. Zo maak je je eigen groei mogelijk.”   Nog enkele leestips: -              Het YouTube kanaal van STREVER -              Het boek Lean Pricing van Omar Mohaut -              Sneak peak: Robin is zelf een boek aan het schrijven. Stay tuned!  ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen

bottom of page