ZOEKEN_
Wie zoekt, die vindt
417 items gevonden voor ""
- Laat je inspireren op de SOHO-dag van VLAIO!
VLAIO organiseert op vrijdag 13 december 2024 i.s.m. TAKEOFFANTWERP_ en het Forum OHO de vierde editie van het SOHO! leerevent. We blikken terug op het traject van de afgelopen tien jaar en kijken vooruit naar de toekomst van student-ondernemerschap in Vlaanderen. Of je nu beleidsmaker, docent of coach bent – met of zonder affiniteit met ondernemen – deze dag biedt concrete handvatten en quick wins om het ondernemende denken en handelen van jongeren te versterken zowel curriculair als extra-curriculair, op en rond jouw campus. Voor wie? (ondernemende) studenten Bestuurders, directie- en stafleden Docenten en onderzoekers Beleidsmedewerkers Ecosysteempartners en dienstverleners in het kader van student-ondernemerschap Wat kan je verwachten? Inspirerende talks van experts en rolmodellen Praktische workshops met concrete tools en methodieken Panelgesprek(ken) met uiteenlopende perspectieven en ervaringen Ruimte om te netwerken en te connecteren met collega’s en partners Een programma op maat dat je zelf samenstelt Praktisch De SOHO! Leerdag vindt plaats in congrescentrum Vestar in Antwerpen (op wandelafstand van station Antwerpen Centraal). Het event start om 9.30 uur en we ronden af om 17.30 uur. Lunch en catering zijn voorzien. Deelname is gratis. Mis deze unieke kans niet om verder mee te bouwen aan de toekomst van ons ondernemend hoger onderwijs! 💻 Je kan niet de hele dag deelnemen aan ons programma? Geen nood, want bezoekers kunnen tijdens het event ook gebruikmaken van onze coworking-ruimte op locatie. Je kan deelnemen aan een mix van leer- en werksessies in een fijne setting, waarbij je je eigen programma samenstelt op basis van jouw interesses. Je krijgt de kans om te netwerken en te connecteren met andere organisaties en ecosystemen voor student-ondernemerschap, zodat je ook na deze dag verder kunt bouwen aan een ondernemende toekomst van ons hoger onderwijs. Je kan gratis inschrijven tot uiterlijk 3 december . ONTDEK HET PROGRAMMA EN SCHRIJF JE HIER IN
- 💻 Op zoek naar alle informatie over het statuut student-zelfstandige?
In Antwerpen kiezen steeds meer studenten ervoor om naast hun studie een eigen onderneming te starten. Het combineren van studeren en ondernemen is populairder dan ooit, maar het brengt ook de nodige vragen met zich mee. Hoe regel je dit administratief? Welke voordelen zijn er voor jou als student-ondernemer? De website van VLAIO (Agentschap Innoveren & Ondernemen) biedt een schat aan informatie over hoe je dit statuut kunt aanvragen en welke stappen je moet ondernemen om succesvol te starten. Wat vind je op de website? Inzicht in het statuut: Een duidelijke uitleg over wat het betekent om student-zelfstandige te zijn en welke voordelen dit met zich meebrengt. Voorwaarden en verplichtingen: Leer aan welke criteria je moet voldoen en welke administratieve stappen je moet doorlopen. Stap-voor-stap begeleiding: Praktische gidsen en checklists om je onderneming succesvol op te starten. Advies en tips: Handige informatie over het combineren van je studie met je eigen zaak, inclusief time management en balans vinden. Heb je vragen over hoe je studeren en ondernemen kunt combineren? Of wil je weten hoe je kunt profiteren van het statuut van student-zelfstandige? Bezoek dan de VLAIO-website voor alle informatie die je nodig hebt: 👉 Wat is het statuut 'student-zelfstandige' en hoe start je op?
- 14/12 & 15/12_START-UP YOUR X-MAS
Altijd al jouw product willen verkopen op een prachtige plek in ’t stad? Dat kan binnenkort! Antwerpen is een geweldige verkoopstad. Wil je graag ook eens proeven van wat de stad jou te bieden heeft om zelf in real life te verkopen? Zou jij graag eens jouw product laten schitteren op een verkoopplek in de stad? Dat kan! TAKEOFFANTWERP en Het Steen slaan de handen in elkaar voor START-UP YOUR X-MAS. Op 14 en 15 december kan jij jouw producten en diensten verkopen op de verkoopmarkt in Het Steen . Een betere locatie kan niet: het bruisende centrum van dé retailstad! En met de feestdagen in aantocht ook geen betere timing toch? Inschrijven dus! Dat kan tot 1 december , maar let wel op: first come, first serve! Deelname is echter niet geheel vrijblijvend. De verkoopstand heeft een waarde van 1050 euro. We verwachten dus jullie engagement om aanwezig te zijn. Bij afwezigheid vragen we een tegemoetkoming van de kosten. In het kort: WAT? Een gezellige kerstmarkt met producten van jonge Antwerpse ondernemers WAAR? Het Steen, Steenplein 1, 2000 Antwerpen WANNEER? 14 en 15 december tussen 12u00 en 18u00 ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- SOHO! Leerevent 2024 – Samen bouwen aan een ondernemend hoger onderwijs
Op vrijdag 13 december 2024 organiseert VLAIO samen met TAKEOFFANTWERP_ en het Forum OHO de vierde editie van het SOHO! Leerevent. Dit jaarlijkse event is dé gelegenheid om stil te staan bij tien jaar student-ondernemerschap en te kijken naar de toekomst van ondernemerschap in het hoger onderwijs in Vlaanderen. Voor docenten, studenten, beleidsmakers en andere betrokkenen die ondernemende vaardigheden willen stimuleren – met of zonder voorkennis – biedt deze dag concrete handvatten en "quick wins" om het ondernemende denken en handelen van studenten te bevorderen, zowel binnen als buiten het curriculum. Wat kun je verwachten? Het programma bestaat uit inspirerende talks, praktische workshops en een panelgesprek, waarbij uiteenlopende perspectieven en ervaringen centraal staan. Bezoekers kunnen hun eigen programma samenstellen, gericht op hun eigen interesses. Daarnaast is er ruimte om te netwerken en te connecteren met andere organisaties en partners binnen het ecosysteem voor student-ondernemerschap, zodat we samen verder kunnen bouwen aan een ondernemende toekomst binnen het hoger onderwijs. Programma 09:00 – 09:30 Ontvangst met koffie 09:30 – 10:00 Verwelkoming en matchmaking 10:15 – 11:45 Keuzeprogramma (deel 1) 12:00 – 13:00 Lunch en netwerkmoment 13:15 – 14:45 Keuzeprogramma (deel 2) 15:00 – 16:00 Panelgesprek 16:00 – 17:30 Afsluitende receptie en netwerkmoment Praktisch Het event vindt plaats in congrescentrum Vestar , op wandelafstand van station Antwerpen Centraal. Deelname is gratis, inclusief lunch en catering. Ook als je niet de hele dag aanwezig kunt zijn, ben je welkom; er is een coworking-ruimte beschikbaar voor bezoekers. Mis deze kans niet om inspiratie op te doen en samen te werken aan de toekomst van ondernemend hoger onderwijs! INSCHRIJVEN KAN VIA DEZE LINK
- ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PERSONAL BRANDING
Nils Dedroog staat als student-ondernemer aan de startblokken met zijn onderneming en heeft moeite met zijn personal branding. Hoe kan zijn onderneming snel meer zichtbaarheid krijgen? Ervaringsexpert An Luyten zal de prangende vragen van Nils beantwoorden onder begeleiding van Nathalie De Schepper. An heeft zelf al een hele ondernemende carrière achter de rug en startte haar eigen onderneming SAM Sensory & More met prikkelarme kleding en accessoires. Nils startte recent zijn onderneming Get On Track , een openlucht fitness. Als fervente krachtsporter is hij het beu om elke dag tussen dezelfde vier muren van de fitness te sporten. Zo ontstond zijn idee om de fitness naar buiten te brengen en startte hij zijn eigen mobiele fitness: een aangebouwde aanhangwagen met fitnesstools voor groepslessen in de buitenlucht. Hoofdzakelijk focust hij op bedrijven, maar ook particulieren kunnen bij hem terecht. Nils en An startten allebei hun onderneming vanuit een persoonlijke ervaring en tekortkoming. Maar hoe geraakt Nils’ onderneming nu echt on track ? Hoe kan hij zijn brand naar buiten brengen en zichtbaar maken? Hoe kan hij nieuwe klanten lokken? An had ook hetzelfde probleem bij de start van haar onderneming en kan ons vandaag dus als ervaringsdeskundige verderhelpen met haar persoonlijke verhaal. De eerste stap die An zette naar meer visibiliteit van haar merk is naar de pers stappen. Vooraleer grote sommen geld aan branding en marketing uit te geven, zocht ze naar manieren om gratis onder de radar te komen. Ze schreef zelf een perstekst en stuurde die zelf naar de pers. Een uniek verhaal wekt vaak de interesse op van de pers en zo geschiedde. Niels zette deze belangrijke eerste stap ook al. Hij mailde naar ATV, HLN en Gazet van Antwerpen en kreeg zo gratis publiciteit. Je bouwt een online legacy op: mensen zoeken je merk online op en komen bij die artikels terecht. Maar nu stoot Nils tegen een muur: wat kan hij nog meer doen dan naar de pers sturen? An : “Het helpt ook als je inspeelt op de juiste timing. In mijn geval is dat de start van het nieuwe schooljaar. Je kan je content daarop afstemmen. Over het algemeen zit het moment voor Get On Track ook heel goed want mensen zijn meer bezig met welzijn.” Nathalie : “Welke andere acties heb jij nog ondernomen om je merk meer zichtbaar te maken?” An : “Instagram is ook een belangrijk medium. Stuur mensen en bedrijven persoonlijk aan en vraag of ze jouw merk al kennen en het misschien eens willen uittesten. Als ze akkoord gaan, stuur ik een proefpakket dat ze kunnen uitproberen. Ze schrijven dan een review of een blog op hun website of delen deze via hun sociale media met hun volgers. Eigenlijk creëer je zo ambassadeurs van je merk. Dat zijn ook gratis manieren om je zichtbaarheid te vergroten.” Nathalie : “Hoe selecteer je die mensen en bedrijven dan? Hoe bepaal je naar wie je zo’n proefpakket stuurt?” An : “Ik kijk naar de doelgroep. Enerzijds stuur ik naar mensen die een groot netwerk hebben, maar anderzijds ook naar de mensen met een klein netwerk die grondig de tijd nemen om alles eens uit te testen en er een heel mooie en uitgebreide review over schrijven. Ik zoek steeds een tussenweg tussen de grotere en kleinere bedrijven.” Nathalie : “Behalve die externe kanalen en sociale media, heb je ook eigen kanalen waar je op inzet?” An: “Mijn beginnersfout was om veel te laat een e-maillijst te verzamelen. Ik zet nu echt actief in om e-mailadressen te verzamelen. Bijvoorbeeld via gratis downloads voor een vakantieplanning voor het gezin. Vooral onze blogs genereren veel nieuwe klanten. Omdat we zo uniek zijn op de markt en veel content maken, komen we vanboven in Google Search bij zoektemen zoals prikkelarme kleding." Nils : “Alle particulieren die zich inschrijven krijgen automatisch een mail met een deal: als ze mij kunnen aanprijzen bij een bedrijf en dat bedrijf mij vervolgens boekt, dan krijgen ze een gratis tienbeurtenkaart.” Nathalie : “Heb je al gehoord van de puppy dog close ? In Nils zijn geval zou dat betekenen dat een particulier persoon iemand anders voor de eerste keer gratis kan meenemen. Iets proberen kan een positief effect hebben en aansteken tot meer. Door iets te proberen, gaan mensen sneller intekenen op iets." Niels : “Klanten krijgen sowieso al één gratis proefles. Maar om die proefles te boeken, moeten mensen mij dus eerst vinden en moet ik dus zichtbaar zijn. De mensen tot bij mij krijgen is nog heel moeilijk.” An : “Je kan eens proberen een give-away te doen met grote partners die veel volgers hebben. Partnerships kunnen veel betekenen en voor exposure zorgen.” Nathalie : “Nog een belangrijke zaak: budgetten alloceren. Hoe bepaal je hoeveel geld je aan een bepaald kanaal geeft?” An : “Vooraleer je begint met betalend adverteren, moet je echt heel goed weten wie je doelgroep is zodat je gericht kan handelen. Ik heb eerst gezorgd dat mijn website helemaal in orde is, want de eerste stap die mensen zetten is een website bezoeken. Onze grootste budgetten gaan naar buitenlandse beurzen. Daar kan je ook subsidies voor krijgen. Maar ik probeer zo weinig mogelijk met betalende advertising te werken en eerst zoveel mogelijk te testen zonder budget.” An : “Hou ook zeker bij hoeveel mensen je effectief bereikt. Kijk naar je omzet, het aantal websitebezoekers, het aantal lezers van je blogs, de instroom van nieuwe gebruikers en via welke kanalen ze op je website terechtkomen, etc. In Google Analytics kan je heel veel statistieken bijhouden. Hou dus deze alle data bij als je experimenteert met verschillende kanalen.” Nathalie : “Doe jij ook aan fysieke reclame?” An : “Flyers werken ook nog steeds. Ik leg bijvoorbeeld flyers en affiches in groepspraktijken en op beurzen. Maar om flyers te drukken, heb je budget nodig dus online adverteren blijft het goedkoopste. Durf ook je mond open te trekken: spreek mensen aan en vraag hen om mondeling reclame te maken voor je product of dienst. En als laatste, probeer creatief te zijn en met weinig middelen veel te bereiken .” ________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ INTELLECTUAL PROPERTY
In de Boekentoren in Het Steen verzamelt Nathalie De Schepper een student-ondernemer en een expert aan tafel om het over een moeilijk onderwerp uit de ondernemerswereld te hebben. Wat hebben zij vandaag gemeen? Wannes De Locht is trompettist aan het conservatorium én student-ondernemer met zijn eigen bedrijf Boardkey , een platform dat jonge muzikanten in contact brengt met orkesten en podiumplaatsen. Bij het starten van een eigen onderneming komt heel wat kijken en Wannes heeft nog veel vragen omtrent het intellectuele eigendom van zijn platform. Advocaat Mathieu Mortelé van Pitch.law zal als expert al zijn prangende vragen rond intellectual property beantwoorden. Intellectual property, oftewel de intellectuele eigendomsrechten, is het identificeren en daarna beschermen van de eigendomsrechten van een product of dienst. Er bestaan verschillende vormen van intellectual property. Hoe commercialiseer je een product of dienst en hoe dwing je uiteindelijk de rechten ervan af? Dat komen we vandaag te weten! Mathieu : “Intellectual property bestaat eigenlijk al vanaf de periode dat we als mensheid zijn afgestapt van het jager-verzamelaarprincipe en ons zijn beginnen specialiseren. De intellectuele eigendomsrechten zorgen er eigenlijk voor dat een onderneming zich onderscheidt van een andere onderneming binnen dezelfde activiteit. Elke onderneming specialiseert zich in een bepaald gebied en trekt een bepaald gespecialiseerd publiek aan. Boardkey is bijvoorbeeld een platform voor een specifieke sector met een specifiek publiek. Het is belangrijk om je product of dienst te identificeren, te specialiseren en zo een doelpubliek aan te trekken. Twee bakkers in eenzelfde straat gaan zich bijvoorbeeld ook onderscheiden van elkaar.” "Wanneer je een product of dienst ontwikkelt, moet je eerst nadenken wat je wil doen en je product of dienst identificeren en specificiëren." - Mathieu Binnen intellectual property heb je vier grote categorieën: het auteursrecht, het modelrecht, het gemeenschapsmodel en het patent (= het octrooi). Mathieu : “Het auteursrecht is de bescherming van de intellectuele inspanning van een persoon en beschermt dus de persoon die het product heeft bedacht. Als iemand bijvoorbeeld het platform Boardkey kopieert, dan is dat een inbreuk op Wannes’ auteursrechten.” Mathieu : “Je hebt ook nog twee specifiekere vormen van auteursrecht: het modelrecht en het gemeenschapsmodel. Het modelrecht beschermt het uiterlijk van een product en kan een belangrijk bewijs zijn als je moet optreden tegen iemand die dezelfde verschijningsvorm van jouw product gebruikt. Als je dat niet doet, dan val je terug op het gemeenschapsmodel: een niet-geregistreerd model dat een product enkel beschermt tegen namaak. Nathalie : “Hoe kan je de basis van je eigen auteursrecht vastleggen? Is daar een bepaalde procedure voor?” Mathieu : “Het goede – maar ook soms het lastige – aan auteursrecht is dat het een registratieloos systeem is in Europa. Je hebt dus eigenlijk niets nodig om je auteursrechten vast te leggen. Vanaf een product ontstaat, komt het auteursrecht tot stand op dat werk.” Nathalie : “Hoe los je dat registratieloos systeem dan op en hoe kan je het auteursrecht van je product of dienst uiteindelijk bewijzen?” Mathieu : “Je moet ervoor zorgen dat je een tijdsstempel (een i-DEPOT) hebt. Vanaf je een basis hebt gecreeërd voor je product, dan dien je het elektronisch leesbaar bestand in bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) . Je krijgt dan een wettelijke tijdsstempel die bewijst dat je op dat moment jouw basisidee hebt ingediend. Let wel op: een tijdsstempel is slechts een bewijsstuk en geen eigendom. Een tijdsstempel toont vooral aan dat je als eerste met het idee kwam en kan dienen als bewijsstuk (dat dus nog weerlegd kan worden door een tegenpartij)." "Bij het auteursrecht is het ook geen vereiste dat jouw idee nieuw is. Het auteursrecht vereist enkel dat het een intellectuele schepping is. Je staat dus het sterkst met je i-DEPOT en voeg daarbij bijvoorbeeld mails toe die je hebt gestuurd naar je developer of een logboek van je creatieproces.” Nathalie : “Wannes ontfermt zich bij Boardkey vooral over het creatieve maakproces en het technische besteedt hij uit aan developers. Hoe bekijk je dat vanuit het perspectief van intellectual property? Bij wie liggen de auteursrechten dan?” Mathieu : “Als de developers de instructies van Wannes exact navolgen en geen eigen creatieve inbreng hebben, dan blijft Wannes de auteur. Maar als zij wél een eigen creatieve inbreng hebben dan is er sprake van cocreatie en worden zij beschouwd als medeauteurs. Je hebt altijd toestemming nodig van je medeauteurs voor de verdere uitwerking van je dienst of product.” Nathalie : “Wannes heeft ondervonden dat het niet altijd van een leien dakje gaat om met een team samen te werken en samen te creëren. Wat is er gebeurd en wat heb je daaruit geleerd over samenwerken in een team?” Wannes : “Het probleem met een jong team is vooral de onwetendheid met betrekking tot de contractuele en juridische zaken, wat allemaal nieuw en angstaanjagend is. We maakten amper afspraken op papier.” Mathieu : “Dat probleem komt inderdaad vaak voor bij samenwerkingen. Het is heel belangrijk om vanaf het begin een contract te maken met duidelijke afspraken met betrekking tot de intellectual property van het product waar je samen aan werkt. Je moet op voorhand al vastleggen op papier wat er gaat gebeuren als je samenwerking wordt stopgezet.” "Intellectual Property is enerzijds om je eigendomsrechten af te dwingen tegenover een andere partij , maar het is ook je ‘freedom to operate’ om je dienst of product effectief te kunnen exploiteren.” - Mathieu “Zet zeker vanaf de start van de ontwikkeling van je product of dienst alles op papier.” - Nathalie Nathalie : “een goede tip: maak een aandeelhoudersovereenkomst aan. Dat is een simpel starterscharter waarin deze zaken worden besproken. Maak daarin zeker afspraken over wat er gebeurt met je intellectual property als je partnership uiteen gaat, hoe de aandelen worden verdeeld, hoe alles wordt gecommuniceerd…” Nathalie : “Wannes, welke lessons learned heb je nog geleerd uit jouw samenwerking?” Wannes : “De grootste les was om een juridisch kader op te bouwen. Discipline is key in een startup en dat moet steeds in evenwicht zijn en van al de partijen komen. Als er een onevenwicht is, is er kans op misverstanden binnen je samenwerking. Je hebt een duidelijke en gemeenschappelijke visie op werkethiek nodig.” Nathalie : “Zijn er nog bepaalde struikelblokken die je als student-ondernemer bent tegengekomen waar je misschien andere student-ondernemers voor wil behoeden?” Wannes : “Het is ook heel belangrijk om je bewust te worden van je juridische en economische rechten en op zoek te gaan naar de juiste informatie.” Nathalie : “Hoe en waar heb je die kennis opgedaan? Welke tools of opleidingen heb je gebruikt?” Wannes : “Ik heb me ingeschreven in het postgraduaat Ondernemen aan AP Hogeschool. Hier leerde ik het kader en durfde ik het ook aan om buitenschoolse netwerkevents te bezoeken.” “Een tip voor jonge ondernemers: get out of the building en ga met veel mensen praten.” - Nathalie Nathalie : “Als laatste hebben we nog de vierde categorie van intellectual property: de patenten, oftwel het octrooi. Wanneer is een patent nu effectief relevant?” Mathieu : “Een patent staat voor een uitvinding: een oplossing voor een technisch probleem die nieuw is en toepasbaar in de industrie. Dat kan je heel ruim interpreteren, bijvoorbeeld een nieuwe soort ritssluiting met een nieuwe bewegingsvorm van je pols. Die nieuwe uitvinding wil je natuurlijk beschermen. Dan moet je jezelf weer de belangrijke eerste vraag van het intellectuele eigendomsrecht stellen: waar zit je markt en waar wil je naartoe en hoe identificeer je je product of dienst? In de volgende stap beschrijf je jouw uitvinding in een octrooiaanvraag, waarna een heel proces in gang wordt gezet. Als je aanvraag wordt goedgekeurd, dan heb je 20 jaar lang de monopolie op de markt. Laat je in dat proces zeker bijstaan door experten met kennis van zaken, want het is een heus doolhof aan valkuilen. Je kan bijvoorbeeld op de website van Pitch.law een template vinden voor je NDA (non disclosure agreement).” De belangrijkste zaken om te onthouden: Er zijn verschillende soorten intellectuele eigendom Het is belangrijk om bij de start van je onderneming meteen uit te zoeken welk intellectueel eigendomsrecht het meest interessant is voor jouw startup. Wacht er zeker niet te lang mee! Stel het contractuele kader niet te lang uit Laat je bijstaan door experts Mathieu geeft ook nog enkele tips mee om kennis op te doen. Zit je toch nog met vragen? Mathieu staat altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden! *Belangrijke bronnen: het wetboek, de website van pitch.law en andere advocatenkantoren, de website van VLAIO, FISCONET (zoek op auteursrechten). *Om je merk te vergelijken in brand databases kan je zoeken op: designview, BOIP.int , VBO. ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PARTNERWERVING
Mathias Mallentjer zit aan tafel naast Youri Vanlommel, Niels Geys en Vanessa Grigoryan. Youri is oprichter van Studant , een organisatie die bijles geeft, en van We fynd , een platform dat studenten matcht met een (studenten-)job of stage. Bij We fynd zoeken ze naar een job die echt bij je skills en interesse past. Niels en Vanessa zijn voorzitter en eventmanager bij SINC (Students for Innovation and Coöperation). SINC is een studentenorganisatie die studenten aanmoedigt om te ondernemen. Zij definiëren ‘ondernemen’ niet enkel als het starten van een onderneming, maar ook als ondernemend in het leven staan en kansen zien en grijpen. Maar hoe doen ze dat dan? Elk jaar organiseert SINC een aantal events waar studenten kunnen connecteren met mensen die hen verder kunnen helpen. Ze doen dus eigenlijk ook aan een soort matchmaking. SINC heeft een grote werking en een uitgebreid activiteitenaanbod dat draait op vrijwilligers. Daar hebben ze natuurlijk ook middelen voor nodig om dat waar te maken. Hoe pakken zij dat aan? Niels : “Wij beginnen in april met het samenstellen van ons team. We hebben bijvoorbeeld een partnership director en een partnership manager. In de zomermaanden hebben we evaluatiegesprekken met onze bestaande partners. We willen als organisatie echter ook groeien en nieuwe partners aantrekken, maar dat is heel moeilijk. Dat is vandaag onze vraag: hoe kunnen we nieuwe partners werven die meegeloven in ons verhaal? ” Mathias : “Youri, hoe zou jij een partner omschrijven?” Youri : “ Het is belangrijk om op voorhand goed te beschrijven wat je van een partner verwacht. Het bedrijf moet duidelijk weten wat jullie meerwaarde is voor hen en vice versa, want dat is voor een bedrijf heel moeilijk om in te schatten.” Mathias : “Wat zijn de standaard pakketten die SINC aanbiedt en wat zijn de mogelijkheden om in te stappen als partner? Hoe ziet een jaar eruit voor een partner die zich bij jullie intekent?” Niels : “Partners kunnen bij ons kiezen tussen drie partnership pakketten. We hebben een standaard pakket (content op sociale media, sprekers op onze evenementen…), een recruitment pakket (studenten van bij ons tot op de werkvloer van het bedrijf krijgen) en een content pakket (uitsluitend gefocust op content op onze sociale media om naamsbekendheid van het bedrijf te creëren).” Youri : “Dat is alvast goed om van te vertrekken. Maar maak ook zeker duidelijk wat jullie onderscheidt van andere verenigingen in Antwerpen. Wat is de extra laag die SINC aanbiedt? Wat is jullie onderscheidende troef?” Niels : “Ik denk dat wij als enige vereniging in Antwerpen toegang hebben tot een uniek netwerk van gemotiveerde studenten die ondernemend ingesteld zijn en alles van zichzelf willen geven. Wij zitten echt heel dicht bij die doelgroep.” Youri : “Je moet zorgen dat je dat dan heel sterk communiceert. Je kan bijvoorbeeld cijfers naar buiten brengen van het aantal ex-SINC’ers dat nu bij een bedrijf werkt. Dat is als bedrijf heel interessant om te weten. Dan weten ze dat ze het bereik hebben van een unieke groep ondernemende studenten als ze promo maken bij SINC.” “Maak heel duidelijk wat jou onderscheidt van anderen. En speel die troef uit.” - Youri Niels : “Is het beter om naar een partner te gaan met een heel aanbod aan opties of is het toch beter om met één op maat gemaakt pakket naar een bedrijf te gaan?” Youri : “Het kan in je voordeel spelen als je naar een bedrijf toegaat met een op maat bedacht pakket. Dat getuigt van een inspanning die je hebt geleverd op voorhand en dat je al hebt nagedacht over jullie match. En dan kan je bespreken met het bedrijf dat er binnen dat pakket nog aanpassingen kunnen gebeuren. Dat kan beter overkomen dan een aanbod van enkele onpersoonlijke basispakketten waar ze zonder overleg eentje uit moeten kiezen.” “Een persoonlijke benadering geeft vaak een goede indruk.” - Youri Niels : “We hebben onze missie en visie helemaal uitgeschreven, maar we hebben er nog moeite mee om deze vanuit onze kanalen duidelijk te maken. Hoe doen we dat best?” Youri : “De valkuil bij jullie is dat je met twee partijen werkt: je wil bedrijven aantrekken én informeren naar studenten. Het is moeilijk om op één kanaal twee dingen te delen. Dat zorgt voor onoverzichtelijkheid. Je moet op voorhand bepalen op welk kanaal de meeste mensen van een bepaalde doelgroep zitten en daarop focussen. Met We fynd plaatsen we bijvoorbeeld op Instagram en TikTok enkel posts voor studenten en bijna nooit bedrijfscontent, terwijl onze LinkedIn net vooral bedrijfsgerelateerd is. Voor een bedrijf zou het heel moeilijk zijn als ze zelf moeten zoeken wat voor hen bedoeld is en wat niet. Zorg er dus voor dat er geen posts voor de twee verschillende partijen door elkaar staan, zodat een bedrijf gemakkelijk online kan vinden wat jullie doen en wat jullie visie is. Zorg ook zeker dat je website overzichtelijk is want een bedrijf zal altijd een eerste indruk opdoen op je website. Uit een website kan je al veel dingen afleiden: hoe professioneel zijn jullie en zegt jullie website eigenlijk iets nuttig?” Vanessa : “Wat kan je doen om je bestaande partners binnen te houden?” Youri : “Je moet heel goed weten hoe je klant in elkaar zit en een persoonlijke band opbouwen met je klant. Probeer bijvoorbeeld te communiceren via Whatsapp en probeer wat informeler met de klant om te gaan. Je contact met het bedrijf verloopt zo veel vlotter dan uitsluitend via mail. Onderhoud de band met je partner en hou regelmatig contact.” Zo komen we aan het einde van deze podcast. Wat we zeker onthouden van vandaag: Weet goed wat jouw vereniging onderscheidt van andere verenigingen. Wees je bewust van het interne en externe aanbod en besef dat je verschillende communicatiekanalen hebt met verschillende doelgroepen. Verschillende storylines horen niet samen op één kanaal. Maak gebruik van getuigenissen van tevreden partners. Onderscheid jezelf. Breng in kaart wat je te bieden hebt. Houd de vinger aan de pols bij je klanten. Ken je klanten. Zorg dat je kan meedenken met je klanten. ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PRIJSZETTING
Margit Wuyts van Voka zit aan tafel in Het Steen naast Paris Le Beer en Robin Cuypers. Paris presenteerde als student-ondernemer haar onderneming op de Entrepreneurial Roundup en vertelde dat ze nog met heel wat vragen zit rond prijszetting. Ze richtte Carrousel Agency op en geeft onder deze naam een creatieve draai aan jouw sociale media en blaast nieuw leven in jouw brand. “Hey besties!,” groet ze iedereen aan tafel en zo benadert ze ook haar klanten, want ze maakt content op maat met een persoonlijke touch. De expert die al Paris’ vragen zal beantwoorden, is Robin van STREVER . Zij maken prijszettingsanalyses voor bedrijven en helpen mensen dus met het bepalen van hun prijzen. Om te beginnen, wat is prijszetting juist en waarom is dat zo belangrijk voor een startende ondernemer? Robin : “Prijszetting houdt in dat je voor het product of de dienst die je aanbiedt een bedrag opstelt dat als inkomst gaat gelden. Want je verkoopt een product/dienst aan een klant, maar je wilt dat niet voor niets doen en daar inkomsten voor terugkrijgen. Met een prijszetting bepaal je een vast bedrag waardoor je een duurzame onderneming kan uitbouwen, want als je prijszetting niet goed is dan zijn de groeikansen voor je onderneming ook moeilijker.” Paris : “ Met Carrousel Agency bied ik diensten op maat aan. Ik hou me voornamelijk bezig met sociale media en creeër posts. Ik vind het heel moeilijk om mijn prijszetting in te schatten. Hoe bepaal ik mijn prijszetting en hoe begin ik aan een correcte prijszetting?” Robin : “Het komt er eigenlijk op neer dat je met veel verschillende zaken rekening moet houden. Het is ook sectorafhankelijk met welke zaken je meer of minder rekening gaat houden. Iets dat echter wel voor iedereen gelijk is, zijn de kosten. Ten tweede moet je ook rekening houden met concurrentie. Kijk eens bij je concurrentie en wat zij vragen voor hun dienst of product. Ten derde moet je je doelgroep goed leren kennen. Niet elke doelgroep hecht evenveel belang aan de diensten die je aanbiedt. Je zal ook merken dat hoe verder je bedrijf zich uitbouwt, je steeds sterker op de markt zal staan en je prijs mee kan groeien met je naamsbekendheid, je klanten, etc. Deze zaken hebben dus allemaal invloed op je prijs.” “Er is geen eenzijdig antwoord op het bepalen van je prijszetting. Het zijn net veel verschillende factoren die samen helpen om je prijs te bepalen.” - Robin Robin voegt er ook nog aan toe: “Probeer je prijs niet te onderhandelen met klanten en kortingen te geven als de klant niet akoord gaat met de prijs. Probeer net die energie te steken in het overtuigen van die klant door bijvoorbeeld je marketing te verbeteren.” Margit : “Heb je nog tips hoe je je prijswaarden naar buiten kan brengen? Hoe kan je duidelijk maken waarom dit de prijs is van je dienst of product?” Robin : “Je moet grenzen stellen en op voorhand duidelijk maken aan je klanten wat je werkwijze is en hoe je met hen zal samenwerken. Zo leg je de lat zelf en maak je duidelijk hoe de klant met jou zal moeten werken. Bij contentcreatie kan je bijvoorbeeld in plaats van steeds ad hoc posts te maken al op voorhand met de klant een strategie en contentplanning bedenken. De klant ziet zo ook dat je professioneel werkt en van aanpakken weet. Zo verhoog je uiteindelijk ook de waarde voor die klant.” Robin : “Om jezelf op de markt te positioneren, kan je ook nadenken over de sterktes van je bedrijf. Zeker als je alleen werkt kan je je persoonlijke troefen uitlichten en de goede en sterke punten van jezelf als persoon inzetten om de klant te overtuigen. Je persoonlijkheid is dus ook een troef die je mag uitspelen en dat mag je heel expliciet communiceren. Zo geef je de klant extra redenen om specifiek met jou samen te werken.” Margit : “Heb je nog advies over het verhogen en verlagen van je prijs en welke timing daar het beste voor is?” Robin : “Je moet goed nadenken vooraleer je je prijs gaat verhogen. Je doet dat best zo weinig mogelijk. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die verschillende keren per jaar hun prijzen wijzigen en zo klanten verliezen. Als je tóch je prijs verhoogt, moet er een onderbouwde redenering achter zitten en moet je die duidelijk communcieren. Nog een tip: pas je nieuwe prijzen toe bij je nieuwe klanten en niet bij bestaande klanten, zodat je niet het risico loopt klanten te verliezen. Je communcieert je prijsverhoging dan best op een goed moment, bijvoorbeeld na een succesvolle campagne. Doe dit liefst via een gesprek zodat je een persoonlijke band creëert met de klant. Doe dit ook goed op voorhand zodat de klant zich niet onder druk gezet voelt.” Margit : “Paris werkt nu alleen, maar moet je in je prijszetting rekening houden als je extra mensen in dienst neemt?” Robin : “Als je extra mensen inschakelt, moet je daar inderdaad ook rekening mee houden in je prijszetting want die mensen moeten ook vergoed worden. Je moet daar ook een marge op nemen. Die marge is echter geen pure winst want er komt dan nog een extra taak bij kijken: coördinatie. Je steekt ook tijd in het briefen en opvolgen van de extra werker. Die tijd moet je dekken met die marge." Margit : “Hoe weet je zeker of je prijszetting goed gekozen is? Wat zijn de parameters voor een goede prijszetting?” Robin : “Een 100% correcte prijs ga je nooit hebben omdat er altijd beweging zit in je bedrijf. Er zijn factoren als de groei van je bedrijf, de groei van je klanten, etc. Een interessante parameter is het convertiepercentage: het percentage echte klanten op het aantal aanvragen die binnenkomen van potentiële klanten. Het convertiepercentage geeft een eerste indicatie of je prijs al dan niet goed is gekozen. Als je percentage heel laag is, bijvoorbeeld 10%, kan je concluderen dat je prijs te hoog is. Als het percentage heel hoog is, bijvoorbeeld 90%, dan is dat ook geen goed teken want dan is je prijs waarschijnlijk te laag. Een tweede parameter is je gevulde agenda en je capaciteit. Als je agenda gevuld is met klanten tot het einde van het jaar, dan is je prijs waarschijnlijk ook te laag.” “Als je met iemand wilt praten over je prijszetting, doe dat dan niet met de klant zelf (want die hebben een verborgen agenda en denken in hun eigen voordeel). Praat met experts, boekhouders, andere ondernemers, opleidingstrajecten, STREVER…” - Robin Margit : “Zet je best je prijzen op je website of niet?” Paris : “Ik heb geen prijzen op mijn website omdat ik op maat werk en per unieke opdracht een prijs bepaal.” Robin : “Voor maatwerk is het inderdaad afgeraden prijzen op de website te zetten. Je kan wel met een ‘vanaf zoveel euro’ prijs zetten, maar daar moet je mee oppassen want de klant kan verschieten als de prijs toch veel hoger ligt. Als je een afgebakend product hebt, kan je wel prijzen op je website zetten. Als je geen prijzen online plaatst, is de kans groot dat een klant contact gaat opnemen. Dat kan een voordeel zijn. Je kan dan heel persoonlijk gaan verkopen en een persoonlijke band creëren met de klant.” Robin : “Mijn laatst tip: zorg dat je prijs de kosten goed dekt. De kost van je product of dienst staat gelijk aan je break even . Probeer je kosten eens te herberekenen naar je aanbod. Het slimste wat een startende ondernemer kan doen is niet perse te kijken naar de huidige kosten maar wel naar de toekomstige kosten waar je naartoe gaat evolueren. Probeer eens te simuleren wat je product of dienst gaat kosten als je voltijds in hoofdberoep zou gaan. Bereken de kosten van je loon, opleidingen, nieuwe laptop, co-working space, etc. en calculeer die al in je huidige prijs. Zo maak je je eigen groei mogelijk.” Nog enkele leestips: - Het YouTube kanaal van STREVER - Het boek Lean Pricing van Omar Mohaut - Sneak peak: Robin is zelf een boek aan het schrijven. Stay tuned! ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ FINANCIERINGSVORMEN VOOR EEN EENMANSZAAK
Nathalie De Schepper verzamelt weer een expert en een student-ondernemer bij zich aan tafel. Aan haar rechtzijde zit Michiel Moens en aan haar linkerzijde Stijn Buijsrogge. Michiel studeerde grafische en digitale media en richtte zijn eigen zaak Creaturn op, waaronder hij op maat gemaakte urnes ontwerpt en produceert. Tijdens de Roundup in Het Steen had Michiel een vraag naar voor geschoven over financiering voor eenmanszaken. Creaturn is een eenmanszaak en geen vennootschap. De expert die alles over deze vraag kan beantwoorden, is Stijn van Venture Campus . Zij begeleiden bedrijven met het identificeren van subsidies en bekijken samen welke subsidies mogelijk zijn. Stijn benadrukt dat het belangrijk is om jezelf eerst deze vraag te stellen vooraleer je een subsidie aanvraagt: wat zijn de toekomstplannen van je onderneming en hoe past een subsidieprogramma in die toekomstplannen . Om te beginnen, wat is een subsidie? Stijn : “Een subsidie is een ondersteuning van een overheid of van een andere organisatie die gebonden is aan een project dat die organisatie wil stimuleren. Vaak zijn dat projecten die zich bezighouden met onternationalisering, ontwikkeling, innovatie, duurzaamheid… Als je voldoet aan een van deze vereisten en de aangevraagde subsidie is toegelaten, krijg je een subsidie. Een subsidie is een steun en moet je niet terugbetalen. Een subsidie kan toegewezen worden in de vorm van een bedrag of een ondersteuning. Subsidies zijn dus zowel interessant voor startende ondernemers als voor grote ondernemingen.” Nathalie : “Michiel is een startende ondernemer met een eenmanszaak. We merken vaak dat eenmanszaken niet altijd in aanmerking komen voor subsidies. Zijn er bepaalde subsidies die wél in aanmerking komen voor Michiel?” Stijn : “Jazeker, er zijn er verschillende. Maar opnieuw is dat afhankelijk van de toekomstplannen van je ondernemeing. Flanders Investment & Trade heeft bijvoorbeeld een aantal subsidies die eenmanszaken kunnen aanvragen. De kmo-groeisubsidie van VLAIO staat ook open voor eenmanszaken. Via deze subsidie probeert Vlaanderen kmo’s (kleine en middelgrote ondernemingen) te doen groeien door externe kennis aan te bieden. Hiervoor moet je project wel binnen een bepaald onderwerp kaderen: internationalisering, digitalisering of innovatie.” * Internationalisering: je product in het buitenland op de markt zetten * Digitalisering: het gebruik van data om je product slimmer te maken * Innovatie: een innovatief product in de huidige markt implementeren Nathalie : “Michiel, hoe ben jij innovatief?” Michiel : “Urnes op zich zijn geen nieuw product, het is zelfs een verzadigde markt. Maar ik innoveer door met een configurator en 3D printers te werken en het product persoonlijk te maken. Ik gebruik dus moderne technologie en digitalisering in een ‘ouderwetsere’ markt. “ Michiel : “Ik heb nog innoverende plannen voor de toekomst van mijn onderneming. Als ik een bepaalde subsidie krijg, wat gebeurt er dan met mijn langetermijnplannen?” Stijn : “We kijken naar ontwikkeling. Een ontwikkelingstraject bij VLAIO duurt twee jaar. Je moet dus goed kijken wanneer je een subsidie aanvraagt binnen de ontwikkeling van je product van idee tot prototype. Eenmaal je een subidie hebt gekregen, mag je beginnen aan je ontwikkeling. De subsidie stopt dan voor de commercialisering van je product. Op dat punt herevalueren we of het prototype nog innovatief is, want de markt verandert heel snel, en kijken we of het product commercialiseerbaar is. Nathalie : “Welke organisaties geven subsidies aan Belgische ondernemers?” Stijn : “Allereerst kijken we naar de locatie van de onderneming. Wij begeleiden Vlaamse subsidies, want in Brussel en Wallonië is het subsidielandschap anders. Dan kijken we naar de lokale subsidies : gemeenten geven ook subsidies om bepaalde onderwerpen te stimuleren. Daarnaast kijken we naar de Vlaamse subsidies , die vooral focussen op innovatie, groei en ecologie. VLAIO bevindt zich op dat niveau. En dan zijn er ook nog de Europese subsidies , voor brede projecten die focussen op innovatie.” Nathalie : “Hoe blijf je op de hoogte van al die subsidies? Is er een centraal punt waar deze allemaal gebundeld staan?” Stijn : “Helaas staat die informatie overal verspreid. Op de VLAIO website kan je er wel heel veel terugvinden.” Nathalie : “Michiel, wat zijn jouw plannen nog met Creaturn? Wat zijn jouw volgende stappen?” Michiel : “Mijn volgende stap is om vertrouwen te winnen in de uitvaartsector door producten te verkopen zonder personalisatie. Dat spreekt wel mijn filosofie tegen, maar ik heb gemerkt dat ik soms moet pivotten met mijn bedrijf om aan te voelen wat werkt in de markt. Ik heb gemerkt dat veel begrafenisondernemers eerst mijn standaardproducten willen uittesten om te zien of ik wel op tijd kan leveren, mijn kwaliteit wel goed is, of ik de afspraken nakom… Ik moet dus eerst het vertrouwen winnen van mijn doelgroep vooraleer ik kan beginnen personaliseren.” “Doen, durven en vragen stellen. Ik heb heel veel geleerd door gewoon mensen aan te spreken.” - Michiel Nathalie “Stel dat Michiel een van die subsidies wil aanvragen, welke documenten en informatie is er vereist bij een subsidiedossier?” Stijn : “Dat verschilt bij elk subsidiedossier. Er wordt gekeken naar je kapitaal, je resultaten en je project. Je kan op de website van VLAIO templates van subsidieaanvragen downloaden." “Een subsidie kan ook een weg zijn naar andere types financiering. Vaak duidt het verkrijgen van een subsidie op een zekere credibiliteit van je project en kan je investeerders gemakkelijker overtuigen.” - Nathalie Nathalie : “Als je kijkt naar de best practices van starters bij Venture Campus, wat zijn de belangrijkste lessons learned voor jonge ondernemers die subsidies aanvragen?” Stijn : “Projecten die een grote kans maken op subsidies, zijn projecten die ontwikkeld worden vanuit een gat in de markt. Daarnaast is het een voordeel als de zaakvoerder de nodige kennis heeft en zich laat helpen door externe partijen.” Nathalie : “Michiel, je hebt waarschijnlijk ook gemerkt dat netwerk en partnerships een belangrijke factor zijn in het slagen van een onderneming.” Michiel : “Ik heb de uitvaartsector beter leren kennen door een studentenjob te doen als drager bij een uitzendbureau. Ik leerde zo de juiste mensen en de markt kennen. Je moet als ondernemer echt naar buiten komen en met veel mensen praten.” Onthoud dus zeker: Er zijn veel verschillende subsidies, dus laat je informeren. Kijk goed of je in aanmerking komt voor een bepaalde subsidie en kijk naar de voorwaarden. Kom naar buiten en leer de markt (en de mensen) kennen ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- Kickoff Day van TAKEOFFANTWERP: het Festival voor de Antwerpse student-ondernemer
De Antwerpse concerttempel TRIX stond afgelopen week volledig in het teken van jonge ondernemers in spe tijdens de Kickoff Day van TAKEOFFANTWERP . Dit jaarlijkse event bood een platform voor talent. En eerlijk? Het was dik de moeite! Artistieke ondernemers in de spotlight Tijdens de middag legden we de focus op artistieke ondernemers, die steeds vaker hun weg vinden naar TAKEOFFANTWERP. In samenwerking met Cultuurloket werden er twee workshops georganiseerd waarin ondernemen in de kunst- en cultuursector centraal stond. Maar dat was niet alles: een boeiend panelgesprek bracht enkele initiatieven van de stad Antwerpen naar voren, een geanimeerde blik op de mogelijkheden voor onze studenten. Avond vol inspiratie en inzichten 's Avonds ging het programma in overdrive met een gevarieerd aanbod aan workshops. Onderwerpen als prijszetting, welzijn bij ondernemers, design thinking en zelfs AI kwamen aan bod. Als kers op de taart nam Raf Njotea , scenarist en schrijver, het podium over voor een inspirerend panelgesprek waarin hij het had over de uitdagingen en kansen voor jonge ondernemers. Naast hem stonden enkele student-ondernemers die hun eigen verhalen deelden, en niemand minder dan Mark Andries , administrateur-generaal van VLAIO , die het belang van ondernemerschap voor de toekomst van Vlaanderen onderstreepte. Van Expo tot Start-up Huddle: De Kracht van Verbinding Doorheen het hele event kon je ook terecht bij een expo waar meer dan 20 student-ondernemers hun projecten presenteerden aan het grote publiek. Van innovatieve tech-oplossingen tot sociaal geëngageerde start-ups, de diversiteit was inspirerend. Xerius stond eveneens klaar om alle prangende vragen over het (para)fiscaal statuut van onze student-ondernemers te beantwoorden, wat voor velen een geruststellend moment was. Voor het eerst verwelkomde TAKEOFFANTWERP ook Start-up Antwerp , die een 'academic edition' van hun Start-up Huddle organiseerden tijdens onze Kickoff. Internationaal talent wordt niet vergeten TAKEOFFANTWERP denkt verder dan de stadsgrenzen. Voor internationale studenten werd er een programma georganiseerd door Nathalie Deschepper . Hiermee toonde het event zijn open geest voor internationaal talent en benadrukte het de meerwaarde van diversiteit binnen het Antwerpse ondernemerslandschap. Waarom Antwerpen dé plek is voor studenten en ondernemers Met TAKEOFFANTWERP biedt Antwerpen een uniek ecosysteem voor jonge ondernemers. Niet alleen kunnen studenten hier rekenen op een bruisende stad met tal van culturele en professionele mogelijkheden, maar ook op een sterke steun vanuit een unieke samenwerking tussen onze onderwijspartners, de stad, verschillende organisaties en dienstverleners mét de steun van de Vlaamse overheid. Studeren én ondernemen in Antwerpen betekent omringd worden door een netwerk van gelijkgestemden die, net als jij, een verschil willen maken. Een dikke merci aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit onvergetelijke event. TAKEOFFANTWERP kijkt alvast uit naar de vele andere activiteiten die dit jaar op het programma staan. Antwerpse student-ondernemers, blijf dromen en vooral… blijf doen! TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- RECAP_LIVE TALKSHOW KICKOFF DAY 2024
Ready for takeoff! Dàt is de sfeer die de grote zaal van Trix vult op 14 oktober tijdens de KICKOFF DAY van TAKEOFFANTWERP . Met een knallend filmpje wordt de live talkshow ingezet. En als kerst op de taart bestaat TAKEOFFANTWERP 10 jaar, een heuse feesteditie dus! Raf Njotea loodst ons door de avondshow en zijn eerste woorden zetten meteen de toon: “Jullie zijn massaal afgezakt, zalig! We zitten in de sofa voor een aantal gezellige en boeiende babbels met student-ondernemers. Dat wordt leuk!” “Maar voor we de gasten in onze sofa ontvangen, zijn er student-ondernemers in de zaal?”, vraagt Raf. Het publiek is nog wat verlegen, maar dat komt wel goed! De zaal is gevuld met een divers publiek: sommigen hebben al een eigen onderneming, terwijl anderen vooral nieuwsgierig zijn om hun eerste stappen in het ondernemen te zetten en zich te laten inspireren. SOFAGASTEN RONDE 1: NIELS GEYS, DARIA MATVIITCHUK EN VICTOR VAN ROOST Twee student-ondernemers en één ondernemende student nemen plaats in de sofa. Niels Geys, de ondernemende student, is voorzitter van SINC (Students for Innovation and Coöperation). SINC is een studentenorganisatie die studenten aanmoedigt om te ondernemen. Zij definiëren ‘ondernemen’ niet enkel als het starten van een onderneming, maar ook als ondernemend in het leven staan en kansen zien en grijpen. Maar hoe doen ze dat dan? Elk jaar organiseert SINC een aantal events waar studenten kunnen connecteren met mensen die hen verder kunnen helpen. Ze doen dus eigenlijk aan een soort matchmaking, net zoals MoQi van Daria Matviitchuk aan matchmaking doet als de ‘tinder voor startups’. De euh wat? MoQi is een app met een matchend algoritme om startups te koppelen aan investeerders. Door te swipen kan je de juiste match vinden en contacteren. De derde sofagast is Victor Van Roost. Hij en zijn businesspartner richtten het herenkledingmerk Fiorente op. Fiorente betekent ‘bloei’ in het Italiaans en dat is het fashionstatement dat ze willen maken: door je stijlvol te kleden, laat je een bloeiende en deftige eerste indruk achter. Ook Victor is vandaag styled by Fiorente! Ze bieden een gevarieerde collectie aan met verschillende producten. Het is dus een hele uitdaging om als startup in deze lastige markt – er is al een heel groot aanbod aan herenkleding – door te breken. De markt betreden als startup kan moeilijk zijn en is een onderwerp dat vaak naar voren komt. Hoe onderscheid je een onderneming tussen al die andere startups? SINC organiseert bijvoorbeeld een evenement, Go With The Coach , dat student-ondernemers koppelt aan een ervaren ondernemer. Die expert geeft tips en tricks over het op de markt brengen van een onderneming en hoe je investeringen kan ophalen. Raf vraagt of de sofagasten ook enkele tips en tricks aan het publiek kunnen meegeven. Zijn er misschien misstappen die zij hebben begaan en waar ze toekomstige student-ondernemers voor willen behoeden? “Eén tip: durf fouten maken. Want iedereen maakt fouten! Zeker als student kan je je nog veel fouten veroorloven.” - Niels “Het grootste probleem van ondernemers is passief zijn en niet durven springen. Het belangrijkste dat je nu kan doen is gewoon beginnen en durven.” - Daria “Durf tegen de muur te lopen! Durf iets te proberen en durf fouten te maken. Zorg er gewoon voor dat je daarna niet terug dezelfde fouten maakt en eruit leert. Anders ga je nooit weten of iets werkt!” - Victor SOFAGASTEN RONDE 2: ALEC GELUYKENS, YENTHE MUYS EN SOPHIE SANKOH Yenthe Muys richtte Dumboys op, ook een kledingmerk. Hij draagt zelf een trui uit zijn kledinglijn en in de Try-Out Area vanavond kan je de rest van zijn collectie bewonderen (en passen). Hoe onderscheidt Dumboys zich op de markt? Yente: “Ik heb mijn eigen zeefdrukapparatuur thuis. Wij kopen dus zelf kleren aan, tweedehands of nieuw, en bedrukken die zelf. Zo zorgen we ook voor een extra touch: we werken de kledingstukken persoonlijk af en naaien er zelf etickettes in. We verzorgen dus heel het proces zelf.” Alec Geluykens is geen student-ondernemer, maar is druk bezig geweest met het buitenschoolse project BTS_200x . Deze fiets met vijf wielen kan je in het filmpje hieronder aan het werk zien. Op een artistieke manier kaart Alec een maatschappelijk probleem aan en tovert een glimlach op het gezicht van elke voorbijganger wanneer hij voor een rood stoplicht een koffietje zet op zijn fiets. Sophie Sankoh vertegenwoordigt vandaag Xerius . Je kan bij hen aankloppen als je van een idee een onderneming wil maken. Als ondernemingsloket en sociaal verzekeringsfonds begeleiden ze jou mee in het aanvragen en activeren van jouw ondernemingsnummer. Yenthe heeft zich ook laten bijstaan door Xerius om zijn onderneming vlot en correct aan te vragen. “Wat is eigenlijk het voordeel van het statuut student-ondernemer? Waarom bestaat dat statuut?”, vraagt Raf zich af. Sophie: “Veel jonge mensen die nog op de schoolbanken zitten, hebben al veel goede ideeën. Als je nog moet wachten tot je bent afgestudeerd, dan is de goesting misschien over en ga je misschien nooit de overstap maken. Het statuut is dus in het leven geroepen om die jonge ondernemers al te kunnen laten genieten van het ondernemerschap alvorens in de wijde (werk-)wereld toe te treden. Het statuut biedt ook veel fiscale voordelen zodat je kan bijverdienen zonder veel te moeten afgeven: je moet minder belastingen en sociale bijdrage betalen als student-ondernemer.” De sofagasten geven nog enkele tips mee: Alec: “Zorg dat je online vindbaar en aanwezig bent. Veel potentiële klanten en bedrijven gaan al eens kijken op de Instagram of website van je onderneming. Hou deze dan ook up to date.” Yenthe: “Zet gewoon die stap en trek je niets aan van wat anderen zeggen! Geloof in jezelf en chase your dreams.” Sophie: “Netwerken is ook heel belangrijk. Laat je hoofd zien en praat met mensen, je weet nooit wie je tegenkomt.” “Dat zijn mooie woorden om dit gesprek af te sluiten: zichtbaarheid en vindbaarheid – netwerken – chase your dreams.” - Raf SOFAGASTEN RONDE 3: JELMER VERVOORT, SOUKAINA EL BAHTY EN MARK ANDRIES Soukaina El Bahty studeert farmaceutische wetenschappen en gebruikt die kennis in haar onderneming Heal with Sou . Ze biedt orthomoleculaire therapie aan die de reguliere geneeskunde aanvult. Samen met haar klant gaat Soukaina op zoek naar de disbalans in het lichaam om deze uiteindelijk terug in balans te brengen en zo bepaalde symptomen te verhelpen. Jelmer Vervoort begeleidt onder Kreatif-Studio klanten van A tot Z in de startup of rebranding van hun bedrijf. Hij begon als foto- en videograaf, maar recent voegde hij extra activiteiten toe aan zijn onderneming en is ook als grafisch ontwerper en website designer actief. Hij wil klanten helpen hun product op de markt te brengen, zowel fysiek als digitaal. Hij incorporeert dus net zoals Soukaina de kennis uit zijn studie productontwikkeling in zijn eigen onderneming. Mark Andries is administrateur-generaal van VLAIO , het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen. VLAIO is een organisatie die behoort tot de overheid en heeft als doel om innoveren en ondernemen – en het liefst de combinatie van de twee: innoverend ondernemen – in Vlaanderen te stimuleren. Dat doen ze door diensten aan te bieden en ondernemers verder te helpen via geldsubsidies, informatie of afviesbegeleiding. Raf: “Hoe steunt VLAIO de student-ondernemers in Antwerpen?” Marc: “Wij zien student-ondernemers ook gewoon als ondernemers. Alles wat wij bieden aan ondernemers, bieden we ook aan student-ondernemers. Wij steunen ook TAKEOFFANTWERP, hét ecosysteem in Antwerpen.” Hoe weet je eigenlijk of je een ondernemer wil zijn of niet? De beste manier om dat te weten te komen, is door het te PROBEREN. En de beste periode om dat te proberen, is tijdens je studies. Met het statuut van student-ondernemer kan je zonder veel risico’s een onderneming starten. Daarnaast wordt je als student-ondernemer ook heel goed ondersteund en begeleid. Jelmer: “Ik vind het ook heel aangenaam om mijn eigen baas te zijn en mijn eigen uren te kiezen. Het idee om zelf te kunnen starten en te doen wat je wil doen is heel belangrijk voor mij. En de fiscale voordelen zijn ook interessant om te starten als student-ondernemer: de boekhouding is vele gemakkelijker en de sociale bijdrage is veel goedkoper. Dus als er een moment is om het ondernemerschap uit te proberen, dan is het wel tijdens je studies. Het is ook heel gemakkelijk nu om te starten. Je kan alles online terugvinden en er zijn veel organisaties die je stap voor stap verderhelpen. De drempel is heel laag geworden om je in te schrijven als student-ondernemer.” Soukaina: "Ik heb mezelf veel beter leren kennen door te ondernemen. Je leert ook zelfvertrouwen kweken, wat belangrijk is om je onderneming verder te zetten. De combinatie ondernemen en studeren heeft mij veel geleerd over mezelf en wat haalbaar is voor mij. Je leert ook creatief omgaan met veel dingen.” “Op zes jaar tijd zijn we in Vlaanderen van 3500 naar 6500 student-ondernemers geëvolueerd. En Antwerpen heeft het grootste aantal student-ondernemers van heel Vlaanderen, dat verdient zeker een applaus!” - Marc ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- Save the date 25 februari 2025 : tech die je versteld doet staan.
TechNight Antwerpen komt eraan! Dit is dé kans voor Antwerpse studenten om zich op dinsdag 25 februari onder te laten dompelen in de wereld van technologie en innovatie. Bereid je voor op een avond vol inspirerende sprekers, demo's en veel netwerkmogelijkheden. Wat te verwachten? Keynotes van top-experts, live demo’s, en netwerkmogelijkheden met professionals, ondernemers en mede-studenten. Waarom je dit niet wilt missen? Leer van de besten, doe hands-on inspiratie op, breid je netwerk uit, pitch je ideeën en schitter misschien zelf op het podium! En wie weet, misschien ontdek je wel de volgende grote tech-innovatie… of gewoon een nieuwe favoriete snack bij de catering. 't Zal wel zijn! Jouw input is belangrijk! We willen graag weten welke onderwerpen en sprekers jij interessant vindt. Heb je suggesties voor onze line-up on stage of topics die we zeker moeten behandelen? Laat het ons via het contactformulier weten en help ons om TechNight Antwerpen nog beter te maken! Blijf op de hoogte ... Volg ons via de nieuwsbrief en facebook voor de laatste updates en meer informatie. Zorg dat je erbij bent en blokkeer de datum alvast in jouw agenda. -- TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen