
ZOEKEN_
Wie zoekt, die vindt
422 resultaten gevonden voor ""
- 03/04_ VAN STUDENT NAAR ZELFSTANDIGE
GRATIS EVENT STARTEN ALS ZELFSTANDIGE NA JE STUDIES? DIT IS JOUW STARTSCHOT! Afgestudeerd en klaar om als zelfstandige aan de slag te gaan? Je staat er niet alleen voor! TAKEOFFANTWERP_ organiseert op donderdag 3 april een interactieve infosessie waarin je ontdekt hoe ondernemen in Antwerpen werkt. In samenwerking met PIA Group , Belfius Business , Stad Antwerpen en Xerius krijg je voor elke vraag een antwoord: _Waar en hoe registreer ik mijn onderneming? _Wat zijn de verschillende financieringsopties als ik geen spaargeld heb? _Hoe werkt btw-aangifte en hoe vaak moet ik deze indienen? _Moet ik een boekhouder nemen of kan ik mijn boekhouding zelf doen? … In een informele en veilige omgeving ga je in gesprek met experts en andere starters. Stel je vragen en zet je eerste stappen als ondernemer! ÉÉN AVOND, ALLES WAT JE MOET WETEN. Je bent welkom om 18u30 @HUMGY Stadsfeestzaal. De deuren openen om 18u30. Om 19u00 begint een sessie rond ‘good to knows’ voor het opstarten van je eigen onderneming. Daarna kan je in kleine groepjes de experten specifieke vragen stellen over alle praktische zaken die je moet regelen voor de opstart van je eigen zaak. Achteraf kan je netwerken. HERBELEEF DE VORIGE EDITIE Binnenkomen, opwarmen, in gesprek met experts en napraten. Check onze aftermovie!
- STEM-vonk knettert bij Tech Night: geslaagde eerste editie!
Wat begon als een experiment is nu al uitgegroeid tot een vaste waarde. Met drie podia, meer dan twintig sprekers en ruim duizend ingeschreven bezoekers zat de zaal bomvol tech lovers. STEM-entrepreneurship stond centraal in inspirerende talks, demonstraties en panelgesprekken—en de energie bleef tot diep in de nacht voelbaar. We willen iedereen bedanken die dit mogelijk maakte: van de sprekers en partners tot de deelnemers en het team voor én achter de schermen. Een speciale dank ook aan Moving Forward voor het vrijmaken van een gedeelte van Antwerp Expo, vlak voor hun eigen event. Benieuwd naar meer? Hou ons in de gaten, want binnenkort volgt een uitgebreid verslag met artikels én uiteraard een aftermovie! -- TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- TECHNIGHT 2025
Are you ready to be inspired by the brightest minds in technology? On 25 February (6PM - 11PM) at Antwerp Expo, leading and emerging tech heroes will unveil their vision for the future in captivating keynotes that will leave you brimming with ideas and possibilities. 🎤 Enlightening KeynotesExperience visionary talks from industry leaders who are shaping tomorrow’s world. Gain insights that will empower you to stay ahead in the ever-evolving tech landscape. 🌟 Our Local HeroesMeet young entrepreneurs and researchers with groundbreaking ideas. These pioneers are tackling today’s challenges with fresh perspectives and innovative solutions. Be among the first to discover their bold projects! 🤝 Info Booths & Demo ZonesDive into the latest tech applications at interactive booths hosted by companies, startups, and partners. This is your chance to explore, ask questions, and connect with the movers and shakers of the industry. TECHNIGHT is your ultimate evening for networking, learning, and igniting your passion for technology. Don’t miss this opportunity to advance your career, discover new possibilities, and be inspired by the future of innovation. 🎟️ Reserve your spot now! FREE EVENT BY TAKEOFFANTWERP_ TAKEOFFANTWERP is an initiative by the Antwerp University Association, in collaboration with the City of Antwerp, University of Antwerp (UAntwerpen), KdG University of Applied Sciences, AP University of Applied Sciences and Arts, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Chamber of Commerce Antwerp-Waasland, and SINC. This ecosystem is supported by VLAIO. #youngentrepreneurship
- Afstuderen en ... starten als zelfstandige?
Droom je ervan om je eigen zaak te starten na je studies ? Dan is het tijd om de sprong te wagen! Maar voordat je officieel van start gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wat moet je regelen? Hoe zit het met btw, boekhouding en een sociaal secretariaat? En welke steun kan je krijgen in Antwerpen? Om al jouw vragen te beantwoorden, organiseren MOVING FORWARD en TAKEOFFANTWERP_ opnieuw exclusieve starterssessies voor laatstejaars en jonge ondernemers. In een hands-on format krijg je praktische inzichten en advies van experts in boekhouding, fiscaliteit, ondernemingsloketten en financiering. Woensdag 26 februari 2025 @ Antwerp Expo tijdens MOVING FORWARD . Schrijf je HIER gratis in. Maak kennis met onze partners Om jouw ondernemersavontuur zo vlot mogelijk te laten starten, werken we samen met drie toporganisaties die starters zoals jij ondersteunen met advies, tools en begeleiding. 📌 PIA Group Met meer dan 60 lokale kantoren staat PIA Group letterlijk dicht bij alle zelfstandigen en ondernemers. Achter de schermen biedt hun hoofdkantoor in Gent ondersteuning op vlak van IT, HR, administratie en digitale tools, zodat jij je kan focussen op het uitbouwen van jouw zaak. 📌 Xerius Xerius is jouw go-to partner voor alles rond sociale zekerheid en wettelijke administratie. Als ondernemingsloket zorgen ze ervoor dat je officieel als zelfstandige geregistreerd wordt en als sociaal verzekeringsfonds regelen ze je sociale bescherming, van pensioen tot ziektekosten. Meer dan 238.000 zelfstandigen vertrouwen op hun expertise – binnenkort jij ook? 📌 Belfius Droom je ervan om je eigen zaak te starten? Belfius helpt je op weg met een handige startersgids vol tips, financiële oplossingen en tools om je business te lanceren. Open eenvoudig een Business-rekening in een Belfius-kantoor of online, en zet je eerste stappen als ondernemer met de juiste ondersteuning. Hoe werkt het? In kleine groepjes schuif je langs verschillende experts om al je vragen te stellen. Je krijgt meteen de juiste informatie om vlot van start te gaan. Vooraf ontvang je een handige lijst met ‘good to knows’ over ondernemen. Workshops on repeat – zodat jij nooit hoeft te stressen! Elk uur start er een nieuwe sessie, telkens met dezelfde inhoud. Zo hoef je je geen zorgen te maken als je wat later bent of als je eerst nog een koffie (of moed) nodig hebt. Kies gewoon het tijdstip dat jou het beste uitkomt en spring in wanneer het past. Geen stress, wél waardevolle inzichten! 💡🚀 13u00 - 14u00 ( SOLD OUT ) 14u00 - 15u00 15u00 - 16u00 16u00 - 17u00 17u00 - 18u00 Deze sessies zijn speciaal voor wie serieus overweegt om als zelfstandige of vrij beroeper te starten . Schrijf je snel in voor één van deze sessies en zorg ervoor dat je goed voorbereid aan jouw ondernemersavontuur begint. Woensdag 26 februari 2025 @ Antwerp Expo tijdens MOVING FORWARD . Schrijf je HIER gratis in.
- Afstuderen ... en wat nu?
Je diploma is (bijna) binnen – proficiat! 🎓 Maar wat komt er daarna? Moving Forward helpt je om de juiste keuze te maken. Ontdek op woensdag 26 februari in Antwerp Expo (13u00 - 18u00) alles over je eerste job, verder studeren, ondernemen of een buitenlands avontuur . Goed nieuws: jij en 11.000 andere laatstejaars in Antwerpen hebben die middag lesvrij! Dit is hét moment om je carrière- of studieplannen serieus te nemen en de juiste keuzes te maken. Zien we je op 26 februari in Antwerp Expo? Schrijf je dan gratis in via ... www.movingforward.be Wat kan je verwachten? Ontmoet meer dan 200 werkgevers en ontdek welke jobs bij jou passen Verken je studiekeuzes: master, micro-credentials of werken & leren combineren? Start je eigen zaak en krijg advies over financiering, administratie en je eerste factuur Ontdek internationale kansen voor werken, studeren en vrijwilligerswerk in het buitenland Laat je inspireren op de Campfire Stages & in het Meeting Center met talks, workshops en expertsessies Extra’s om jouw toekomst een boost te geven. ‘Shine Online’ fotoshoot (met VDAB) – een professionele foto voor je CV en LinkedIn CV-check door HR-professionals – krijg directe feedback Speeddates met werkgevers – leg in enkele minuten een waardevolle connectie Wie organiseert dit? Moving Forward is een initiatief van AUHA (de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen), in samenwerking met Universiteit Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool en Antwerp Maritime Academy (HZS). Dankzij de steun van meer dan 250 partners krijg jij de kans om jouw toekomst een vliegende start te geven!
- 14/12 & 15/12_START-UP YOUR X-MAS
Altijd al jouw product willen verkopen op een prachtige plek in ’t stad? Dat kan binnenkort! Antwerpen is een geweldige verkoopstad. Wil je graag ook eens proeven van wat de stad jou te bieden heeft om zelf in real life te verkopen? Zou jij graag eens jouw product laten schitteren op een verkoopplek in de stad? Dat kan! TAKEOFFANTWERP en Het Steen slaan de handen in elkaar voor START-UP YOUR X-MAS. Op 14 en 15 december kan jij jouw producten en diensten verkopen op de verkoopmarkt in Het Steen . Een betere locatie kan niet: het bruisende centrum van dé retailstad! En met de feestdagen in aantocht ook geen betere timing toch? Inschrijven dus! Dat kan tot 1 december , maar let wel op: first come, first serve! Deelname is echter niet geheel vrijblijvend. De verkoopstand heeft een waarde van 1050 euro. We verwachten dus jullie engagement om aanwezig te zijn. Bij afwezigheid vragen we een tegemoetkoming van de kosten. In het kort: WAT? Een gezellige kerstmarkt met producten van jonge Antwerpse ondernemers WAAR? Het Steen, Steenplein 1, 2000 Antwerpen WANNEER? 14 en 15 december tussen 12u00 en 18u00 ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- Kickoff Day van TAKEOFFANTWERP: het Festival voor de Antwerpse student-ondernemer
De Antwerpse concerttempel TRIX stond afgelopen week volledig in het teken van jonge ondernemers in spe tijdens de Kickoff Day van TAKEOFFANTWERP . Dit jaarlijkse event bood een platform voor talent. En eerlijk? Het was dik de moeite! Artistieke ondernemers in de spotlight Tijdens de middag legden we de focus op artistieke ondernemers, die steeds vaker hun weg vinden naar TAKEOFFANTWERP. In samenwerking met Cultuurloket werden er twee workshops georganiseerd waarin ondernemen in de kunst- en cultuursector centraal stond. Maar dat was niet alles: een boeiend panelgesprek bracht enkele initiatieven van de stad Antwerpen naar voren, een geanimeerde blik op de mogelijkheden voor onze studenten. Avond vol inspiratie en inzichten 's Avonds ging het programma in overdrive met een gevarieerd aanbod aan workshops. Onderwerpen als prijszetting, welzijn bij ondernemers, design thinking en zelfs AI kwamen aan bod. Als kers op de taart nam Raf Njotea , scenarist en schrijver, het podium over voor een inspirerend panelgesprek waarin hij het had over de uitdagingen en kansen voor jonge ondernemers. Naast hem stonden enkele student-ondernemers die hun eigen verhalen deelden, en niemand minder dan Mark Andries , administrateur-generaal van VLAIO , die het belang van ondernemerschap voor de toekomst van Vlaanderen onderstreepte. Van Expo tot Start-up Huddle: De Kracht van Verbinding Doorheen het hele event kon je ook terecht bij een expo waar meer dan 20 student-ondernemers hun projecten presenteerden aan het grote publiek. Van innovatieve tech-oplossingen tot sociaal geëngageerde start-ups, de diversiteit was inspirerend. Xerius stond eveneens klaar om alle prangende vragen over het (para)fiscaal statuut van onze student-ondernemers te beantwoorden, wat voor velen een geruststellend moment was. Voor het eerst verwelkomde TAKEOFFANTWERP ook Start-up Antwerp , die een 'academic edition' van hun Start-up Huddle organiseerden tijdens onze Kickoff. Internationaal talent wordt niet vergeten TAKEOFFANTWERP denkt verder dan de stadsgrenzen. Voor internationale studenten werd er een programma georganiseerd door Nathalie Deschepper . Hiermee toonde het event zijn open geest voor internationaal talent en benadrukte het de meerwaarde van diversiteit binnen het Antwerpse ondernemerslandschap. Waarom Antwerpen dé plek is voor studenten en ondernemers Met TAKEOFFANTWERP biedt Antwerpen een uniek ecosysteem voor jonge ondernemers. Niet alleen kunnen studenten hier rekenen op een bruisende stad met tal van culturele en professionele mogelijkheden, maar ook op een sterke steun vanuit een unieke samenwerking tussen onze onderwijspartners, de stad, verschillende organisaties en dienstverleners mét de steun van de Vlaamse overheid. Studeren én ondernemen in Antwerpen betekent omringd worden door een netwerk van gelijkgestemden die, net als jij, een verschil willen maken. Een dikke merci aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit onvergetelijke event. TAKEOFFANTWERP kijkt alvast uit naar de vele andere activiteiten die dit jaar op het programma staan. Antwerpse student-ondernemers, blijf dromen en vooral… blijf doen! TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- Laat je inspireren op de SOHO-dag van VLAIO!
VLAIO organiseert op vrijdag 13 december 2024 i.s.m. TAKEOFFANTWERP_ en het Forum OHO de vierde editie van het SOHO! leerevent. We blikken terug op het traject van de afgelopen tien jaar en kijken vooruit naar de toekomst van student-ondernemerschap in Vlaanderen. Of je nu beleidsmaker, docent of coach bent – met of zonder affiniteit met ondernemen – deze dag biedt concrete handvatten en quick wins om het ondernemende denken en handelen van jongeren te versterken zowel curriculair als extra-curriculair, op en rond jouw campus. Voor wie? (ondernemende) studenten Bestuurders, directie- en stafleden Docenten en onderzoekers Beleidsmedewerkers Ecosysteempartners en dienstverleners in het kader van student-ondernemerschap Wat kan je verwachten? Inspirerende talks van experts en rolmodellen Praktische workshops met concrete tools en methodieken Panelgesprek(ken) met uiteenlopende perspectieven en ervaringen Ruimte om te netwerken en te connecteren met collega’s en partners Een programma op maat dat je zelf samenstelt Praktisch De SOHO! Leerdag vindt plaats in congrescentrum Vestar in Antwerpen (op wandelafstand van station Antwerpen Centraal). Het event start om 9.30 uur en we ronden af om 17.30 uur. Lunch en catering zijn voorzien. Deelname is gratis. Mis deze unieke kans niet om verder mee te bouwen aan de toekomst van ons ondernemend hoger onderwijs! 💻 Je kan niet de hele dag deelnemen aan ons programma? Geen nood, want bezoekers kunnen tijdens het event ook gebruikmaken van onze coworking-ruimte op locatie. Je kan deelnemen aan een mix van leer- en werksessies in een fijne setting, waarbij je je eigen programma samenstelt op basis van jouw interesses. Je krijgt de kans om te netwerken en te connecteren met andere organisaties en ecosystemen voor student-ondernemerschap, zodat je ook na deze dag verder kunt bouwen aan een ondernemende toekomst van ons hoger onderwijs. Je kan gratis inschrijven tot uiterlijk 3 december . ONTDEK HET PROGRAMMA EN SCHRIJF JE HIER IN
- 💻 Op zoek naar alle informatie over het statuut student-zelfstandige?
In Antwerpen kiezen steeds meer studenten ervoor om naast hun studie een eigen onderneming te starten. Het combineren van studeren en ondernemen is populairder dan ooit, maar het brengt ook de nodige vragen met zich mee. Hoe regel je dit administratief? Welke voordelen zijn er voor jou als student-ondernemer? De website van VLAIO (Agentschap Innoveren & Ondernemen) biedt een schat aan informatie over hoe je dit statuut kunt aanvragen en welke stappen je moet ondernemen om succesvol te starten. Wat vind je op de website? Inzicht in het statuut: Een duidelijke uitleg over wat het betekent om student-zelfstandige te zijn en welke voordelen dit met zich meebrengt. Voorwaarden en verplichtingen: Leer aan welke criteria je moet voldoen en welke administratieve stappen je moet doorlopen. Stap-voor-stap begeleiding: Praktische gidsen en checklists om je onderneming succesvol op te starten. Advies en tips: Handige informatie over het combineren van je studie met je eigen zaak, inclusief time management en balans vinden. Heb je vragen over hoe je studeren en ondernemen kunt combineren? Of wil je weten hoe je kunt profiteren van het statuut van student-zelfstandige? Bezoek dan de VLAIO-website voor alle informatie die je nodig hebt: 👉 Wat is het statuut 'student-zelfstandige' en hoe start je op?
- SOHO! Leerevent 2024 – Samen bouwen aan een ondernemend hoger onderwijs
Op vrijdag 13 december 2024 organiseert VLAIO samen met TAKEOFFANTWERP_ en het Forum OHO de vierde editie van het SOHO! Leerevent. Dit jaarlijkse event is dé gelegenheid om stil te staan bij tien jaar student-ondernemerschap en te kijken naar de toekomst van ondernemerschap in het hoger onderwijs in Vlaanderen. Voor docenten, studenten, beleidsmakers en andere betrokkenen die ondernemende vaardigheden willen stimuleren – met of zonder voorkennis – biedt deze dag concrete handvatten en "quick wins" om het ondernemende denken en handelen van studenten te bevorderen, zowel binnen als buiten het curriculum. Wat kun je verwachten? Het programma bestaat uit inspirerende talks, praktische workshops en een panelgesprek, waarbij uiteenlopende perspectieven en ervaringen centraal staan. Bezoekers kunnen hun eigen programma samenstellen, gericht op hun eigen interesses. Daarnaast is er ruimte om te netwerken en te connecteren met andere organisaties en partners binnen het ecosysteem voor student-ondernemerschap, zodat we samen verder kunnen bouwen aan een ondernemende toekomst binnen het hoger onderwijs. Programma 09:00 – 09:30 Ontvangst met koffie 09:30 – 10:00 Verwelkoming en matchmaking 10:15 – 11:45 Keuzeprogramma (deel 1) 12:00 – 13:00 Lunch en netwerkmoment 13:15 – 14:45 Keuzeprogramma (deel 2) 15:00 – 16:00 Panelgesprek 16:00 – 17:30 Afsluitende receptie en netwerkmoment Praktisch Het event vindt plaats in congrescentrum Vestar , op wandelafstand van station Antwerpen Centraal. Deelname is gratis, inclusief lunch en catering. Ook als je niet de hele dag aanwezig kunt zijn, ben je welkom; er is een coworking-ruimte beschikbaar voor bezoekers. Mis deze kans niet om inspiratie op te doen en samen te werken aan de toekomst van ondernemend hoger onderwijs! INSCHRIJVEN KAN VIA DEZE LINK
- ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PERSONAL BRANDING
Nils Dedroog staat als student-ondernemer aan de startblokken met zijn onderneming en heeft moeite met zijn personal branding. Hoe kan zijn onderneming snel meer zichtbaarheid krijgen? Ervaringsexpert An Luyten zal de prangende vragen van Nils beantwoorden onder begeleiding van Nathalie De Schepper. An heeft zelf al een hele ondernemende carrière achter de rug en startte haar eigen onderneming SAM Sensory & More met prikkelarme kleding en accessoires. Nils startte recent zijn onderneming Get On Track , een openlucht fitness. Als fervente krachtsporter is hij het beu om elke dag tussen dezelfde vier muren van de fitness te sporten. Zo ontstond zijn idee om de fitness naar buiten te brengen en startte hij zijn eigen mobiele fitness: een aangebouwde aanhangwagen met fitnesstools voor groepslessen in de buitenlucht. Hoofdzakelijk focust hij op bedrijven, maar ook particulieren kunnen bij hem terecht. Nils en An startten allebei hun onderneming vanuit een persoonlijke ervaring en tekortkoming. Maar hoe geraakt Nils’ onderneming nu echt on track ? Hoe kan hij zijn brand naar buiten brengen en zichtbaar maken? Hoe kan hij nieuwe klanten lokken? An had ook hetzelfde probleem bij de start van haar onderneming en kan ons vandaag dus als ervaringsdeskundige verderhelpen met haar persoonlijke verhaal. De eerste stap die An zette naar meer visibiliteit van haar merk is naar de pers stappen. Vooraleer grote sommen geld aan branding en marketing uit te geven, zocht ze naar manieren om gratis onder de radar te komen. Ze schreef zelf een perstekst en stuurde die zelf naar de pers. Een uniek verhaal wekt vaak de interesse op van de pers en zo geschiedde. Niels zette deze belangrijke eerste stap ook al. Hij mailde naar ATV, HLN en Gazet van Antwerpen en kreeg zo gratis publiciteit. Je bouwt een online legacy op: mensen zoeken je merk online op en komen bij die artikels terecht. Maar nu stoot Nils tegen een muur: wat kan hij nog meer doen dan naar de pers sturen? An : “Het helpt ook als je inspeelt op de juiste timing. In mijn geval is dat de start van het nieuwe schooljaar. Je kan je content daarop afstemmen. Over het algemeen zit het moment voor Get On Track ook heel goed want mensen zijn meer bezig met welzijn.” Nathalie : “Welke andere acties heb jij nog ondernomen om je merk meer zichtbaar te maken?” An : “Instagram is ook een belangrijk medium. Stuur mensen en bedrijven persoonlijk aan en vraag of ze jouw merk al kennen en het misschien eens willen uittesten. Als ze akkoord gaan, stuur ik een proefpakket dat ze kunnen uitproberen. Ze schrijven dan een review of een blog op hun website of delen deze via hun sociale media met hun volgers. Eigenlijk creëer je zo ambassadeurs van je merk. Dat zijn ook gratis manieren om je zichtbaarheid te vergroten.” Nathalie : “Hoe selecteer je die mensen en bedrijven dan? Hoe bepaal je naar wie je zo’n proefpakket stuurt?” An : “Ik kijk naar de doelgroep. Enerzijds stuur ik naar mensen die een groot netwerk hebben, maar anderzijds ook naar de mensen met een klein netwerk die grondig de tijd nemen om alles eens uit te testen en er een heel mooie en uitgebreide review over schrijven. Ik zoek steeds een tussenweg tussen de grotere en kleinere bedrijven.” Nathalie : “Behalve die externe kanalen en sociale media, heb je ook eigen kanalen waar je op inzet?” An: “Mijn beginnersfout was om veel te laat een e-maillijst te verzamelen. Ik zet nu echt actief in om e-mailadressen te verzamelen. Bijvoorbeeld via gratis downloads voor een vakantieplanning voor het gezin. Vooral onze blogs genereren veel nieuwe klanten. Omdat we zo uniek zijn op de markt en veel content maken, komen we vanboven in Google Search bij zoektemen zoals prikkelarme kleding." Nils : “Alle particulieren die zich inschrijven krijgen automatisch een mail met een deal: als ze mij kunnen aanprijzen bij een bedrijf en dat bedrijf mij vervolgens boekt, dan krijgen ze een gratis tienbeurtenkaart.” Nathalie : “Heb je al gehoord van de puppy dog close ? In Nils zijn geval zou dat betekenen dat een particulier persoon iemand anders voor de eerste keer gratis kan meenemen. Iets proberen kan een positief effect hebben en aansteken tot meer. Door iets te proberen, gaan mensen sneller intekenen op iets." Niels : “Klanten krijgen sowieso al één gratis proefles. Maar om die proefles te boeken, moeten mensen mij dus eerst vinden en moet ik dus zichtbaar zijn. De mensen tot bij mij krijgen is nog heel moeilijk.” An : “Je kan eens proberen een give-away te doen met grote partners die veel volgers hebben. Partnerships kunnen veel betekenen en voor exposure zorgen.” Nathalie : “Nog een belangrijke zaak: budgetten alloceren. Hoe bepaal je hoeveel geld je aan een bepaald kanaal geeft?” An : “Vooraleer je begint met betalend adverteren, moet je echt heel goed weten wie je doelgroep is zodat je gericht kan handelen. Ik heb eerst gezorgd dat mijn website helemaal in orde is, want de eerste stap die mensen zetten is een website bezoeken. Onze grootste budgetten gaan naar buitenlandse beurzen. Daar kan je ook subsidies voor krijgen. Maar ik probeer zo weinig mogelijk met betalende advertising te werken en eerst zoveel mogelijk te testen zonder budget.” An : “Hou ook zeker bij hoeveel mensen je effectief bereikt. Kijk naar je omzet, het aantal websitebezoekers, het aantal lezers van je blogs, de instroom van nieuwe gebruikers en via welke kanalen ze op je website terechtkomen, etc. In Google Analytics kan je heel veel statistieken bijhouden. Hou dus deze alle data bij als je experimenteert met verschillende kanalen.” Nathalie : “Doe jij ook aan fysieke reclame?” An : “Flyers werken ook nog steeds. Ik leg bijvoorbeeld flyers en affiches in groepspraktijken en op beurzen. Maar om flyers te drukken, heb je budget nodig dus online adverteren blijft het goedkoopste. Durf ook je mond open te trekken: spreek mensen aan en vraag hen om mondeling reclame te maken voor je product of dienst. En als laatste, probeer creatief te zijn en met weinig middelen veel te bereiken .” ________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
- ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ INTELLECTUAL PROPERTY
In de Boekentoren in Het Steen verzamelt Nathalie De Schepper een student-ondernemer en een expert aan tafel om het over een moeilijk onderwerp uit de ondernemerswereld te hebben. Wat hebben zij vandaag gemeen? Wannes De Locht is trompettist aan het conservatorium én student-ondernemer met zijn eigen bedrijf Boardkey , een platform dat jonge muzikanten in contact brengt met orkesten en podiumplaatsen. Bij het starten van een eigen onderneming komt heel wat kijken en Wannes heeft nog veel vragen omtrent het intellectuele eigendom van zijn platform. Advocaat Mathieu Mortelé van Pitch.law zal als expert al zijn prangende vragen rond intellectual property beantwoorden. Intellectual property, oftewel de intellectuele eigendomsrechten, is het identificeren en daarna beschermen van de eigendomsrechten van een product of dienst. Er bestaan verschillende vormen van intellectual property. Hoe commercialiseer je een product of dienst en hoe dwing je uiteindelijk de rechten ervan af? Dat komen we vandaag te weten! Mathieu : “Intellectual property bestaat eigenlijk al vanaf de periode dat we als mensheid zijn afgestapt van het jager-verzamelaarprincipe en ons zijn beginnen specialiseren. De intellectuele eigendomsrechten zorgen er eigenlijk voor dat een onderneming zich onderscheidt van een andere onderneming binnen dezelfde activiteit. Elke onderneming specialiseert zich in een bepaald gebied en trekt een bepaald gespecialiseerd publiek aan. Boardkey is bijvoorbeeld een platform voor een specifieke sector met een specifiek publiek. Het is belangrijk om je product of dienst te identificeren, te specialiseren en zo een doelpubliek aan te trekken. Twee bakkers in eenzelfde straat gaan zich bijvoorbeeld ook onderscheiden van elkaar.” "Wanneer je een product of dienst ontwikkelt, moet je eerst nadenken wat je wil doen en je product of dienst identificeren en specificiëren." - Mathieu Binnen intellectual property heb je vier grote categorieën: het auteursrecht, het modelrecht, het gemeenschapsmodel en het patent (= het octrooi). Mathieu : “Het auteursrecht is de bescherming van de intellectuele inspanning van een persoon en beschermt dus de persoon die het product heeft bedacht. Als iemand bijvoorbeeld het platform Boardkey kopieert, dan is dat een inbreuk op Wannes’ auteursrechten.” Mathieu : “Je hebt ook nog twee specifiekere vormen van auteursrecht: het modelrecht en het gemeenschapsmodel. Het modelrecht beschermt het uiterlijk van een product en kan een belangrijk bewijs zijn als je moet optreden tegen iemand die dezelfde verschijningsvorm van jouw product gebruikt. Als je dat niet doet, dan val je terug op het gemeenschapsmodel: een niet-geregistreerd model dat een product enkel beschermt tegen namaak. Nathalie : “Hoe kan je de basis van je eigen auteursrecht vastleggen? Is daar een bepaalde procedure voor?” Mathieu : “Het goede – maar ook soms het lastige – aan auteursrecht is dat het een registratieloos systeem is in Europa. Je hebt dus eigenlijk niets nodig om je auteursrechten vast te leggen. Vanaf een product ontstaat, komt het auteursrecht tot stand op dat werk.” Nathalie : “Hoe los je dat registratieloos systeem dan op en hoe kan je het auteursrecht van je product of dienst uiteindelijk bewijzen?” Mathieu : “Je moet ervoor zorgen dat je een tijdsstempel (een i-DEPOT) hebt. Vanaf je een basis hebt gecreeërd voor je product, dan dien je het elektronisch leesbaar bestand in bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) . Je krijgt dan een wettelijke tijdsstempel die bewijst dat je op dat moment jouw basisidee hebt ingediend. Let wel op: een tijdsstempel is slechts een bewijsstuk en geen eigendom. Een tijdsstempel toont vooral aan dat je als eerste met het idee kwam en kan dienen als bewijsstuk (dat dus nog weerlegd kan worden door een tegenpartij)." "Bij het auteursrecht is het ook geen vereiste dat jouw idee nieuw is. Het auteursrecht vereist enkel dat het een intellectuele schepping is. Je staat dus het sterkst met je i-DEPOT en voeg daarbij bijvoorbeeld mails toe die je hebt gestuurd naar je developer of een logboek van je creatieproces.” Nathalie : “Wannes ontfermt zich bij Boardkey vooral over het creatieve maakproces en het technische besteedt hij uit aan developers. Hoe bekijk je dat vanuit het perspectief van intellectual property? Bij wie liggen de auteursrechten dan?” Mathieu : “Als de developers de instructies van Wannes exact navolgen en geen eigen creatieve inbreng hebben, dan blijft Wannes de auteur. Maar als zij wél een eigen creatieve inbreng hebben dan is er sprake van cocreatie en worden zij beschouwd als medeauteurs. Je hebt altijd toestemming nodig van je medeauteurs voor de verdere uitwerking van je dienst of product.” Nathalie : “Wannes heeft ondervonden dat het niet altijd van een leien dakje gaat om met een team samen te werken en samen te creëren. Wat is er gebeurd en wat heb je daaruit geleerd over samenwerken in een team?” Wannes : “Het probleem met een jong team is vooral de onwetendheid met betrekking tot de contractuele en juridische zaken, wat allemaal nieuw en angstaanjagend is. We maakten amper afspraken op papier.” Mathieu : “Dat probleem komt inderdaad vaak voor bij samenwerkingen. Het is heel belangrijk om vanaf het begin een contract te maken met duidelijke afspraken met betrekking tot de intellectual property van het product waar je samen aan werkt. Je moet op voorhand al vastleggen op papier wat er gaat gebeuren als je samenwerking wordt stopgezet.” "Intellectual Property is enerzijds om je eigendomsrechten af te dwingen tegenover een andere partij , maar het is ook je ‘freedom to operate’ om je dienst of product effectief te kunnen exploiteren.” - Mathieu “Zet zeker vanaf de start van de ontwikkeling van je product of dienst alles op papier.” - Nathalie Nathalie : “een goede tip: maak een aandeelhoudersovereenkomst aan. Dat is een simpel starterscharter waarin deze zaken worden besproken. Maak daarin zeker afspraken over wat er gebeurt met je intellectual property als je partnership uiteen gaat, hoe de aandelen worden verdeeld, hoe alles wordt gecommuniceerd…” Nathalie : “Wannes, welke lessons learned heb je nog geleerd uit jouw samenwerking?” Wannes : “De grootste les was om een juridisch kader op te bouwen. Discipline is key in een startup en dat moet steeds in evenwicht zijn en van al de partijen komen. Als er een onevenwicht is, is er kans op misverstanden binnen je samenwerking. Je hebt een duidelijke en gemeenschappelijke visie op werkethiek nodig.” Nathalie : “Zijn er nog bepaalde struikelblokken die je als student-ondernemer bent tegengekomen waar je misschien andere student-ondernemers voor wil behoeden?” Wannes : “Het is ook heel belangrijk om je bewust te worden van je juridische en economische rechten en op zoek te gaan naar de juiste informatie.” Nathalie : “Hoe en waar heb je die kennis opgedaan? Welke tools of opleidingen heb je gebruikt?” Wannes : “Ik heb me ingeschreven in het postgraduaat Ondernemen aan AP Hogeschool. Hier leerde ik het kader en durfde ik het ook aan om buitenschoolse netwerkevents te bezoeken.” “Een tip voor jonge ondernemers: get out of the building en ga met veel mensen praten.” - Nathalie Nathalie : “Als laatste hebben we nog de vierde categorie van intellectual property: de patenten, oftwel het octrooi. Wanneer is een patent nu effectief relevant?” Mathieu : “Een patent staat voor een uitvinding: een oplossing voor een technisch probleem die nieuw is en toepasbaar in de industrie. Dat kan je heel ruim interpreteren, bijvoorbeeld een nieuwe soort ritssluiting met een nieuwe bewegingsvorm van je pols. Die nieuwe uitvinding wil je natuurlijk beschermen. Dan moet je jezelf weer de belangrijke eerste vraag van het intellectuele eigendomsrecht stellen: waar zit je markt en waar wil je naartoe en hoe identificeer je je product of dienst? In de volgende stap beschrijf je jouw uitvinding in een octrooiaanvraag, waarna een heel proces in gang wordt gezet. Als je aanvraag wordt goedgekeurd, dan heb je 20 jaar lang de monopolie op de markt. Laat je in dat proces zeker bijstaan door experten met kennis van zaken, want het is een heus doolhof aan valkuilen. Je kan bijvoorbeeld op de website van Pitch.law een template vinden voor je NDA (non disclosure agreement).” De belangrijkste zaken om te onthouden: Er zijn verschillende soorten intellectuele eigendom Het is belangrijk om bij de start van je onderneming meteen uit te zoeken welk intellectueel eigendomsrecht het meest interessant is voor jouw startup. Wacht er zeker niet te lang mee! Stel het contractuele kader niet te lang uit Laat je bijstaan door experts Mathieu geeft ook nog enkele tips mee om kennis op te doen. Zit je toch nog met vragen? Mathieu staat altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden! *Belangrijke bronnen: het wetboek, de website van pitch.law en andere advocatenkantoren, de website van VLAIO, FISCONET (zoek op auteursrechten). *Om je merk te vergelijken in brand databases kan je zoeken op: designview, BOIP.int , VBO. ______________________ TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS) , Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen